Det suser i varmtvandsbeholderen.

Hej.
 Har et hus fra 65 med fjernvarme.
Spørgsmålet går på at varmtvandsbeholderen "køre" konstant. 
Der er monteret en termostat på beholdern, der hvis jeg skruer ned holder op med at suse.
Beholderen er uisoleret.
Hvad gør jeg for at den ikke altid suser, men kun når der bruges vand.
Håber det giver mening.
MVH
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg havde tidligere en varmtvandbeholder. Hele ideen med en beholder er at der altid er varmt vand til aftapning. Derfor løber (suser) der ofte/hele tiden vand igennem for at holde temperaturen oppe. Min beholder var isoleret (under grimt brunt stof), så når din ikke er det, så vil den køre altid. Hvis du vil opnå det du ønsker, at der kun forbruges noget når du tapper vand, så skal du have skiftet beholderen ud med en veksler i stedet. Mit hus er fra 68, fjernvarmeinstallationen var ca. 5 år nyere (ca. fra 73), men jeg valgte at skifte hele installation med en kompakt enhed med 2 vekslere. Det gav også lige 1,5 m mere plasd i bryggerset.

Jeg gav 18000 inkl. montage for 4 år siden. Jeg valgte at skifte fordi jeg skulle have gulvvarme i tilbygningen. Jeg bruger mindre fjernvarme end før, selv efter ekstra 30 m2 med gulvvarme. Jeg regnede ud at 20-25% af mit forbrug gik til at varme varmtvandbeholderen op - det var helt galt efter som at det varme vand skulle løbe længe inden der var varmt vand i hanen.
Allerførst kunne du jo isolere din VVB , alderede der er der mange penge sparet, en ny VVB er ogswå en mulighed, En VVB er billigere i drift end en veksler , den har dog bare en begrænset mængde vand end en veksler, som derimod har ubegrænset mængde varmt vand.
Men den ventil du har siddene på din nuværende VVB , er det en returventil  ?? eller sidder der et tyndt rør fra den som går op i VVB ?

Ja, der sidder en termostat med en "kraftig ståltråd" i enden. Den snor sig i en spiral ned til beholderen.

 

Annonce
hvis den suser hele tiden er det sikkert fordi ventilen står alt for højt i indstilling og din fjernvarme suser lige igennem og ud igen ( og holder fortorvet isfrit for dine naboer :-) ) prøv at skrue den lidt ned; sandsynligvis mod en mindre talværdi og se om ikke den susen holder op. det gælder om at finde et punkt hvor dit varme vand lige præcis er varmt nok til at holde din beholder fri for legionella; vistnok ca 53 grader og osse varmt nok til dit behov.
Hvorfor er en vvb billigere i drift end en veksler? Den varmer jo tanken op hele tiden. En veklser bruger kun ressourcer når der åbnes for det varme vand. Jeg kan målbart bevise ar jeg bruger meget mindre nu (med veksler) - end før med VVB. Når jeg aflæser hvad jeg bruger på varmt vand når der er lukket for varmen (fra forår til efterår), så er det meget mindre (næsten ingenting) i.f.t. tidligere. En ny vvb vil nok være mere effektiv end den gamle jeg havde, men jeg tvivler på at den kan gøre det lige så effektivt som en veksler.
du har ret..en veksler er selvfølgelig billigere i drift end en varmtvandsbeholder, som bruger krudt på at holde vandet varmet op til 55-60 grader 24 timer x 365 dage om året..desuden er der risiko for legionella med en beholder
En VVB , hvis den er indstillet ordentligt , har en bedre afkøling end en veksler , derfor billigere i drift, desuden hvis du har cirkulation på brugsvandet , er en vvb også at foretrække rent økonomisk. Men vekslere idag har generelt en god afkøling, bare ikke helt så god som en ordentligt reguleret vvb
hej smed nordfyn og tak for dine mange gode indlæg..læser dem med stor interesse :-) nu er det jo ikke kun afkøling, der er interesant men osse hvor mange kalorier man bruger på opvarmning. Og det må være meget dyrere kaloriemæssigt( og pengemæssigt) at holde 60 eller 100 liter vand opvarmet altid; døgnet rundt; året rundt, end at opvarme det ved gennemstrømning ved forbrug.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis