valg af stævnrør

Hej

Nu skal jeg til at forberede mit forårsprojekt. På min nyinkøbte jagtbåd.

Den er lidt mishandlet så der skal laves et par ting på den. Så der kommer nok et par tråde fra mig her de næste par måneder så i må lige bære over med mig der er så kommet så mange nye ting på markedet at det er svært at holde styr på.

Som det første skal jeg have skiftet aksel, flange (motor), propel og stævnrør her har jeg lige et par spørgsmål.

Jeg har tinkt mig at købe det hele hos korsør. Men jeg har lidt problemer ved valg af stevnrør for der er 8 forskællige af slagsen. Og jeg ved ihertfald der er forskæl på om motoren står på gummiophæng eller om den er monteret direkte på båden.
Min mortor er en volvo penta MD5A som står på gummiophæng. Min propel aksel er ø22mm x 250cm men jeg kan kun finde stævnrør til ø25mm så jeg har tinkt mig at skifte det hele ud med ø25mm. Akslen er også 1.000kr billiger i ø25mm.
Jeg sejler mest i den om vinteren.

jeg har måske ikke skrevet alle de oplysninger i skal bruge for at vejlede mig i valg af stævnrør men skriv lige hvad i skal vide så finder jeg ud af det.

Her er et link til korsør
http://www.propeller.dk/shop.htm

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det kan da også være svært at vælge med så stort et udbud, men det du skal tænke på er faktisk ikke så meget hvilket stævnrør du vælger. det er overgangen imellem motor aksel og skrueaksel der er væsentligt. er motoren fastmonteret kan du klare dig med en fast flange men er den ophængt eller på gummi som du skriver skal du have et bevægelig del imellem. Det kan være et kardan led eller en gummi bøsning der kan optage svingningerne fra motoren så de ikke forplanter sig over i skrue aksel/stævnrør og ryster dette løs i befæstningen i båden. Jeg er nok lidt gammeldags, for jeg vil foretrække et fedtfyldt stævnrør, især når du sejler mest om vinteren.
Hej Håndværker
Jeg er nu ikke helt enig med dig. Jeg har da haft båd i mere end 20 år, og de har da haft stævnrør med flexibel pakdåse og fast flange mellem motor og aksel (motoren står på gummiklodser), og det har da kørt fint, uden rystelser og vibrationer. Men man skal være over opretningen som en "smed", ellers bliver det noget skidt.
MVH Finn Gevind
Håndværkeren det lyder som den rigtige løsning på problemet.

Men kunne et kardangled evt. erstattes af en flexkopling som den de har hos korsør så jeg ikke ryger i konflikt den flangse der sider på gearet som jeg læser det ville det være den nemmeste løsning.
Eller skal det være et kardangled. Det kunne jo evt. monteres efter samlingen ved motor/aksel ved at save den nye aksel over og montere det der imellem. En gummi bøsning har jeg ikke de store erfaringer med.

Det meste af det ovenstående er rent tankespil som jeg gerne lige vil have bekraftet.

Og ja et fedtsmurt stævnrør ville jeg også klart foretrække det ved jeg jo hvad er og det fryser ikke og frostspringer.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Du kan da sagtens klare dig med flex koblingen, det er jo det jeg kalder en gummi kobling, så nu er det bare om at komme i svingninger (dig, ikke stævnrøret )

Og til dig Finn.
Det er jo netop p.g.a. din flexible pakdåse du ikke behøver andet end en fast indstalation. Og som du selv skriver skal man virkelig passer på med selve indstalationen. Det skal virkelig være lige sat op, derfor anbefaler jeg, for LDS. manden at der bruges enten kardan led eller gummi/flex kobling.

Kannon jeg havde det lige hurtigt splittet ad idag og der sad sku en flex/gummi kopling på så det er jo perfekt. En udgift mindre.

Nu havde jeg den lige startet idag for at kikke lidt nærmere på skaden.
Og jeg har lavet en lille video med propellen der snore. Og i skal kikke godt efter på det bagerste af propellen der kan man se at det ene blad står ca 1,5cm længere bagud end de 2 andre vilket er meget ubehageligt at sejle med.
Da jeg stod og kikkede på akslen blev jeg lidt i tvil om det var nødvendigt med så stort et ingrep.

Men vis der er en her inde fra der kan se om det er nødvendigt at skifte stævnrøret og aksel ud fra videon så ville det jo være kanon.
Penge der er sparet er penge til diesel

Der er lidt sløre i bøsningen bagerst i stævnrøret ca en milimeter til vær side og da jeg havde proppen af igår og havde den startet slog den en smule (under en mm) helt inde ved bøsningen og ca 2 milimeter ved enden af akslen.

Her er et link.
http://www.baadgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=838 

Jeg har været med noget sjov med en marstal motor engang her sidste år som er ca lige så gammel. Og der snore propellen jo altså perfekt det er sådan at man kan se den lille spids hvor møtriken er drejet af lige så tydelig uanset omdr. men er det nødvendigt ?

Jeg venter meget spændt


<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Annonce
Jeg er faktisk ret sikker på at det er din propel der er skyld i at der er vibrationer i din aksel. Skift propellen og spar en masse penge, faktisk kan den propel du har siddende nu ødelægge stævnrøret da den slår så voldsomt p.g.a. ubalangen.
du bli'r nødt til at tjekke, om din aksel er skæv , det ser sådan ud,ligesom der ser ud til at være en del slør i lejet Tjek sløret og evt skævhed uden motoren i gang. For at tjekke akslen kan du spænde noget på kølen, det skal sidde helt tæt på akslen, så du kan se om afstanden ændrer sig når du tørner skruen uden at løfte eller rokke den, forsigtig dreje. Den må ikke slå.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det har jeg gjort nu.
Jeg var så heldig at jeg havde træ i de rigtige tykelser både før og bag stævrøret.

Før stævnrøret slår den ikke og der er ingen slør i de yderste leje.

Efter stævnrøret er det en lidt anden sag der er der en lille milimeter selv helt inde ved stævnrøret når jeg kun snore den rundt. Og der er ca 2mm slør i det bagerste leje når rykker i akslen.

Så jeg tror jeg mugligvis er ved at have en slagplan for den opgave.

Den kunne lyde sådan her.

Ny propel. Ny aksel. Ny flange.
Så har jeg tinkt mig at tage den bagerste flangse af stævnrøret og smide den i en drejebænk og dreje den op så sætter jeg en bronzebøsning i så skulle det være iorden.

Men nu havde jeg tingt mig at købe en klemmeflangse til den ny akselsel men der står et den kun er til højydende motore er det noget jeg skal tage let på eller er der en grund ?
For de skriver ikke ligefrem hvorfor..

Jeg køber komponenterne hos korsør.

Selv om det skulle være den rigtige løsning så er det nu engang altid rart lige at få andres mening


<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
dur det til højtydende, så dur det til alle. Hvis du sætter et bøs i , kunne du jo lige prøve, om akslen kan rettes, hæng den op mellem 2 pinoler og se hvor galt det er.
Husk lige at, hvis du overvejer et kardanled, skal tryk/træk fra skruen først optages af et fast i båden monteret trykleje, en kardan tåler ikke påvirkning den vej.
Hvis der er lidt tekniker i dig og du vil spare lidt, kunne du krympe et tyndt bøs på akslen og bore lejet ud, så det passer, men kun hvis akslen er lige.
Ja, jeg var maskinarbejderlærling for mange år siden, da pengene var små, og lavede mange " julenumre " på folks gamle både.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja, jeg vil sige at det er ikke ret meget anderledes nu, jeg kom i lære som maskinarbejder i 1971 på cementfabriken Dania ved Mariagerfjorden. Jeg skal hilse at sige at det var fast arbejde at lave bådmotorer og skruetøj i weekenden. Men det syntes jeg også det er nu.
MVH Finn Gevind
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis