En EL-fordeler?

Jeg har planer om at konstruere en lampe, med flere fatninger delvist parallel og serieforbundet. Altså først parallel-fordelt ud i 8 og så hver i sær fordelt i 2 serielt.
Kan man bruge en eller anden fordelingsboks til at dele den i 8, eller skal man sidde og klippe klistre med en masse ledning???

Mvh Christian, den knapt så erfarne gør-det-selv-mand indenfor EL

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da noget af en lampe du vil konstruere!
Spørgsmålet er hvad du skal bruge den til. Og om det er lovligt selv at lave! Kan ikke lige huske hvordan det er man kender forskel på lamper man selv må lave og dem der skal autorisation og godkendelse til!

Men hvorom alting er, kunne jeg da godt tænke mig at vide hvorfor du vil have nogle serielle forbindelser. Var det ikke nemmere at sætte en mindre pære i? Ellers går begge pærer ud hvis den ene springer.
En boks/samledåse kender jeg ikke til, men det kan da sikkert godt lade sig gøre.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er vist noget med hvor mange ampere den trækker, men jeg husker heller ikke lige formlen, men EL politiet plejer at råbe højt meget hurtigt her i forum.
Jeg kan dog forestille mig at du eks. bruger en skinne til at samle de 8 ledninger, og så via nogle muffer smider ledningerne ud til lamperne to og to. Men normalt er det meget billigere at bruge samlemuffer og så "bare" smide ledningen rundt mellem de 8 sæt, og forbinder dine "udgange" i den anden side. Lidt ligesom når du sætter et HPFI relæ i en eltavle (ikke at du gør sådan noget selv, naturligvis)
Den skal såmænd kun CE godkendes så må du jo gerne selvlave den hvis det er du mener du kan klare det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Men OK.. CE godkendelse er der jo ingen problemer i, så skal man bare skriver under på at man har testet produktet, og at alle de produkter man sælger lever op til samme standard, og fremsende denne dokumentation til ... I gamle dage var det vist nok varefaktanævnet, men det er vel næppe deres ansvar længere ? Anyways, den er vel hurtigt klaret hvis du ikke har tænkt dig at sælge ud af lamperne.

Jeg er bange for at en CE godkendelse er fuldstændigt ligegyldig set i et sikkerhedsmæssigt perspektiv. Der skal du hen i noget DS eller lign. for at der bliver stillet krav til kvaliteten. Jeg husker da der først blev stillet krav om at PC'ere skulle være CE godkendte. Hver anden gadehjørneforretning lukkede biksen fordi de ikke havde råd til at betale for test og doku, alle de øvrige (min daværende chef inklusive) samlede bare en PC, lavede deres egen dokumentation, og mente at den "iøvrigt var blevet testet grundigt nok", og så fik man ellers CE godkendelser, også til alle efterfølgende produkter der iøvrigt slet ikke lignede den pågældende PCer....
Ja men en CE godkendelse indeholder jo dokumentation for at alt de brugte komponenter overholder de relevante standarder og skal jo findes hos producenten i tilfælde af tvivl. Godkendelsen skal nemlig ikke fremsendes til nogen myndighed.

Men tror måske vi skal have beskrevet lampen noget bedre inden det er til og komme med en fornuftig løsning. Gerne nogle mål så vi ved hvor lidt plads der er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis