Fjerne maling - nye spanter

Min makker og jeg har en gl. smakkejolle - lærk på eg. Indvendig vil vi gerne have fjernet den gamle maling, så den kommer til at stå i lakeret træ. Hvordan fjerner vi maling uden at skade træ og tæthed?
Vi kan allerede enkelte steder se dårlige spanter, og der vil nok komme flere svagheder til syne når malingen er fjernet.
Hvordan laver man nye spanter? bruger de gamle stumper som model eller lave anden form for model?
Hvordan gøres de nye spanter fast - kobbernagler eller skruer?
Mvh. svenliss
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af svenliss den 21-11-2008 21:53
Min makker og jeg har en gl. smakkejolle - lærk på eg. Indvendig vil vi gerne have fjernet den gamle maling, så den kommer til at stå i lakeret træ. Hvordan fjerner vi maling uden at skade træ og tæthed?
Vi kan allerede enkelte steder se dårlige spanter, og der vil nok komme flere svagheder til syne når malingen er fjernet.
Hvordan laver man nye spanter? bruger de gamle stumper som model eller lave anden form for model?
Hvordan gøres de nye spanter fast - kobbernagler eller skruer?
Mvh. svenliss
Den nemmeste måde at fjerne den gamle maling er ved at bruge en blæselampe som i varmer malingen op med og skraber den af med et skarpt skrabejern. Start der hvor det vil være mindst synligt til i lige har lært teknikken. En anden og nok mere kostbar metode er at bruge noget maling opløser, der var engang noget der hed Bums, men jeg ved ikke om det kan fås mere. Endelig kan i bruge Kaustisk soda blandet op i koldt vand og lidt tapet klister. Så kan i også skrabe det af efter et stykke til, og for at nevtralisere sodaen skal i bruge varmt sæbespåne vand når i har skrabet malingen af.
Med hensyn til spanterne, vil det være en meget stor hjælp for jer hvis i kan bruge de gamle som skabeloner. Jeres største problem vil være at finde krumt Egetræ da spanterne i sådan en gammel jolle altid er skåret i krumt eg. Der skal i muligvis til en bådebygger for at finde de rette stykker. Så vil det nok være en fordel for jer at tage de gamle spanter med og lade ham skære dem ud. I kan selvfølgelig godt save dem ud selv, men det kræver stor øvelse at save dem ud med en svevfsav og hugge resten til med skarøksen.
I vore dage bruges der nok mest rustfrie nagler til fastgørelse at spanterne, som nødløsning kan bruges rustfrie brædde bolte.

V.h.  Håndværkeren

Tak til håndværkeren for et godt og detaljeret svar.

Er der imidlertid andre der vil byde ind på mit spørgsmål, er jeg stadig åben for detaljer og tips i det projekt vi har foran os.

Mvh. svenliss

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I må ikke rive for mange spanter ud af gangen, da båden så kan miste faconen lidt. Kan i få dem ud hele så er det en god ide at tage dem med på savværket så i får så godt træ som muligt - det betyder krumvokset - og det betyder kroner!
Jeg ville vente med at rense maling af, og koncentrere mig om spanterne, det er jo trods alt et vigtigt styrkeelement
Man bruger ikke de gamle spanter til at lave nye efter men måler op på stedet i båden. prøv at se på Lynæs hjemmeside der er billeder af noget af det værktøj man bruger. Jeg skal forsøge at finde noget billedmateriale og sende til jer. Spanterne fastgøres enten med rustfrie skruer (syrefaste A4) eller de gammeldags varmgalvaniserede nagler. Nogen vil sige de tærer op og det er rigtigt - men det gør rustfrit stål også. Og når man tænker på at de "gammeldags nagler måske har holdt i 30 til 50 år ja så er forskellen i holdbarhed nok mere akademisk end praktisk spørgsmål.
Man bruger ikke rustfrie nagler eller bræddebolte.
Tilsavningen foregår bedst med en skarp rammesav eller fukssvans - hvis man da ikke lige har adgang til en båndsav, og fintilpasningen foregår med et stort stemmejern eller endnu bedre en stikøkse.
Hvor bor i? så kan jeg måske finde nogle der kan rådgive jer.
Et kursus på Løgstør Bådebyggeri er en rigtig god investering.
Hilsen Jørgen
(Der har lavet flere spanter)
Hej Jørgen
Tak for endnu et supersvar. Vi bor Thurø ved Svendborg.
Den med det krumvoksede træ må vi nok tage alvorligt, for skærer man i et lige stykke, vil spanterne være disponeret for at flække/knække.
Mvh. svenliss
Jamen så vil jeg da godt kikke forbi i løbet af vinteren. Min datter bor pt. i Svendborg og nogle venner ved Thurødæmningen.
Jeg kan så tage mit værktøj med og vise i praksis hvordan man gør.
For nu at sætte forventningerne til den kommende sejlsæson i vejret, så kan i kikke på www.tattart.com under øhavet rundt.
jeg skal nok komme frem med et par addr. til hvor man kan købe krumvokset egetræ. alternativt kan man lamellime tynde lister op med recorcinol eller epoxy -det afhænger af bla. træsort og andre faktorer.
I kan sende mig en PM.
Hilsen Jørgen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Kære Jørgen

Det tilbud vil vi holde liv i, så jeg vender tilbage engang efter jul.

PM? hvordan er det nu lige man gør fra dette forum?

Mvh. svenliss

Ja det er det man kalder et godt spørgsmål?
Men her er nogle savværker der er værd at kontakte:
1. Fløstenholt savværk
2. Ryslinge savværk
3. Ring Andersen
4. Frørup savværk
Ring Andersen er jo egentlig ikke et savværk men jeg har for en del år siden alligevel købt lidt derfra. Ellers er det værste jo at de bare siger nej.
Hilsen Jørgen

Hvorfor dog rejse udenøs når du bare kan gå ned til Walstes Bådebyggeri og få lige det du står og mangler. Der kan du sikkert også få en masse gode råd og vejledninger, måske du endda kan "lokke" en af svendene til at komme og kigge på din båd.

Jeg har selv boet på Thurø i mange år før jeg flyttede til Als.

Hej Jørgen

Foreløbig tak - du hører fra os!

Mvh. svenliss

Skrevet af svenliss den 25-11-2008 14:56

Hej Jørgen

Foreløbig tak - du hører fra os!

Mvh. svenliss

Jamen selvtak

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også