bøjning af metalrør??

Hej I vise hobbyfolk og håndværkere :)

Jeg har gang i et "lille" projekt hvor jeg skal havde bøjet et længere hult metalrør om til halvcirkel med en radius på ca 1 meter...

I sidste ende skal det blive til en lampe, men før jeg gir mig i kast med det uden den store erfaring, vil jeg lige hører jer herinde hvad i har af råd...

Jeg har lidt overvejet at bruge et hårdt kobberrør der er 15 mm i diameteren og 5 m langt...(som man kan købe i det fleste vvs forretninger) men er ikke sikker på om det er muligt!

Hvis bare jeg kunne få en smule hjælp ville jeg være yderst tilfreds :)

Hvordan bøjer man lettest et kobberrør, af den anførte type, hvis det er muligt??
Skal man overveje et andet slags rør?? (mindre/større diameter??)
Kan man svejse 2 kobberrør sammen så de kan holde??

mvh Meldgaard

PS. jeg har vedhæftet et billede som jeg lige hurtigt tegnede, så det måske giver en smule forståelse af hvad det er jeg vil lave...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kobberrør er et blødt matreale som nok vil være svært at få til at holde ordentligt , da der ikke skal skubbes ret meget til lampen før den er skæv
vælger du kobberrør kan du købe en bukker til ca 200 kr
vil være meget bedre med et tyndt jernrør , men hertil koster bukkeren noget mere ( ca 1200 kr )
men snak med den lokale smed , du kan sikkert få lov at bukke det ved ham for en kasse øl , og så er du sikker på at det holder , og meget nemmere at arbejde videre med når der skal svejses ben elig. på
Der er jo egentlig tale om en valsning, og nærmere bestemt en rørvalsning. http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_(metalworking)
Om den vil kunne holde er svært lige at sige, det kommer jo an på vægten af fatning osv. Bearbejdningsprocessen vil deformationshærde materialet i en eller anden grad, men jeg er bange for at der ikke er andet for end at prøve. Hvordan man så lige får en pæn valsning hjemme i skuret, er jo så udfordringen :)
Mht sammenføjning, så skal du lodde det. Om en alm elektronik loddekolbe på 200-300 grader vil kunne holde, ved jeg ikke, men det koster jo ikke noget at prøve. Ellers skal du op i de loddekolber mellem 500 og 750 som vvs'erne bruger.

Peace through superior firepower.

Det skal bare valses rundt om et rør i en passende diameter men husk at holde den ene ende ordentligt fast.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fyld røreret med sand ....Stamp røret hårdt til med sand, og det bøjer uden at slå folder...... Når røret et bukket ryster du sandet ud - og, hvad har du, et perfekt bøjet rør...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis