Er en MIG-svejser også MAG-svejser?

Hej

Jeg overvejer at anskaffe mig en CO2-svejser, som både skal kunne MIG og MAG svejse.

På flere af svejseværkene står der MIG/MAG og på andre kun MIG.

Mit spørgsmål er derfor om alle MIG svejseværk kan MAG svejse?

Jeg overvejser at anskaffe et anlæg fra Tyskland, da det er væsentligt billigere. Mit behov er kun småting og nok også sjældent. Har overvejet disse anlæg - er de ok til lidt hobbyarbejde? - PS - jeg har læst en del indlæg om at købe Migatronic mv. - men prislejet er over mit budget og nok også behov.

http://www.louistools.de/catalog/product_info.php?cPath=106_110&products_id=3058

http://www.louistools.de/catalog/product_info.php?cPath=106_110&products_id=6951

Med disse anlæg vil samlet pris være ca. 2000-2500 med forsendelse - dog uden flaske.

Virker de ok at investere i?

På forhånd tak!

Christian
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MIG står for Metal Inaktiv Gas og MAG for Metal Aktiv Gas.
Så om du mig eller mag svejser kommer an på hvilken gas du bruger. CO2 er en aktiv gas, og 100% argon er inaktiv gas.

Med hensyn til de svejsværker du henviser til, er det svært at sige om de er gode, for det kommer helt an på hvad du vil bruge dem til.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men kan ikke helt finde ud af det!

 

På en CO2 svejser (MIG) kan man også svejse med tråd, hvor gassen er i tråden. Tråd med gas - er det MAG? Og kan alle CO2 svejsere svejse med tråd, hvor gassen er i tråden?

 

Tak for svarene - Christian

Er de 16 A som svejseren sikres med i svajseapparatet eller sikringerne i husets relæ?

Har set flere svejseværker med 140 A eller over og de kræver alle 16 A i sikring!

Håber på svar - Christian

Hej Kristian

Uden i øvrigt at gøre mig klog på svejseværker, kan jeg fortælle dig at den svejsestrøm du kan svejse med ikke har noget med sikringen at gøre - de fleste mindre svejsere klarer sig fint med 16 Amp selv om de kan svejse med op mod 200 Amp.
Hilsen "Autoelektrikkeren!


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Skrevet af Christian E den 01-12-2008 13:36

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men kan ikke helt finde ud af det!

 

På en CO2 svejser (MIG) kan man også svejse med tråd, hvor gassen er i tråden. Tråd med gas - er det MAG? Og kan alle CO2 svejsere svejse med tråd, hvor gassen er i tråden?

 

Tak for svarene - Christian


CO2 er MAG , men der er flere der blander de 2 begreber sammen.

En gas løstråd er en rørtråd. Det er sådan set bare en elektrode på rulle, der er også rørtråde der skal have gas.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Som bekendt findes der ikke dumme spørgsmål, så spørg bare løs.

Hvis du vil bruge pulverfyldt rørtråd (MAG), skal apparatet være forberedt til dette, dvs at det skal være muligt at "bytte om på polerne".

I de linkede eksempler er den maksimale ydelse angivet til henholdsvis 5,1 KVA og 6,2 KVA og det betyder at i ekstreme tilfælde hvor der er brug for max strømstyrke, vil strømforbruget nærme sig hhv. 22A og 27A ved 230V.
Til hjemmebrug vil 16A normalt være nok, men hav altid et par ekstra sikringer liggende hvis køleskabet eller fryseren er koblet til den samme sikringsgruppe.

CO2/MAG bruges primært til sort jern og ARGON/MIG bruges til rustfast.

Hvis du besøger migatronic's webside kan du frit downloade PDF-filer som beskriver de forskellige svejsemetoder

Mvh. Christian

Tak for svarene - det er jo lige til at blive klog på

Jeg blev i tvivl om det med sikringerne. Sikringsniveau feks. 16 A - er det i svejseanlægget eller i husets relæ? - Jeg har 10 A i relæet.

Kan jeg stadig benytte et anlæg til 16 A eller brænder mine sikringer så hele tiden af?

Det er godt der er nogle som ved disse ting. Tak for det!

Christian
De 16A hentyder til sikringerne i din hovedtavle. Med 10A sikringer kan du kun svejse på lav styrke, men må så påregne en del afbrændte sikringer. Er din installation af nyere dato kan du benytte 13A sikringer, men tal med din installatør inden du foretager nogen ændringer, eller påtænk at anskaffe et apparat til 400V.

Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis