Ragnarok på mineraluld.

Hej alle

Er der nogen her som har erfaring med Aluthermo eller Air-flex?

Da der gennem nogen tid har været diskuteret ret kraftigt om reflektiv isoleringsmateriale, så vil jeg nu prøve at oprette en seriøs debat om produktet.

Selv om at byg-erfa og andre er negative på prodktet. Der må være personer som ikke er stemt for denne isoleringsvæg, måske er modstanden fra disse sider pga. økonomike interesser.

Rigtig mange lande benytter kun Aluthermo eller Air-flex. Ud fra deres utalelser, så er produktet fantastisk, forstår ikke at deres Ingeniører sågar Nasa skulle være så uvidende. Er det "kun os Danskere" som kan udvikle/beregne varmeledningsevnen?

Jeg tror seriøst, at der er andre former for at holde varme/kulde adskilt, som feks.Aluthermo og Air-flex.

Synes det er  dårligt at politikerene ikke ser på problemet.
Forbruget af mineraluld på et almindelig parcelhus er i snit på omkring 60 m³ hvad med det når engang boligen skal saneres. Ved destruktion af Aluthermo, udvikles der vand, sand og ren aluminium.

Useriøse svar frabedes.


PE

43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har fjernet mit indlæg, da det jo viser sig at det endnu engang er en Botnakke der forsøger sig med reklame på LDS.
Så der blev jeg taget grundigt ved næsen.

Der er en seriøs tråd her http://ing.dk/debat/102361

Humlen ser ud til at være at refleksiv isolering egner sig bedst hvis differencen imellem ude og inde -temperatur er større end den normalt er i danmark - samt at der skal være luft til begge sider af produktet ved montage - ellers reflekteres der ikke noget og investeringen er spildt - rockwool er dyrt men prisen for bobleplast med alufolie på er også pænt deroppe ad!

En af ingeniørerne der debaterer i ovennævnte tråd har også en artikel på en  måde at sætte airflex som var det der lige nøjagtig virkede for ham - http://ing.dk/artikel/87650?rss -tror at mange umiddelbart kunne have glæde af det.

Ved ikke om jeg synes om det er velegnet til vægge - men til tagkonstruktioner kunne det potentielt være rigtigt smart.

mvh
Morten


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du er jo selv forhandler af det.
Kan du ikke spørge nogle af dine (tilfredse?) kunder?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?

Hej Hans.

Det kommer også.

Tror du skal have monteret aluthermo i din beboelse  Man bliver så glad nr man har det dejlig lunt i sin bolig

Og hvorfor skal man i henrettes fordi man har et godt produkt.


PE

Fordi det ikke virker ?

Gentagne tests viser at det jo kun virker under nogle helt absurde forudsætninger der ikke er til stede ved normalt dansk byggeri i normalt dansk vejr. Der findes masser af alternativer til Rockwool, aluterm er bare ikke en af dem. Hvis man gerne vil have aluterm i sin beboelse, så kan den til nød bruges som dampsærre, og ikke mere.
Alt det fis med nasa og egypten er helt fint, men det ændrer ikke ved det faktum at det der isolerer IKKE er selve materialet, men den luft der skal være rundt om produktet. Dermed isolerer du ligeså godt med to stykker plastik. Rent videnskabeligt så er der INTET belæg for at refleksiv isolering virker. Stråling følger varmen i 4. potens, og det er altså INTET i forhold til den faktisk afgevne varme fra eks. din radiator. Især ikke da refleksiv isolering er god til at holde varme fra stråling UDE, ikke INDE. Men det kan du opnå lige så fint ved at pakke dit hus ind i sølvpapir fra netto. Det er sikkert også billigere.
Annonce
Ellerset meget hårdt indlæg fra Twist men sikkert sandt.

I mine øjne er det et useriøst produkt men det er på grund af den måde man har valgt at markedsføre det på. HAr aldrig set det på en tømmerhandel eller lignende kun reklameret for det i en bilka avis og det er i mine øjne ikke seriøst hvis det er så fantastisk som det bliver påstået.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Twist.

Har du et eksempel på at det ikke virker?

Jeg kan oplyse at det virker perfekt.
Der er lavet en ganske simpel test i to rum, hvor det ene var isoleret med aluthermo og det andet var isoleret med 200 mm. glasuld.
Tre mand en cigaret og to sterainlys hævede temperatren med 3 grader i rummet med aluthermo, hvor temperaturen forblev den samme i rummet med mineralulden.

Har du en logisk forklaring på det så


PE

Skrevet af pev den 27-11-2008 22:11

Har du et eksempel på at det ikke virker?
Pev, bevisbyrden ligger hos dig. Det er dig der hævder at det er så godt at alle skal bruge det. Det er dig der sælger det. Din hårrejsende ynkelige argumentation i sidste tråd taget i betragtning, er det DIG bevisbyrden ligger hos - vi andre kan jo bare lade være med at bruge det og henvise tvivlere til din mangel på dokumentation.
Jeg kan oplyse at det virker perfekt.
Der er lavet en ganske simpel test i to rum, hvor det ene var isoleret med aluthermo og det andet var isoleret med 200 mm. glasuld.
Tre mand en cigaret og to sterainlys hævede temperatren med 3 grader i rummet med aluthermo, hvor temperaturen forblev den samme i rummet med mineralulden.

Har du en logisk forklaring på det så

Nej. Men har du? Er det de samme tre mennesker? Er det den samme type lys? Havde den ene været ude og drikke aftenen før og dermed en masse energi i kroppen der skulle brændes af? Det du der beskriver er ikke et forsøg der beviser noget. Det er et tilfælde der påviser noget.

Der er stor forskel på sammenfald og sammenhæng. Og det du beskriver der er ikke en sammenhæng men et sammenfald. Så længe du ikke kan komme med et repeterbart forsøg der påviser en sammenhæng kan jeg ikke tage dig alvorligt.

Ja. Det forsøg med træpyramiderne er repeterbart, men det er så åbentlyst konstrueret til at favorisere stanniolens egenskaber og underkender mineralulden, så til trods for at det er repeterbart er det ubrugeligt.






 Me like hockey!

Skrevet af Twist den 27-11-2008 17:06
Fordi det ikke virker ?
1:
Gentagne tests viser at det jo kun virker under nogle helt absurde forudsætninger der ikke er til stede ved normalt dansk byggeri i normalt dansk vejr. Der findes masser af alternativer til Rockwool, aluterm er bare ikke en af dem. Hvis man gerne vil have aluterm i sin beboelse, så kan den til nød bruges som dampsærre, og ikke mere.
2:
Alt det fis med nasa og egypten er helt fint, men det ændrer ikke ved det faktum at det der isolerer IKKE er selve materialet, men den luft der skal være rundt om produktet.
3:
 Dermed isolerer du ligeså godt med to stykker plastik. Rent videnskabeligt så er der INTET belæg for at refleksiv isolering virker. Stråling følger varmen i 4. potens, og det er altså INTET i forhold til den faktisk afgevne varme fra eks. din radiator. Især ikke da refleksiv isolering er god til at holde varme fra stråling UDE, ikke INDE. Men det kan du opnå lige så fint ved at pakke dit hus ind i sølvpapir fra netto. Det er sikkert også billigere.

1: Enig i at Aluterm ikke kan benyttes som isolering i dansk byggerri da varmeforskellenede 99% af tiden ikke er store nok mellem inde og ude. Er erligt talt godt træt af alle de åndsvage hokuspokus forsøg med blæselamper og andet.

2: Refleksiv isolering vil fungere endda rigtigt godt i klima som f.eks. egypten, eller i rummet. hvor temperaturforskellene er helt hen i vejret.

3: Der er du på afveje.  Videnskabligt set fungere refleksiv isolering glimrende, under de korrekte forudsætninger og det bliver brugt MANGE steder.

Strålingen følger varmen i 4. potens, hvilket vil sige at strålingen stiger 4 gange hurtigere end varmen (Stefan–Boltzmann law) hvorfor mener du så at det er intet bag en radiator ? lige precist bag en radiator ville det være fornuftigt at benytte refleksiv isolering.

Refleksiv isolering er lige god til at holde varme inde som ude. Det der er afgørende for virkningen af refleksiv isolering er temperaturforskellen på hver side.

Praktiske problemer :
Isoleringen vil blive forringet væsentligt som følge af at der sætter sig støv og snavs på det. Der skal minimum være 1 cm luft på hver side.

Alle praktiske målinger og teoretiske beregninger her fra vores breddegrader som kan betegnes som uafhængige viser at refleksiv isolering  vil fungere som mellem 10 - 50 mm mineraluld.

Som ingeniør vil jeg sige at hvis refleksiv isolering skal fungere som forhandlerne lover så må de fysiske love skulle skrives om.


Hej.

Jeg bad om seriøse udtalelser!

Jeg synes dem som er så klåge, at i skulle læse bedre på lektien, for i ved ikke meget om varmetab kan jeg da høre.

Hvad med den falckmand som har opfundet tæppet som redder menneskeliv, er det ikke reflektiv

Dem jeg ønsker svar fra er dem som har installeret den reflektive isolering tak.


PE

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis