loddefittings kontra Conex ?

Jeg har et badeværelse med indstøbte kobberrør for gulvvarme.
Til- og afgangsrør stritter ned gennem kælder(beton-)loftet, og er her loddet sammen med en messingvinkel, der er skruet på et galvaniseret jernrør.
Vinklen er 3/4" - 18mm.
Et af rørene har en mindre utæthed, og skal udskiftes.
Så er mit spørgsmål, - jeg er mere vant til at lodde i elektronik end i VVs, så jeg er tilbøjelig til at udskifte omtalte vinkel med en Conex klemsag med støttebøsning.
Kan jeg få det tæt, når det tidligere har været loddet?
Der stikker kun 20-25mm ned gennem betonen, så en afkortning kan ikke komme på tale.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne man ikke tænke sig der er mulighed for i budgettet at lave en dygtig smed lave det for dig. Tror det bliver noget mak med klembøsning når det har været loddet før.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nu kører vand jo ikke under de helt vilde tryk. Så mon ikke det kan lade sig gøre at reparere eller udskifte den defekte bøjning? Hvis altså det er bøjningen det er galt med!!
Jeg har lappet en bøjning i 5/8" kobberrør da jeg var på et udkald. Ellers skifter vi dem normalt. Men det holdt til de omkring 18 bar der kom fra kompressoren.
Ved ikke om lovgivningen siger noget på området med vand, men jeg synes du skal få en VVSér eller anden "loddemand" ud til det.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Tak for alle svar!

Fiahgt: Det er derfor jeg spørger her. Det er jo et lav-det-selv forum.

bazze: Rørstumpen er ikke så lang, at jeg kan komme til at klemme på et stykke rent rør.

Næstformand: Det er ikke selve bøjningen, som iøvrigt er i støbt messing, der er utæt, men i den ende hvor der er skruet et 3/4 " galvaniseret rør i den. Så det rør skal skiftes.

Det er måske den klassiske historie med galvanisk tæring. Men så vidt jeg er orienteret har det trods alt holdt i 40 år.

Jeg tænker lige lidt videre.

Selv om der har været loddet på røret før, må man vel kunne varme og tørre gammelt tin af. Måske gør jeg et forsøg inden jeg ringer efter en fagmand.

 


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hvis du har styr på lodning, og det har du jo. Så ville jeg ski da lodde det igen, hvis du har gas/ilt.. Med en loddekolbe ville jeg ikke satse på at få det tæt, der skal varme til..

Mvh Jan J
Annonce
og du skal forresten også lige huske at lukke vandet af... ellers kommer det helt af sig selv!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
det kan sagtens loddes igen, men som de andre skriver hvis du ikke har erfaring med det bør du overlade det til en der har, kan ikke se hvor i landet du er fra, men er du fra sjælland kan vi godt finde ud af noget, har de ting der skal bruges.
Hej HansW

Hvis jeg har forstået dig ret så er det kun den stump rør som er skruet i vinklen som er utæt ! hvorfor så begynde at lave alle mulige tiltag med vinklen hvis du kan nøges med at skifte røret ?
Hvis du absorlut vil have afmont. vinklen kan det fint lade sig gøre ved at varme lodningen op ( samme måde som du bruger ved aflodning f elektronik kompo.. !
Når den ar afmonteret kan du rengøre stumpen med lodefet og ståluld ! der efter er det op til dig om du vil have en ny vinkel lodet på eller om du vil skrue en conex vinkel på
Ja, det er kun røret der er skruet i vinklen, der er utæt, men jeg har lidt (dårlig) erfaring med at adskille rør der har været samlet i 40 år, så jeg er ikke meget for bare at gribe mine to største rørtænger og tage fat.
Jeg kan forestille mig at rørstumpen der stikker ud fra betonen knækker eller bare deformerer, så derfor havde jeg tænkt at varme vinklen af først og herefter sætte noget nyt på.
Den med rengøringen med ståluld er jeg med på. Det lyder rigtigt.
Og det med at lukke vandet af først er vist også fornuftigt. (Har jeg hørt!)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Og det med at lukke vandet af først er vist også fornuftigt


Nu skal man jo ikke tro på alt. hvad man hører!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis