TV-ledninger i fremtiden?

Ved at få trukket nyt el rundt i hele huset og har ved den lejlighed også fået lagt rillerør ind til tv-ledning.

Men inden jeg begynder at trække normalt antenne-kabel rundt i huset, kommer jeg til at tænke på om det mon også er "fremtiden"? Eller om jeg hellere skal trække noget andet, f.eks. lysleder, eller.....?

Nogen forslag, erfaringer?

Mvh You Can Do It!

Ved at få trukket nyt el rundt i hele huset og har... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har lige trukket kabler rundt ifm der skulle ligges elkabler ind, jeg har valgt at trække tvkabler til hvert rum, og deruduver ligge et flexrør med et cat6 utp kabel i, så kan man altid hive et fiber igennem nå det overtager, trådløst netværk er ikke at foretrække hvor du kan have trådet netværk. Af grunde kan nævnes latens, throughput, stabilitet og sikkerhed, de strålingsforskrækkede vil sikkert også mene det er bedre med mindre elektromagnetisk påvirkning.
Gigabit netværk i privaten er ikke noget man får de første mange år! Det er kun netværksudstyr i den helt dyre ende af skalaen der kører GB-net.

Hvis man har f.eks. 4 mbit adsl så hjælper det jo ikke en pind at have 54 mbit trådløs router, du har stadig kun 4 mbit til deling i husstanden!

Men det kan stadig være en god ide at trække pds-kabler til alle rum hvis :
- man skal dele udstyr (printer, nas-server, mediecenter mm)
- har fast udstyr f.eks. desktop pc (det er bedre at køre kablet end trådløs)
- skal spille spil mod hinanden (f.eks. PS/2, pc osv)

I et nyt hus ville jeg lave "kontrol center" i el-skabet, hvor kablingen samles, net-udstyr kobles op mm.
Idag er det den 3. december 2008, jeg kender en DEL som har 1gbit netværk i deres hjem, inkl mig selv. så må erkende at du tager grulig fejl En billig 1gbit switch koster ca. 400, og har en maks overførselshastighed på ca. 30mb/sek, hvorimod 100mbit er ca. 10mb/sek. Jeg ville være pænt træt af når jeg skal hente skrive billeder til serveren at det skal tage 3x så lang tid (25mb billeder) fordi jeg kun havde 100mbit.

Arrh - de 30 er nok lidt lavt sat - så har den været FOR billig ;-)
 
Men humlen ved et kablet net (til forskel for trådløs) er at du kan godt have den transfer-mængde på din klient uden at det blokerer eller degraderer andres performance på netværket.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

computerens bus, samt harddisk har nu også en vis maks hastighed...

Hej

 

Jeg har selv haft dilemaet, jeg har de seneste gange erstatet det 16 mm elektrikerrør med et på 20 mm, der kan du  nemelig trække 3x7 mm antennekabel i den og kun 1 stk 7 mm. i en 16 mm. eller 4  pc kabler cats 5 eller 6, det er nemere at trække igennem glatte rør en fleksslanger.

og lad nu være med at gøre samme dum hed som mig. Jeg troede at jeg var smart ved at mure et tom rør 16 mm ind i væggen fra vores fjernsynsmøbel og op hvor det fremtidige fladskærm skulle sidde. så slap man med det grimme ledninger. Men de skal jo så tilsluttes et HDMI kabel. og det kan jo ikke lige gå igennem et 16 rør..... øv øv og jeg aner ikke hvordan man selv samlet sådan et. så jeg kan trække det igennem og så samle det.
jeg vil lige skynde mig at sige hertil.. det er en rigtig god ide at trække pds kabler rundt i huset istedet.
da det er 100 % sikker at fiber er kommet for at blive. men men det er skam ikke lige meget hvilken slags pds kabel du trækker. en cat 5 kan godt bruges ja. men for at kunne transportere billede i meget høj kvalitet. er det også vigtigt at du har høj mhz. og der er faktisk lavet kabler til dette formål.. mener det er 900 mhz pds kabler man sætter som krav. dermed vil jeg så sige at et cat 6 kabel også kan.. men man burde trække nogle 900 mhz pds kabler for at man er helt fremtids sikret.
Og pds kabler er? :)

Mvh You Can Do It!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis