Råd til Udmålinger

Hejsa alle i gør-det-selv folk..
Jeg skal til og have noget udmålinger og andet fra min bil, men er ikke helt sikker på måden at angribe det på..
Jeg har en bil der skal kompressor på, som er oliekølet..
Samtidigt skal der også intercooler på for at få noget effekt ud af luften også.

I den forbindelse vil jeg gerne have det lavet iorden så jeg sikker på den ikke pludselig overopheder sig selv og brænder af,
eller hvis der andre uregelmæssigheder så vil jeg kunne opdage dem IMENS jeg kører så jeg ikke gør mere skade end højest nødvendigt.

Tanken er at fordi ovenstående er oliekølet vil jeg have 2 målere med..
1 : Olietryk-måler
2 : Olietemperatur-måler

Så kan jeg sikre mig den ikke brænder sig selv i stykker, pga. tilstoppet/blokeret oliekøler eller ødelægger sig selv uden olie
pga. en slange er knækket og olie er røget af eller andet fx.
Det er trods alt IKKE et billigt projekt så bedre at ofte den smule tid og cool cash på at være på den sikre side..

Der går et filter hvor luften kommer ind, hen til kompressoren, som fører luften (komprimeret) hen til intercooleren,
som så går op bagom til indsugningen..
Samtidigt er der en slange der går igennem kompressoren som forsyner den med olie og går igennem et filter og så ned til en oliekøler..

Tanken er så som følger:
- Installere 3 instrumenter til visning på A-stolpen.
- Jeg skal have udmålt temperaturen på olien,
og har her tænkt at måle EFTER den er kommet ud fra kompressoren da den her er højest og kan se hvad den har haft igennem sig.
Denne skal føres op til et instrument der skal vise temperaturen, men samtidigt ville jeg gerne selv måle på strømmen der kommer igennem.
Tanken bag er nemlig at HVIS den bliver for høj skal en diode tænde (denne diode blinker selv ved strøm) som så vil kunne gøre
opmærksom på for høj olietemp.
Så ved for høj strømstyrke skal denne diode få strøm, så jeg får vist den for høje temperatur.

Det samme princip skal så gøre sig gældende for olietrykket også.

Nogen der har nogen godee råd til hele denne process?

Jeg har aldrig rigtigt rodet med den slags før da olietempmåler er født i vognen.

Men jeg vil gerne have råd fra start til slut om alt hvis nogen har input.
Det kan være alt lige fra hvilke der er gode af instrumenter, ledninger, isolering, sammensætning,
hvordan jeg kan tænde dioden ved speciel strømstyrke, eller hvis noget af ovenstående er dumt/forkert eller hvis jeg ikke er nok
inde i hvordan tingene virker så tager jeg imod alt med kyshånd.

Derudover skal jeg også have en tempmåler der slet slet ikke kan klare ligeså høje temperaturer som olie, da denne skal måle
indsugningstemp'en så jeg kan se mig frem til om intercooleren har fået skade, der er gët hul på rør eller den bliver blokeret
og derfor temperaturen stiger etc.
Der er dog ikke planer om en diode hertil da denne kun vil gå ud over effekten men ikke kunne ødelægge min motor eller andet.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,
Nice projekt :-)
Du kan få instrumenter med justerbar "peak warning" - altså med advarselssignal - lysdiode eller lydsignal - når en given værdi nåes. Virkelig brugbart vedr. eksempelvis ladetryk - der jo er livsfarligt for motoren hvis det bliver for højt. Gælder jo ikke kun en turbo-motor - men også dit kompressor projekt.

Men ellers er næsten alle givere til temperatur, tryk osv. i en bil baseret på et potentiometer - altså giveren sender en modstands-værdi til instrumentet som man så kan aflæse. Det må være relativt simpelt at konstruere en lille sag som tænder en lys-diode når en given modstand nåes.

Det er jo nemt at lave en opstilling hjemme i værkstedet med en gryde med vand, et thermometer og så smid din tempføler ned i vandet. Så kan du aflæse modstandsværdierne med et simpelt hobby ohm-meter og notere de temperaturværdier de referer til. Så skal du bare have fat i en elektronik-kyndig som du kan fortælle at du vil have en diode som starter når en modstandsværdi på "X" Ohm er nået i den givne temperaturføler.

Til indsugningsluften kan du købe en simpelt digital temperaturmåler med en ekstern føler og montere føleren hvor du vil mellem kompressoren og gasspjældet. Jeg har til min Supra 3,0 turbo brugt et stegethermometer :-) Fungerer fint og temperaturen på indsugningsluften ER vigtig - også når blandingsforholdet skal justeres.

Du bør også over en temperaturføler på udstødningen. Søg lidt på "exhaust temp wide band sensor" - her kan du nemlig ikke bruge et stegethermometer ;.) Temperaturen på udstødningen bruges til at justere blandingsforholdet - AF ratio - som er meget vigtig ved trykladning ( også ved trykladning ).

God fornøjelse !

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
Mange tak for svaret.
Jeg har nu fundet nogle ure der lyser rødt, blinker og siger lyd hvis den når over warning signalet.
Så når de en gang kommer hjem skal jeg lige have fundet nogle fittings eller adaptere så de kan monteres korrekt, og så skal jeg ha sat mig ind i hvordan de monteres og sættes til elektronisk osv.

Men magne tak for hjælpen.!

Skrevet af Vangsoe den 10-12-2008 11:01
Hejsa,
Nice projekt :-)
Du kan få instrumenter med justerbar "peak warning" - altså med advarselssignal - lysdiode eller lydsignal - når en given værdi nåes. Virkelig brugbart vedr. eksempelvis ladetryk - der jo er livsfarligt for motoren hvis det bliver for højt. Gælder jo ikke kun en turbo-motor - men også dit kompressor projekt.

Men ellers er næsten alle givere til temperatur, tryk osv. i en bil baseret på et potentiometer - altså giveren sender en modstands-værdi til instrumentet som man så kan aflæse. Det må være relativt simpelt at konstruere en lille sag som tænder en lys-diode når en given modstand nåes.

Det er jo nemt at lave en opstilling hjemme i værkstedet med en gryde med vand, et thermometer og så smid din tempføler ned i vandet. Så kan du aflæse modstandsværdierne med et simpelt hobby ohm-meter og notere de temperaturværdier de referer til. Så skal du bare have fat i en elektronik-kyndig som du kan fortælle at du vil have en diode som starter når en modstandsværdi på "X" Ohm er nået i den givne temperaturføler.

Til indsugningsluften kan du købe en simpelt digital temperaturmåler med en ekstern føler og montere føleren hvor du vil mellem kompressoren og gasspjældet. Jeg har til min Supra 3,0 turbo brugt et stegethermometer :-) Fungerer fint og temperaturen på indsugningsluften ER vigtig - også når blandingsforholdet skal justeres.

Du bør også over en temperaturføler på udstødningen. Søg lidt på "exhaust temp wide band sensor" - her kan du nemlig ikke bruge et stegethermometer ;.) Temperaturen på udstødningen bruges til at justere blandingsforholdet - AF ratio - som er meget vigtig ved trykladning ( også ved trykladning ).

God fornøjelse !

Med venlig hilsen

Vangsøe

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis