ny brændeovn

pt har vi flg ovn http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/117717/view/topic/

problemet er den er som sagt regnet med fra 1960 ca og der er ikke den store effekt i den ifh til det træ der bliver kørt igennem den og bund risten er rustet fast .

men den nye ovn skal kunne klare 135 m2
ovnen skal gerne have stort brænd kammer som den gamle har
glas låger
styring af luft
konvektion
hel eller delvis støbejern
 
prisen max er 6000

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er masser af ovne der kan leve op til dine krav, bortset fra prisen. . . . .

Silvan og Bauhaus reklamerer i denne uge med "pladejernsjuks" fra 2995,- til 5995,-.  Så får du formentlig et par fedtsten med i købet. Måske er der noget dér som taler til dig.

Du får ikke en ovn du bliver tilfreds med, men prisen er overholdt. . . . .

Min ydmyge mening er, at du skal op mod det dobbelte, for at få en kvalitetsovn som virkelig kan opfylde dine krav.

Jeg har en Focus-ovn, nu Svendsen-ovn, som ikke er specielt køn eller designrigtig, men den kan godt nok levere noget varme og passer faktisk rigtigt godt ind i vores hus.
 
Den har yderligere den fordel at den kan fyre med koks og energikoks, hvilket er rigtigt rart i vinterperioder med _seriøse_ frostgrader. Og ja, vi har haft perioder med seriøse frostgrader her hvor vi bor. Men er der kun 5-10 frostgrader, er brænde rigeligt til vores behov.

Når det er røvekoldt, under 10 graders frost, fyrer vi med petrokoks. To påfyldninger om dagen og 23 grader døgnet rundt. Ja, jeg er vild med vores ovn.

Desuden er ovnen af støbejern, med glaslåge og nem luftstyring.

Nu har jeg taget hul på debatten og skudt brændeovne til ca. 6000,- kr. ned. Så må vi se om der er andre der har alternative forslag. Det kan vel kun være til din fordel . . . .


Vi købte en westfire brændeovn i silvan for 5 år siden.

Kan ikke lige huske hvad nummer det er, men det er den almindelige der med buet top og glaslåge.

Den er jeg yderst tilfreds med, den har desuden rysterist, askeskuffe, stort brændkammer, støbejernslåge, styring af luft og konvektion.

Der sidder sådan et gnistfang i en rille foran det kan man tage op og så kan man rulle en ordentlig kævle på, har nogle gange gjort det ved en som jeg har opgivet at kløve, det er muligvis ikke politisk korrekt, men det virker....
Om brændeovnen varmer afhænger vidst mest af hvad man putter i den !!
Ved ikke lige hvad den koster idag, men det er ihvertfald under 6000kr.
Efter min erfaring er det som med så meget andet, man kan købe noget der er FOR billigt, man kan købe noget midt imellem der virker og man kan købe en dyr mærkevare hvis man har lyst til det, men man får sgu ikke nødvendigvis mere varme i stuen af den grund, men selvfølgelig måske et flottere design.
Ja, det var så bare min mening.

Prøv at se på en Aduro 1. Den vil du kunne få på tilbud til den pris - af og til. Jeg har selv en Aduro 3, men den bliver nok lidt for lille for dig. Omvendt er det bedre at have en lille ovn som man kan fyre max i end en der er for stor idet et for lille bål i den store ikke skaber det rette træk hvorved den kommer til at svine.

Brug evt. de 50 kr det koster at hente Tænks test på taenk.dk. Jeg tror efterhånden at de har testet 170 ovne.

Kan se at der er en Aduro 4 i Silvan til 6000 som børe dække dit behov - jeg synes dog ikke den er særlig pæn, men det er jo individuelt.

Der er også en Asgård 3 til 2795,- som jeg mener er Tænks vinder på pris/kvalitet. Det er en fin pris for en svanemærket ovn og den skal såmænd nok holde så længe du ikke overfyrer.

I forhold til Sluppermandens kommentar om at det er noget juks så er det klart at pladejernsovne ikke er ligeså holdbare som rene støbejernsovne. De slår sig lettere ved overophedning. Derfor er det vigtigt at man ikke overfyrer på sin ovn - men det gælder nu også for støbejernsovnene.

Mit råd er - køb trygt en Aduro eller Asgård ovn - jeg er vildt begejstret for min svanemærkede ovn. Man behøver altså ikke brænde 15-20.000 af for at få en god ovn.


Glemte lige at sige at der vil være en verden til forskel på din gamle og din nye ovn - der er sket ufatteligt meget de sidste år så ovnene ligger på en udnyttelsesgrad på ca. 80% idag. Mine svigerforældre købte for bare fem år siden en dyr morsø ovn som ikke når vores til sokkeholderne udnyttelsesmæssigt - ikke sådan forstået at Morsø er noget skidt, men mere som et udtryk for at der er sket meget på 5 år. Morsø laver ovne med samme høje udnyttelsesgrad idag.
grundplanet er 80m2
1ste sal 43m2

der er luft kanaler i loftet 3 steder så varmen stiger op igennem hulerne op til rummene .

vi har set på nettet adora 3 med skuffe som er godkendt og har svanemærket .

vedr en med fedt sten var der også adora 1sk men prisen er desværre det dobbelte .



Annonce

Med mindre du bor i et gammelt utæt hus (som vores) der altid kan bruge mere varme eller du ikke har andre varmekilder, så er mit råd at købe en lille ovn. Altarnativ bliver at du ofte enten producerer alt for meget varme eller ikke brænder rent.

I det gamle hus havde vi en for stor ovn. Tror den hed vestfire 7 eller lign. Jeg lod den brænde ud og tente op igen, nogle timer efter. De store fedtsten kunne udligne det lidt, men ikke helt som i en masseovn.

Jeg er blevet helt "lun" på ideen med en masseovn eller stenovn. Det er nok lidt uden for dit budget og måske også dine ønsker.  Her er lidt billigere løsninger:
http://www.dr.dk/DR2/Friland/Frilandskanalen/2004/20060104095113.htm
Prøv også at søge på rocket mass heater

Problemet med en brændeovn, er at det er svært at få en virkningsgrad af brændet på over 30%. For at brænde alle gastyper af i brændet (kan ikke huske det, men mener der er over 50 forskellige), skal der knald på bålet, op over 900C. Det skal have en vis størrelse, der skal en masse ilt til og der skal noget turbulens til. Men så producerer man som regel mere varme end man kan bruge og taber alt for meget verme ud i skorstenen. Ellers lukke men ned for luften og får kun nogle af gasserne brændt af.

er det noget der stadig er gældende dette tilskud eller der det kun visse dyre ovne det er p å
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Andet/2006/08/29/095819.htm
Man fandt ud af hvor dyr den tilskudsordning ville blive og ændrede den til kun at gælde for brændekedler - altså ikke noget tilskud til brændeovne desværre...

http://www.mst.dk/Tvaergaaende+indsats/Tilskudsordninger/kedelordning.htm
Jeg ville købe en pilleovn med de priser på brænde,hvis ikke lige man selv går i skoven eller kommer billig til brænde.

Derfor bruger jeg mest vor varmepumpe,som klarer de fleste vinterdage.
Jeg har lige købt denne http://www.morsoe.com/dk/Produkter/Braendeovne/8100/Model_8188/Morso_braendeovn_8188.htm og den er over alt forventning, den gamle vi havde brugte 2 gange så meget brænde, plus denne stopper vi meget tidligere på aftnen med at komme brænde i da den holder meget længere på varmen
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis