min vw passat turbo disel oser :-(

jeg har lige skiftet min gamle vw golf gtd ud med en passat turbo disel det er også en fin bil men der den oser når jeg acelreer kraftigt er det etv dysserne er skal justeres eller hvad ? er der en der har et svar så vil jeg blive glad på forhånd tak

mvh
martin sørensen

------------------
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

En ny Mercedes oser også kraftigt, når den får spark. Er du sikker på at det ikke er normalt?

Mvh
ThomasB
jeg har selv løst problemet med 2 takts olie i tanken en l til ca 60 l disel olie 5 minutter med det i tanken så var der ikke mere os når jeg accelerede og det gav flere krafter i bilen samtidigt. jeg kan anbefale kuren. en mekaniker ven til mig siger at meget fint savsmuld i olien kan tætne de urenheder i motoren og give en mere rolig gang i en gammel motor. jeg har ikke prøvet det endnu jeg hælder mere til swedol da der er nogen at sagsøge hvis motoren ikke han holde til kuren.
Først til lykke med den fine nye bil! Når en VW TD oser for meget kan det skyldes flere ting.
1)Tilstoppet luftfilter (En turbodiesel blæser enorme mængder luft igennem, og er der ikke tilstrækkelig gennemgang i filteret bliver der luftunderskud og deraf følgende røgudvikling)
2)Nedslidte indsprøjtningsdyser (Hvis dyserne ikke længere kan forstøve dieselen fint nok, bliver forbrændingen ufuldstændig og derfor udvikles formeget røg)
3)Indsprøjtningstidspunktet kan være forkert (skal indstilles med et måleur, som indføres i enden af pumpen. Det korrekte mål for din motor er 0,90 mm +/- 0,2
4)Måske har den tidligere ejer "skruet op" på motoren for at få mere kraft (Modsat takthjulet sidder en mængde skrue, som regulerer indsprøjtningsmængden. Skrues den lidt ind (max. ½ omdr.) får man mere kraft - og mere røg! - I givet fald skal den bare skrues lidt ud igen)
5)Er røgen vedvarende blå, så har jeg dårligt nyt. - Så er der risiko for, at turboladeren eller stempelringene er færdige.

Og så til sidst - glem alt om Swedol, Radex og andre mirakelkure! Det eneste de hjælper på, er producentens økonomi. Og den der med savsmuld - ja den brugte man i bagtøjet på notorisk utætte bagtøj på engelske biler fra 70'erne, men i en moderne TD motor, hvor turboladerens oliekanaler er 0,2 mm i diameter, er det den visse død!

Held og lykke med fejlsøgningen, og skriv igen, hvis der ikke viser sig en løsning - selvfølgelig skal du ikke acceptere, at den ryger!

Bedste hilsner

Dieselman
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tak til disel man for et meget godt og sagligt inlæg :-) den har aldrig røjet blå røj så det er ok. efter jeg har kørt ca 2000 km har det hjulpet kraftigt men jeg ville aligevel skifte luft filtret nu sammen med olie og brænsotof filtere. så når jeg har skiftet det vil jeg skrive igen. det er sikkert "kun" det for det er blevet meget bedre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis