Resning af murværk

Jeg har et problem med murværket på vores vestvendte gavl af gule tegnsten.

Det er snavset, og det ligner mest det er algebegroet, men jeg er ikke sikker på om det er alger. Men jeg har prøvet at sprøjte det med f.eks Rodalon og klor.. Jeg har gentaget behandlingen flere gange igennem det sidste år, men det har ingen effekt.

Det sammet er tilfældet i vores åbne murede carport, men heller ikke her har sprøjtningen haft noget effekt.

Jeg har også prøvet at højttryksrense et mindre område af muren, med det hjælper heller ikke.

Det virker som om at snavset/algerne er suget ind i stenenes overflade.

Er der nogle der har forslag til hvordan jeg kan komme problemet til livs?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kan se du har været inde på emnet lige ved siden af om samme problem, så du kender allerede linket herunder, men for en god ordens skyld får du den alligevel

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-522-8/html/kap09.htm

kvanol er een løsning. det virksomme middel er jo benzalkoniumchlorid som i så mange andre produkter.
det man bør holde sig for øje er literprisen i forhold til hvor koncentreret produktet er, for det varierer godt nok meget, hvad handelsnavnet er er mindre væsentligt.
Skulle Kvanol være mere effektivt end f.eks. Rodalon?
De har jo begge benzalkoniumchlorid som aktivstof og kan vel derfor sidestilles som bekæmpelsesmiddel.
Det kommer an på hvor meget du vil ofre.
En vådsandblæsning, kan være løsningen, så kommer det hele væk.
Man skal passe på med for meget højtryksrensning, da det kan fjerne det yderste lag på stenen, og dermed gøre den åben og mere modtagelig for snavs skidt.. Men jeg ved ikke om man kan fjerne det med et tryk, der ikke skader stenen

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis