eftertænding

Hej
da jeg begyndte at køre på oktan 95, fik min motor eftertænding, nu findes der jo flere slags oktan boostere på markedet som skulle hæve oktan tallet, og som jeg har forstået det er årsagen til eftertænding at oktan 95 har et højre flammepunkt end oktan 98. jeg læste et sted at man kunne blande 10% karburatorsprit i bensinen, det skulle altså sænke flammepunket, så fik jeg den skøre idè, at man måske kunne blande lidt diselolie i bensinen, det har jo et lavt flammepunkt,hvad mener i om det?er det helt sindsygt? og kan olien forene sig med bensinen.
Hilsen Benny
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oktantallet er udtryk for benzinens bankefasthed. Jo højere tal, jo mere bankefast. Udtrykket "bankefasthed" beskriver benzinens evne til at modvirke tændingsbanken. Hvis man har en lavoktanbenzin risikerer man at benzinen selvantændes i forbrændingskammeret før gnisten springer i tændrøret. Med andre ord kan man ikke længere kontrollere tændingstidspunktet. Dette er meget skadeligt for motoren, ja man risikerer sågar at der brændes hul i stempeltoppen, hvis påvirkningen finder sted i længere tid. Tændingsbanken høres som en markant metallisk lyd - specielt ved varm motor og under acceleration.
Eftertænding, som du har, er typisk forårsaget af koksrester, som sidder inde i forbrændingskammeret. Under kørsel bliver disse rester meget varme, og kan antænde benzinblandingen selv efter tændingen er slået fra. Hvis dette er dit problem, så skal du ikke sætte himmel og jord i bevægelse. Fænomenet er ret uskadeligt. Er der tale om en ældre bil med karburator kan du evt. prøve med en "dansk vands kur". Det går ud på, at du tager luftfilteret af og langsomt hælder en dansk vand ind i indsugningen, mens du giver motoren moderate omdrejninger. CO2'en fra dansk vanden løsner så koksresterne. Har du indsprøjtning, skal du glemme alt om denne metode. Så skal du istedet for undersøge, om dine tændrør har det rigtige varmetal - ellers kan de nemlig også forårsage eftertænding. Dur intet af ovenstående kan du evt. med en stroboskoblampe kontrollere om dit tændingstidspunkt skulle være forkert.
Til sidst vil jeg fraråde, at blande diesel i benzinen - det løser næppe dit problem og har du en katalysator, så risikerer du at ødelægge den. - Til sidst - hvorfor ikke bare fortsætte på oktan 98, når det nu kører fint :-)

Bedste hilsner

Dieselman
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I gamle dage - for 30 år siden, morede vi os over tyskernes slang, for havde en bilist prøvet at spare ved at gå ned i oktan blev stemplet som Dieselman beskriver kaldt for "en sparebøsse".

Jeg har set billeder af flere af sådanne stempler, og det ligner unægteligt revnen fra en sparebøsse.

Nå det var bare en sidebemærkning, men også en advarsel om aldrig at acceptere tændingsbanken.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
hej
tak for dit udførlige svar, jeg vil prøve med danskvandkuren, årsagen til at jeg ikke køre på 98 mere, er at der hvor jeg bor er der langt til nærmeste tank der har 98.
(det var jo også bare en tanke jeg fik, det med diselolien :-) )
Hilsen Benny
Hej bmh
Du skal måske lige vide, at man også kan stille tændingen, så den godt kan klare lavere oktan.

Prøvede det engang i Polen hvor max. var 88 oktan, og forskellen på bilen med omstillet tænding var ikke ret mærkbare. Måske lidt langsommere i optræk, men kun "umærkeligt" lidt.

Det var dengang på en Morris Mascot, men om det også gælder for en nyere motor med 4 ventiler pr. cyl. osv. ved jeg ikke.

- Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen E
Jeg har ikke problemer med tændingsbanken,da jeg gik over til 95 fik jeg stillet tændingen 5 grader ned, men eftertændingen forsvandt ikke, jeg vil også lige sige, at jeg for et par dage siden har fyldt Nitro 3000 på bilen,siden har der ikke været eftertænding.Det er en peugeot 309.
Hilsen Benny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis