Opbygning af trægulv under fliser

Jeg er ved at opbygge min undergulv på et badeværelse på 1. salen. Jeg sætter hjælpestrøer ind og sætter regler på tværs for hver 30 cm.

Planen er at der skal fliser på gulvet. Efter at kigget dette forum igennem, havde jeg tænkt mig at lægge en 22mm gulvspånplade, og herefter en Litex? eller gulvgipsplade?.

Mit problem er at jeg kun har 44mm til at opbygge undergulv incl. fliser, elgulvvarme og vådrumsmenbram.

Er der nogen har nogle foreslag til hvordan jeg nedbringer højde uden at det går ud over "stivheden" i gulvet? Kan jeg evt. erstatte gulvspånpladen med noget lavere? Krysfiner? Litex? Gips?

Pft.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er dog ikke til et badeværelse, men jeg har kun brugt fiber gulvgipsplader til køkken og gang i mit hus. Efterfølgende er der lagt fliser oven på, og dette har ikke givet mig nogle problemer overhovedet.
Du kan jo droppe litex pladerne - og istedet bare give gulvspånpladen en normal vådrumsmembran. Hvis bjælkelaget er fornuftigt isoleret, så opnår du faktisk ikke noget med de litex plader alligevel. På denne måde sparer du byggehøjde og en del kroner på de dyre plader....

Mvh Jax
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det lyder ellers godt, hvis jeg blot kan undlade litex-pladen. Men har den ikke også en afstivende funktion eller er det kun til isolering?

Jeg tænkte at der måske SKULLE være 2 lag, da de måske bedre optog de bevælgelser der er i træet?
15 mm krydsfiner fastskruet og limet til bjælkerne.
Gulvpap
19 mm gulvgips lægges svømmnede
Vårdrumssikring
Også skulle du gerne have 8-9 mm tilbage til klinker , også er den lavet korrekt.
8-9 mm til vådrumssikring, fliseklæb, elgulvarme og klinker lyder ikke at meget :-)

Er gulvgips bedre end Litex?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hejsa

Ja du har ikke meget at gøre med, men du SKAL bruge den 22mm. Du kan bruge en 8 mm tandspartel og en flise i 9mm. Så har du 5 mm tilbage. hvordan ser det ud med fald til afløb? Jeg har set nogle lave dette med en 15 mm støbe x finer, med kun gode resultater, men 22 mm er stadig det rigtige at bruge. Kan du evt. hæve døren lidt?

 


<p><strong>Michael Stralner</strong> <strong>Salesmanager Flise Frank ApS Støvring </strong><strong><a href="http://www.Flisefrank.dk">www.Flisefrank.dk</a></strong></p> <p>&#160;</p> <p>&#160;</p>
Fald bliver kun lavet i en brusenische, hvor jeg godt kan hæve gulvet lidt. Jeg dog ikke lige hvordan endnu:-)

Jeg ville godt kunne hæve døren lidt, men jeg vil helst ikke have badeværelset gulvet højere end gulvet i den tilstødende gang.

Men du mener godt at jeg kan nøjes med en 22mm gulvspånplade?

Hejsa

Ja, 22 mm gulvspånplade med 30 cm støafstand er nok. Faldet i bruseren er nok den svære del da du jo ikke kan sænke den. En unidræn skulle kunne løse dette.

 


<p><strong>Michael Stralner</strong> <strong>Salesmanager Flise Frank ApS Støvring </strong><strong><a href="http://www.Flisefrank.dk">www.Flisefrank.dk</a></strong></p> <p>&#160;</p> <p>&#160;</p>
Er et Unidrain ikke bare et specielt design af afløb, som gør det let nemmere at lave fald? Faldet skal vel stadig være der, ikke?

Som jeg nævnte laver jeg en brucheniche med en 10cm høj kant i "indgange". Vil man ikke kunne lave fald i nichen med evt. gulvspartel?

Hejsa

Unidræn anbefaler mindre fald end man gør ved standard. Jeg kan ikke huske hvor meget, men mindre er det. Jo spartel var også det jeg mente du skulle bruge oven på.


<p><strong>Michael Stralner</strong> <strong>Salesmanager Flise Frank ApS Støvring </strong><strong><a href="http://www.Flisefrank.dk">www.Flisefrank.dk</a></strong></p> <p>&#160;</p> <p>&#160;</p>
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også