Membran under stråtag?

Hej med jer.
Jeg er ved at renovere et ældre hus med bindingsværk og stråtag.
I hele den nye afdeling nedenunder har jeg ikke brugt membran, da jeg ikke synes om tanken om at sætte plastik op. Så der er altså kun isolering og 2 lag gips.

Men hvad med under stråtaget. Her er en membran, og jeg er i skrivende stund ved at renovere ca 1/3 af øvringen.

Skal jeg her pille plastikken ned, uden at sætte nyt op?
Eller skal jeg sæte ny plastik op?
Eller evt bruge et andet materiale?

Håber vi kan få en go debat igang om dette:-) Og at der evt eren tækkemand herinde, som kan sige om plastikken kan undværes.

Vh
Jannik
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Er ikke tækkemand, men har boet i stråtægt en stor del af mit liv. Jeg har aldrig hørt om plastik i forbindelse med det job en tækkemand udføre.. Så jeg følger spændt debatten :-)

Mvh Jan J

Hej Janik.

Det er da første gang jeg hører om at der er sat undertag under et stråtag, det må da være en misforståelse udført af Polske klumremikler  Der skal da masser af luft til undersiden af et stråtag, ellers kan du recikere at stråen begynder at rådne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

er du sikker det ikke er en dug til  brandsikring og ikke plastik?

 


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

under stråtaget er 100mm isolering og derefter - lige under gipsen - er der plastik.

Ja det ER plastik...

Personligt vil jeg også mene at der ikke skal være noget.

Men skal der slet intet være?

I tækkevejledningen fra nedennævnte link punkt 8.2.2, er der noget om fugtforhold og stråtage. Der er da nævnt at der kan være dampspærre mellem isolering og beklædning ved en udnyttet tagetage, eller er det helt fejlfortolket?

http://www.finnguld.dk/taekkevejledning/taekkevejledning.pdf

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ved snart ikke...

Plastikken er der vel for at for meget fugt indefra ikke skal sive ud i stråtaget. Stråtaget kondenserer jo opad, så det rådner vel ikke... det kan jo sagtens komme af med fugten stadigvæk...???

Men indeklimaet... er det ikke korrekt at dettebliver bedre uden plastik?
Det vil jeg mene, for jeg har den holdning at grunden til at der er så mange problemer med skimmel svamp i nye huse, skyldes at de er alt for tætte. Og at mange så glemmer at lufte ordentligt ud mindst to gange om dagen. Et hus skal kunne ånde og det kan det ikke i dag for alt er pakket ind i plastick.
Jeg tror også på, at vi om føje år vil opleve at vi skal til at åbne vore huse meget mere, i stedet for at tætne så voldsomt med plastic osv.
Det virker på mig helt unaturligt at skulle leve i nærmest en plasticpose.

Min datter har for et par år siden fået lavet stråtag på sit sommerhus af en af de mest anerkendte tækkemænd her på egnen, og der blev da ikke brugt plastic, hverken på den udnyttede del eller på den uudnyttede.
Jeg, som er født og opvokset på landet, har set en masse stråtage på gårde m.m., men aldrig set plastic blandet ind i sagerne.

Er stråtag ikke lige netop kendetegnet ved at være et supert materiale, der kan ånde og som giver et godt indeklima? Denne gode egenskab, vil man, efter min mening, fjerne, hvis man lægger plastic ind?

Ud fra mine iagttagelser i små 60 år ville jeg ikke sætte plastic ind, hvis det da ikke lige er over et stærkt fugtplaget rum, f.eks. en finsk sauna eller et gammeldags vaskehus med grukedel lige op mod strået! :)
Jeg er ikke tækkemand, og mine betragtninger skal ikke tages som eksakt viden.

I øvrigt ville det da være hyggeligt med lidt skilderier af projektet!! :)


Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for jeres mange svar.

Min forste sal er ca 60 m2.
Det er kun ca 20 m2 jeg renoverer, da det andet er nyt (Men med plastik).
Så nu piller jeg plastikken ned i den del jeg renoverer... Men der er så stadig plastik på de sidste 40 m2...

Er det ikke dumt? vil al fugten ikke søge hen hvor plastikken ikke er? eller...

Jeg har efterhånden også lavet hele grundetagen, og her har jeg heller ikke brugt plastik. Har også lavet alt loftet på grundetagen. Også her har jeg fjernet al plastik...

Tænkte på om man med fordel kunne sætte det der luftmembran som man bruger under tage nu til dags??? Det er jo kun vind og vandtæt, men kan stadig ånde...?
Det har jeg brugt imin gavl, mellem træbeklædningen og isoleringen.

Mht til nogle skildringer af projektet. Så skal de nok komme. Mit digital kamera er pt i udu, men vil gerne inden længe lave en lille fortælling om hvad der er lavet på det lille hus:-)
Altså med mindre du indstalerer en vandkanon på førstesalen, kan jeg ikke se hvor al den fugt skal komme fra. Jeg tror at nogle uvidende taburet fyre har udtænkt at alt skal pakkes ind i plastick for at håndværkerne skal have noget at lave. Det er stort set lige som med vore dages biler, de bliver fremstillet af dåseblik, så de hurtigere kan ruste op, = mere arbejde til mekanikkeren. Førhen var biler jo lavet så de kunne holde i 50 år. men det går søreme ikke for så er der jo intet forbrug.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også