pottefyr til båd

hvor i er forskelden på diesel eller petroliums Pottefyr

  bch

bch

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke dieselen skal forvarmes før den kan brænde, du kan ikke tænde diesel direkte, så vidt jeg husker.
Jo men det gør du jo også hvis det er en petroliums potte, men så vid jeg husker er der noget om at føderøret ligger omkring selve potten i bunden af fyrpotten. Det er en Flexovn jeg tænker på, den runde i rustfrit stål.
Et pottefyr brænder det ikke med væge??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

HEJ IGEN. I MIT POTTEFYR LØBER DIESEL IND I SIDEN VED BUNDEN AF ET HUL CA.4.M MEN DA DEN SODER PÅ DIESEL VIL JEG PRØVE MED PETROLIUM. ELLERS MÅ JEG PRØVE AT JUSTERER PÅ OLIERUGULATOER TIL HØJ OG LAV FLAMME SÅ JEG KAN FÅ EN BLÅ FLAMME DA DEN ER HEL GUL OG SODER. HILSEN BCH

bch

Annonce
Hej,

Jeg har et gammelt BM diesel pottefyr med en fungerende karburator hvis du får problemer med det du har.

Troels
Jeg mener at de fleste pottefyr kan køre på begge dele, men petroleum er et renere produkt, så dit fyr soder og ryger ikke nær så meget på petroleum, en tidligere ejer af min båd prøvede engang med rapsolie, men det klumper for meget hvis der ikke forvarmes på olien, udover det brænder det fint.
Har selv et gammelt Wallas fyr, den er med en slags væge og den må kun køre på petroleum for ellers soder vægen til.
Hvis dit potte fyr soder skyldes det ikke olien, men at det får for lidt forbrændnings luft. Så måske du skulle undersøge luft indtaget det kan godt være fyldt med "nullermænd"  En anden grund til at det brænder med gule flammer skyldes at potten ikke er varm nok.

Og til dig Andy, nej der er ikke væger i et pottefyr.
Jeg har set en knap 1 meter høj rund og blank "ovn" som blev kaldt et pottefyr. I bunden var der en stor tyk væge hele vejen rundt og indvendig var der også en spiral til at varme vand i?
Skorstenen var så varm at man brændte sig på den, men vandet i spiralen ville ikke rigtigt komme op i temp.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er muligt at en og anden har brugt betegnelsen Potte fyr på det fyr du har set, men i så tilfælde er det en misvisende oplysning. For at være et potte fyr skal der befinde sig en potte i bunden af fyret, der består af en åben beholder med en lille krave på overkanten så åbnings diameteren er mindre end selve pottens diameter. Det fyr du har set på kan godt minde om et potte fyr, men bruger et helt andet forbrændnings princip nemlig på væger. Vægen sidder i et rundt ringkar hvor der er to perforede cylindre , en på hver side af vægen.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis