Fjerne maling - nye spanter

Min makker og jeg har en gl. smakkejolle - lærk på eg. Indvendig vil vi gerne have fjernet den gamle maling, så den kommer til at stå i lakeret træ. Hvordan fjerner vi maling uden at skade træ og tæthed?
Vi kan allerede enkelte steder se dårlige spanter, og der vil nok komme flere svagheder til syne når malingen er fjernet.
Hvordan laver man nye spanter? bruger de gamle stumper som model eller lave anden form for model?
Hvordan gøres de nye spanter fast - kobbernagler eller skruer?
Mvh. svenliss
Min makker og jeg har en gl. smakkejolle - lærk på... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Smør brun sæbe på og pak det ind i vitawrap og lad det sidde en dags tid. Så kan man være heldig at malingen er blød og medgørlig og kan trækkes af som et klistermærke.

Ikke så effektivt og miljø- og sundhedsskadeligt som skrappe opløsningsmidler, men til gengæld ret billigt. Sådan en dunk til 8,95 i Netto (er sikkert steget siden) holder ret langt. Jeg har personligt gode erfaringer med denne metode.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for dit gode råd. Det er en billig metode, så vi prøver den ihvertfald.
Mvh. svenliss

Hej Jørgen

Vi er nu igang med at fjerne maling i smakkejollen. Det viser sig at spanterne ser ret godt ud - kun et par stk. er lidt svage, så umiddelbart tror jeg ikke vi går ud i at skifte nogen af dem. Dit tilbud om hjælp siger vi dog TAK for. Men du er dog velkommen til at komme omkring og se jollen, og hvor langt vi er nået. Men ring evt. først, så du ikke kører forgæves: 62205856

Mvh. Svend Jensen 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også