effektivitet på varmeveksler

Helt generelt hvor meget varme skal en varmeveksler kunne tage?

En varmeveksler har 4 muffer/nippler.

Varmetilførsel ind og ud
Varmetager ind og ud.

Skal varmetilførsel ud ikke helst have samme temperatur som varmetager ind?
Og varmetilførsel ind har samme temperatur som varmetager ud?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo der skulle da gerne værnogenlunde samme temperatur på begge sider af veksleren så vidt jeg ved.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis den er tilsluttet korrekt, vil der kun være nogle få graders forskel på f.eks. fjernvarmevandet, og det varme brugsvand. Hvis du vil opnå samme temperatur skal varmeveksleren teoretisk være uendelig stor.
Men hvis varmebelastningen er stor vil temperaturforskellen være større end ved lille belastning. Der sidder ved en termostat, der regulerer tilførselen af fjernvarmevand, ellers bliver det dyrt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Varmetager ind = 12 C
Varmetager ud = 60 C

Varmegiver ind = 85C
Varmegiver ud = 60 C


jeg må derfor konkluderer at min veksler er i stykker
Jeg vil ikke sige at den er istykker, men at der ikke er optimal varme overgang. Om det så skyldes at væske hastigheden på varmetager siden er for høj, eller om den trænger til en rensning, kan jeg ikke lige sige her og nu. Men hvis den har kørt som den skal, og der ikke er ændret noget, så er det en rensning.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Selv hvis jeg skruer hastigheden på varmetager siden helt ned på 1, og varmegiversiden op på 3, så er udgangen på varmegiver stadig rimelig varm.

tror bare jeg køber en ny. Rensning hvor den skal skilles ad er vidst meget besværligt har jeg hørt. pga pakninger osv.
Annonce
Skrevet af dreamer81 den 24-11-2008 17:13
Selv hvis jeg skruer hastigheden på varmetager siden helt ned på 1, og varmegiversiden op på 3, så er udgangen på varmegiver stadig rimelig varm.

tror bare jeg køber en ny. Rensning hvor den skal skilles ad er vidst meget besværligt har jeg hørt. pga pakninger osv.


Ok så har du lukket  tråden

Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med at rensning skulle være mere besværlig end udskiftning

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

På begge måder så skal veksleren pilles fra.

Rensning kræver at man skiller alle plader fra, og renser og samler igen med de rigtige pakninger.

Jeg har ringet til APV, og de sagde at det kunne man som alm ikke gøre, det skal der en vvs mand til at gøre.

Det er det jeg basere mit udsagn ud fra, hvis du har erfaring med rensing af plade vekslere, så hører jeg da gerne herom? :)
Det er en af dem der kan skilles, så er der ikke så meget i det.
Først skal du måle tykkelsen på den, da den skal have samme tykkelse når du er færdig.
Ellers skal du bare passe på dine pakninger, så de ikke går i stykker, Går de løse limes de fast med kontaktlim.
Når du har alle pladerne skilt, er det bare at vaske dem, og pas på at du ikke ridser dem.
Du skal sikre dig at pladerne vender på samme måde når du samler den igen, ellers kommer der forbindelse mellem de 2 sider.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ved du om det er muligt at købe nye pakninger til dem? jeg forestiller mig at når man skiller den ad, så kan de måske godt være udtørrede nogle steder, og dermed knække?

Det lyder som et rigtig hyggeligt forårs projekt. Jeg tvivler på det er noget jeg kan klare på 1 dag... og så står jeg uden varme så længe det står på... eller hvad er din erfaring?

Jeg er ikke tabt bag en vogn, har selv sluttet hele mit anlæg sammen med rør, laddomat, pumper osv. Så mine vvs kundskaber er da sådan nogenlunde af en amatør?
Det skulle ikke være noget problem at få nye pakninger, da det er en APV.

Nu er den jo ikke så stor, for en der har prøvet det før max 1 Time, så hvis du sætter en eftermiddag af til det skulle du have god tid.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis