ny brændeovn

pt har vi flg ovn http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/117717/view/topic/

problemet er den er som sagt regnet med fra 1960 ca og der er ikke den store effekt i den ifh til det træ der bliver kørt igennem den og bund risten er rustet fast .

men den nye ovn skal kunne klare 135 m2
ovnen skal gerne have stort brænd kammer som den gamle har
glas låger
styring af luft
konvektion
hel eller delvis støbejern
 
prisen max er 6000

pt har vi flg ovn http://www.lav-det-selv.dk... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke allerede har været ude at snolde ny brændeovn, bør du absolut have en Svendsen 2 i tankerne. Den har dog ikke det store brændkammer du efterlyser. Til gengæld er den i stand til at luske afsted med 3 kw ydelse hvor den brænder perfekt. Det vil du blive rigtig glad for i de lange perioder vi har med 5 - 10 + grader. Ovnen er lavet af pladejern, men en tung en af slagsen 150 kg til 85 cm ovn i højden... Ovnen er klasser bedre end en Morsø 8142 som er væsentligt dyrere + lavet i støbejern. Så kan du trives med designet, er det en perfekt ovn. Mvh, Søren

skorstenen er en muret der løber fra :

kælder>taget dvs hele vejen igennem huset

ovnen sidder på på stue planet .

trækket fejler ikke noget ,jeg har fået oplyst at skorstenfejeren ikke har haft noget og pege på mht  til sod /løbesod og den generelle forbrænding udfra det aske han skovler op når han er på besøg .

er det korrekt opfattet hvad flere siger er man ikke må vælge en for stor ovn .

når grundplanet er 82 m2 excl kælder som også er 82m2 og der er 1 sal på 42 m2

hvor mange kw bør ovnen så være på

vi har fået ogvide den omtalte abc ovn at den skulle være for stor pga den skulle give for meget varme ifh til rum størelsen .

 

er det korrekt opfattet ?

 

 

 

 

 

 

Jeg ville ikke gå over 7 kW. Af de nævnte (som jeg kender) vil det være Svendsen 2 og Aduro 1. Men man bliver nødt til at se på hvor stort moduleringsområde den har. Sagt på en anden måde: hvor lille et bål kan man lave og så stadig have en ovn der brænder helt rent?

I den omtalte Taenk test brillierer Svendsen 1 og 2 med udnyttelsesgrader på 84-85% hvilket er meget flot. Aduro 1 ligger på 79% men koster så også kun det halve.

Du nævner selv at I har set på en Aduro 3. Jeg bor i et hus med grundplan på 64 m2 uden særlig god isolering (Vinduer pt. uden gardiner og med gammelt glas - dårlig hulmursisolering). Med de temperaturer vi har nu passer ovnen helt perfekt og vi slipper for at have varme på i underetagen.
Nogen der har fundet et link til en oversigt som Tænk's, men hvor man ikke skal betale for adgang? Jeg er lidt nysgærrig, men vil alligevel ikke betale bare for at få den stillet. Det var noget andet, hvis jeg konkret stod og skulle købe.
Annonce
du skal hvertfald være bruger af siden, kan jeg se for at læse diverse indlæg, jeg prøvede lige og kigge derinde også :) og så kan man vel fylde $$ på sin konto, når man har oprettet en bruger..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Det vigtigste ved at vælge en ovn er absolut hvor godt den brænder ved lav ydelse, og det er et fåtal af de ovne på markedet der brænder effektivt ved f.eks 3 kw. Det svarer ca. til 1 kg træ der bliver brændt af på ca. 1 time. Brændkammeret skal godt nok ikke være særligt stort hvis den rigtige temperatur skal opretholdes ved påfyring i de mængder over en længere periode.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis