Opbygning af kælder-gulv

Hej

Jeg skal til at opbygge et kældergulv i vores hus.
Det er lidt specielt da der er opsivende grungvand, hvilket betyder at
på ca. 1 døgn står der 20 cm vand.

Gulvet bliver opbygget på følgende måde:

1. Fiber tex
2. Små sten 8/16
3. Dræn rør 82/90mm
4. Små sten 8/16
5. x antal mm flamingo
6. Dampspærre (plast)
7. Jern armering
9. PEX Slange til gulv varme
10. 80-100 mm beton

Hvad skal man gøre mellem mur og gulv?

Hilsen Søffe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror måske det var værdat ofre en lille slat penge på noget professionel rådgivning i forbindelse med det projekt der. Syntes godtnok det lyder voldsom med 20 cm på et døgn.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg vil lige være sikker på at forstå problemstillingen rigtigt.

Du har gravet jord af i kælderen for at lave nyt gulv, herefter ligger der efter et døgn 20 cm vand "ovenpå" det niveau du har gravet ned til ?

Hvis ovenstående er rigtigt forstået, skal du være opmærksom på grundvandstrykkets mulige skadevirkninger på et nyt gulv.

Dine drænrør skal kunne aflede vandet til et niveau lavere end underside nyt betongulv (i praksis nok en smule under idet du bruger flamingo isolering).

Grunden hertil er at en eventuel stingning af grundvandet vil trykke på den samlede grundfalde fra neden, trykket kan være tilstrækkeligt til at revner opstår. Tænk på at hele gulvet optræder som "et stempel" når der bruges damp/radonspærre under den samlede gulvflade.

Udføres dræningen korrekt vil opstigende grundvand søge gennem drænet til tilsluttet afløb/pumpebrønd og der vil ingen problemer være.

Du løser dræningsprobematikken ved at "afgangen" fra drænet ligger i niveau lavere end underside nyt gulv, hvis dette ikke er muligt må der en pumpebrønd til.

Hvad angår mellem mur og gulv som dit spørgsmål går på, bør du lave en randisolering af f.eks. 20 mm flamingoplade, således at gulvvarmen ikke begynder at varme dit fundament op også - det har du ikke gavn af tværtimod. Du kan også vælge en tykkere flamingo mellem gulv og mur, men de 20mm er i sig selv udemærket i stand til at fjerne "kuldebroen" som der er behov for, og vil sikkert også gøre det lettere at etablere det endelige gulv ovenpå betonen.
Dit spørgsmål:
Du har gravet jord af i kælderen for at lave nyt gulv, herefter ligger der efter et døgn 20 cm vand "ovenpå" det niveau du har gravet ned til ? Ja

Du vil mene at jeg skal have noget flamingo mellem mur og gulv. Skal man ikke lave en exspangderende fuge, for at holde evt. vand ude?

Søffe
Kan du ikke komme til at lægge et omfangsdræn udvendigt omkring dit hus?
Til dette omfangsdræn kunne du tilslutte drænrørene inde fra gulvet, som jeg ville lægge helt ned under den nye gulvopbygning.
Yderligere ville jeg sætte en pumpebrønd for alle tilfældes skyld.
Jeg ville så undlade at fylde det opgravede jord i igen, men erstatte det med nøddesten eller skærver.

Den konstruktion lavede jeg for 30 år siden i et tidligere hus, som aldrig havde problemer med opstigende vand eller knækket gulv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Igen.

Hvadenten du anvender expanderende fuge eller randisolering mellem gulv og væg, skal du ikke regne med at nogle af delene vil være en tilstrækkelig stærk "prop" hvis en eventuel grundvandsstigning begynder at trykke.

Det er dit dræn som skal sikre mod disse eventualiteter, jeg er her enig med ktm at en pumpebrønd er vejen frem, det vil også gøre arbejdet fremad nemmere.

Start med at grave et hul 50 cm eller dybere end du er nået til nu, sæt et 400mm korrugeret pvc brøndrør, med tilslutninger fra dit dræn hertil, der skal ligeledes være afledningsmulighed fra dykpumpen i brøndrøret.

Du får gavn af denne brønd i dit videre arbejde med at lave gulvet, idet du får afledt det vand du nu går og sopper i :-)

Du afslutter brønden med et dæksel med et passende udvendigt skørt i forhold til brøndrøret.
Annonce
Jeg laver en pumpebrønd. I den tilsluttes både net-dræn fra kælder gulv og omfangsdræn.
Det her er slet ikke svaret på dit spørgsmål, men bare et forslag til en forbedring.

Det lyder til, at du vil få vand i din isolering og dermed også større varmetab end et tilsvarende hus på tør grund.

Overvej at lægge din isolering ovenpå betonen og så gulvvarmen direkte ned i isoleringen, som et let gulvvarmeanlæg. Det reguleres hurtigere og der vil ikke være varmetab ved, at der ligger vand omkring din isolering.

Det er ikke en særligt brugt løsning, men er faktisk den bedste løsning mht. varmeøkonomi, og i dit tilfælde måske også pga. det høje grundvandsspejl.

lidt læsning: http://www.byg.dtu.dk/upload/centre/lave/rapporter/byg-r063.pdf (om tung/let gulvvarme)

Hej Søffe

Ved godt tråden har et par år på bagen, men jeg er nysgerrig, da jeg har gang i et lignende projekt. Så hvilken løsning valgte du og hvordan endte det?
De drænslanger du placerede under gulvet - hvad var din afstand mellem dem?


Mvh.

Efes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis