Ragnarok på mineraluld.

Hej alle

Er der nogen her som har erfaring med Aluthermo eller Air-flex?

Da der gennem nogen tid har været diskuteret ret kraftigt om reflektiv isoleringsmateriale, så vil jeg nu prøve at oprette en seriøs debat om produktet.

Selv om at byg-erfa og andre er negative på prodktet. Der må være personer som ikke er stemt for denne isoleringsvæg, måske er modstanden fra disse sider pga. økonomike interesser.

Rigtig mange lande benytter kun Aluthermo eller Air-flex. Ud fra deres utalelser, så er produktet fantastisk, forstår ikke at deres Ingeniører sågar Nasa skulle være så uvidende. Er det "kun os Danskere" som kan udvikle/beregne varmeledningsevnen?

Jeg tror seriøst, at der er andre former for at holde varme/kulde adskilt, som feks.Aluthermo og Air-flex.

Synes det er  dårligt at politikerene ikke ser på problemet.
Forbruget af mineraluld på et almindelig parcelhus er i snit på omkring 60 m³ hvad med det når engang boligen skal saneres. Ved destruktion af Aluthermo, udvikles der vand, sand og ren aluminium.

Useriøse svar frabedes.

PE

Hej alle Er der nogen her som har erfaring med... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også hørt, at Rockwool i fbm bygningsreglementet har lavet en masse lobby arbejde for at gennemføre bl.a. 300 mm. isolering i loftet osv.

Det skulle slet ikke undre mig!. Det er faktisk, hvad jeg selv har en stærk mistanke om, som jeg ved flere lejligheder har luftet her og andre steder.
Jeg tror nemlig ikke en disse på, at der er rimelighed i at isolere så voldsomt, men det ville alligevel glæde mig, hvis salget af Rochwool ville stige betydeligt, idet min kone har lidt aktier i bemeldte firma, og det ser bestemt ikke rart ud! :(

Med venlig hilsen
ktm

Hej Bahaman.

Hvilket klimaanlæg tænker du på ?

Jeg er som ligeglad om i ikke tror på produktet, jeg ønskede bare at få en fornuftig dialog fra dem som kendte produktet.

Hva nu hvis og når produktet bliver godkendt her i Danmark, så er der mange næser som bliver røde

Bahaman, det er jo ligegyldig hvor mange referencer der kommer på produktet, de bliver jo savet ned af alle de kloge mennesker som endnu ikke engang har rørt ved produktet.

PE

Skrevet af ziwe den 29-11-2008 19:51
Jeg ved ikke hvor du får det tal fra, som jo faktisk er det der skal beregnes. i en rapport fra DTU beregnes R til 0,94 m2K/W, hvis der er et hulrum på 1cm på hver side, dette testes i et praktisk eksperiment og viser sig at stemme over ens . 

p.s. det staves reciprok.

Hej prøv at læse denne side, der står en del om aluthermo 

http://www.aluthermo.be/we_bilder/aluthermo_quattro_dk.pdf

PE

Pev

Det er jo det der er hele humlen - alle producenter pynter på specifikationerne af deres produkter - det er derfor man er nødt til at have uafhængige institutioner til at afprøve om det producenterne siger - rent faktisk viser sig at holde i praksis.

I DK anvendes primært teknologisk institut der ikke kan bekræfte producentens specifikationer. Ergo må producenten på banen for at påvise at deres produkt leverer det det holder - men det gør de ikke! De leverer nogle links til nogle hjemmesider og siger til deres forhandlere "vi er ligeglade med hvad andre har testet, afvis enhver tvivl om produktets brugbarhed, her er links igen til specifikationerne og har i husket at ringe til Dansk Supermarked?!"....

I den tråd jeg tidligere refererede på ing.dk er der et link til en test udført af et andet test-institut (hotbox testen) som viste at produktet ved høje differenser klarede sig godt og ved lave differenser knap så godt (ikke bedre end alm. isolering) - men fordi de når frem til det resultat er det jo ikke det samme som at sige "nu er det testet færdigt - og dermed basta!"

Jeg står selv foran at skulle banke 220 m2 beton ud for at isolere gulv og lave gulvvarme - jeg er ikke specielt vild med tanken om at skulle grave 1/2 meter ned hvis jeg kan nøjes med det halve.

Men det vidensgrundlag der gives for aluthermo/airflex er simpelthen for dårligt til at det kan tages serriøst!

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hej Ziwe

Hvis du sender et termometer ud i rummet og måler temperaturen der - hvad vil den så vise ?

Det samme som det viste da den forlod atmosfæren, ... der er ikke noget der kan påvirke det altså forbliver målingen den samme som da den forlod atmosfæren.

Om alutermo virker ???? Det kan jo let efterprøves et enkelt forsøg ved at isolerer en lille kasse med h.h.v. mineraluld og en med aluthermo - samme tykkelse isolering i begge kasser. placer et termometer i kassen der måler midt i kassen og sæt dem begge i en fryser. så har du mulighed for at følge temperatur udviklingen.

Jeg har ikke lavet forsøget men jeg er sikker på at alutermo vil bevare den mest konstante temperatur.

NB Det er når der er stor forskel temperaturen ude og inde at vi har mest behov for isolering.

Hilsen Niels
Hej Groenbæk.

Tak for dit positive indlæg.

Jeg fandt en konklution fra et Engelsk testcenter om Airflex.

Håber du kan læse Engelsk

* These are relative values given by a common monitoring system. They should not be used to compare the performance of materials of different manufacturers given elsewhere

Comparative assessment of Airflex insulation in roofs

12

In addition, the apparent specific heat calculated for the Airflex at -5, 0 and +5°C is within 7% (580-

619 kJ/kg°C) indicating that the insulant performed consistently irrespective of the external

temperature. This value is more variable in the Glasswool tests (968-1115 kJ/kg°C) giving a

maximum variation of 15%.

6 Conclusions

The following conclusions are based on the results and analysis of the tests conducted to evaluate

the performance of Airflex in relation to Glasswool as an insulation material in simulated roof

spaces:

• Less heat is required in the Airflex insulated enclosures to maintain a target temperature of

21ºC when variations in the temperature gradient and volume of airspace within the

enclosure are taken into account.

• Airflex is 44.5%, 40.1% and 43.7% more efficient than the Glasswool when tested at -5°C,

°C and +5°C external temperature respectively.

• The technique used to join the Airflex at bends needs further consideration as the joint had

failed in one of the preliminary tests.

• In the absence of a standard thermal conductivity test for reflective insulants, the effective

thermal resistance for Airflex in this comparative test, whilst not directly measured or

calculated, is considered to be at least equal to the thermal resistance of the Glasswool

(5.0 K/W) as a result of the relative performances observed in this study.

Jeg kan også oplyse at de har undersøgt luftindholdet i Airflex og mineralulden.
Undersøgelsen viser at der er godt 27% mere luftindhold i Airflex end i mineralulden. Husk på at den relative luftfugtighed i Airflexen er tør og langt under den som er i mineralulden.

PE

Må sige jeg også er skeptisk.

Det er efterhånden en del år siden jeg var stærk i termodynamik, og har heller ikke videnskabelig dokumentation.

Mht konvektion er der næppe den store forkel mellem konvetionel stenuls isolering og omtalte isoleringsprodukt, forudsat korrekt opsæting af dampspærre ifm isolering.
Se dog problematik omkring 'dobbelt dampspære' omtalt her http://ing.dk/debat/102361

Varmeledning er alfa og omega. Jeg har ikke fundet specifikation af Lambda på omtalt produkt. En eller anden form for dokumantation af varmeledningsevne er essentiel for vurdering af isoleringsevne. Effekten er ligefrem proportional med temperatur forskellen.

Varmestråling er normalt negligibelt i forhold til varmetab pga varmeledning og konvektion, med mindre temperatur forskellen er stor (proportional med temperaturen i fjerde potens), eksempelvis fra brændeovn til omgivelser eller i det ydre rum hvor der ikke forekommer konvektion.

Interessant tema, men jeg savner videnskabelig dokumentation. Når det kommer vil jeg straks benytte produktet (sidste frist er er dog foråret 2009 hvor loftet skal isoleres)

Hej Decollage

Du tager helt fejl hvad angår dugpunkt/kondensering, den kondenserer overhovedet ikke.

PE

Skrevet af Groenbaek den 30-11-2008 20:10
Hej Ziwe

Hvis du sender et termometer ud i rummet og måler temperaturen der - hvad vil den så vise ?

Det samme som det viste da den forlod atmosfæren, ... der er ikke noget der kan påvirke det altså forbliver målingen den samme som da den forlod atmosfæren.

Om alutermo virker ???? Det kan jo let efterprøves et enkelt forsøg ved at isolerer en lille kasse med h.h.v. mineraluld og en med aluthermo - samme tykkelse isolering i begge kasser. placer et termometer i kassen der måler midt i kassen og sæt dem begge i en fryser. så har du mulighed for at følge temperatur udviklingen.

Jeg har ikke lavet forsøget men jeg er sikker på at alutermo vil bevare den mest konstante temperatur.

NB Det er når der er stor forskel temperaturen ude og inde at vi har mest behov for isolering.

Hilsen Niels
Jeg ved ikke hvor du vil hen med den med et termometer i rummet, det er en dybt teoretisk situation, men det ville, uden baggrundsstråling osv, vise 0 grader kelvin og det uanset hvad temperaturen var da den forlod atmosfæren.

Om refleksiv isolering virker ? som jeg hele tiden har sagt så virker det, blot ikke som 200 mm mineraluld i praktiske situationer.

Hvis du ikke har lavet forsøget hvorfor er du så så sikker når fysikken ikke giver dig ret ?

Ja det er sandt at vi har mere brug for isolering når temperaturforskellende er store, men jeg vil gerne have mit hus ikke tonser varme ud i haven blot fordi der kun er 10 graders forskel.

Hele problematikken bunder også i at man forsøger at sammenligne pære med bananer, man kan ikke rigtigt sige at refleksiv isolering kan sammenlignes med en given tykkelse på mineraluld da det vil opføre sig forskelligt ved forskellige temperature. Mit problem består så i at forhandlere og producenter antager at ens hus ligger på den mørke side af månen.

Iøvrigt er det da rart at du ikke sviner mig til selv om man ikke er enig.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis