Korrespondance hjælp

Hej
Jeg søger hjælp til lidt elektronik.

Jeg prøver at installere en b-korrespondance i min gang, men har opdaget at der må være en fejl et eller andet sted.
Den brune er fast tase, men der er samtidig fast fase på den hvide, selvom jeg har taget den fra i lampestedet.

Dvs jeg tror at der må være en skrue som er skruet ind, så brun og hvid kortslutter.

Nu er spørgsmålet så:

Kan jeg lave en korrespondance når der reelt kun er 4 ledninger fra lampen til den ene afbryder:
Brun og hvis = fase
Lyseblå = Nul
Sort
Gul/grøn

og 5 til den anden?

Der skal installeres en stikkontakt under begge afbrydere også.

Eller er jeg nødt til at pille alt loft mm ned, hvilket vil være et kæmpe arbejde.

Vh
Jannik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad måler du med? Hvis det bare er en polsøger kan det godt drille!!

Alternativt kan der installeres en stikkontakt under afbryderen. Men så er der kun power på den når lyset er tændt. Og det er jo heller ikke optimalt!!

Derfor er det fedt hvis man bruger rør og ledninger, istedet for kabler...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hey
Ja. Er også selv ergelig over at det ikke er trukket i rør.
Jeg bruger en normal pol søger.
Problemet er ved afbryderen ved hoveddøren. Der er en dobbelt korrespondance meden stikkontakt nedenunder.
Jeg er næsten 100% sikker på at de 2 ledere må kortslutte et sted, da der er fase på den hvide når jeg tilslutter den brune. og den hvide er ikke sluttet til noget som helst.

Må jeg bruge jord lederen, og så tape noget sort tape i begge ender af lederen? så er der bare ikke jord i stikkontakten. Ligeledes er der heller ikke jord i udendørslamperne, som også tændes fra afbryderen, i den anden del af afbryderen. Det er den eneste udvej jeg kan se.

Jeg har også kigget lidt på om jeg skulle lave en C-korrespondance. Har jeg ikke ret i at man ikke behøver 5 ledere til den??? Men er det klogt???

Vh
jannik
Den med jordledningen går ikke. Kan den hvide trække en pære ift. den blå. Måske det er kapacitiv / krybe strøm/spænding du måler på den hvide. Hvor kommer den hvide fra ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Som PeterR skriver - gul/grøn må kun bruges som beskyttelsesleder.
Du må heller ikke lave en C-korrespondance - den har været ulovlig i mere end 50 år.

Måske skulle du lige tegne (eller beskrive) hvordan kablerne går ift. til afbryderne og lampen - og hvad mener du med en "dobbelt korrespondance? - mener du krydsningsafbryder? Er der 3 afbryderne?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej PeterR
Jeg har netop prøvet at sætte fase på den brune som går fra lampestedet og ned til afbryderen ved hoveddøren. I lampestedet har jeg så sat den hvide (fra hoveddøren) i M1, og lampen lyser frejdigt, selvom den hvide ikke er sat til noget. Altså: brun og hvid må kortslutte et sted mellem afbryder og lampested.

Hva dullen gør jeg?
Annonce
Har prøvet at tegne så godt jeg nu engang kan. Håber det kan hjælpetil en løsning.
Hvis du reelt kun har 4 ledere incl. den gul/grønne i kablet pga. en kortslutning mellem 2 ledere, så kan du ikke få det til at virke - hverken med A eller B korrespondance.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Okay. Jeg har en ny plan så.
Jeg har mulighed for at trække et kabel mellem de 2 afbrydere.
Så kan det måske løses på den måde.
Måske jeg skal lade være med at bruge den brune/hvide, da isolationen jo nok er brudt.

Hvis det nu ser ud som på billedet her... kan de så lade sig gøre, og hvis ja, så vil en lille vejledning være en stor hjælp.

vh
Jannik
Jeg antager at det er en rør installation du har.. Har du prøvet om ledningerne kan bevæge sig i røret ? du kunne jo evt trække et par nye ledninger i, hvis ikke de sidder uhjælpeligt fast. Alternativt kan du få et kiprelæ der er så lille at det kan ligge oppe i pl dåsen under lampeudtaget- du kan så lave kip tænding, og undvære en leder i din installation. Men hvis jeg var i dit sted, ville jeg da først forsøge at trække nye ledninger i. C korrespondancen skal du nok ikke lave.. den virker upåklageligt, men er ikke lovlig her i dk
Skrevet af Jannik den 21-11-2008 23:03
Okay. Jeg har en ny plan så.
Jeg har mulighed for at trække et kabel mellem de 2 afbrydere.
Så kan det måske løses på den måde.
Måske jeg skal lade være med at bruge den brune/hvide, da isolationen jo nok er brudt.

Hvis det nu ser ud som på billedet her... kan de så lade sig gøre, og hvis ja, så vil en lille vejledning være en stor hjælp.

vh
Jannik

Nu er det her jo ikke GDS arbejde, men du kan da lige se hvordan en elektriker vil gøre det. Beskyttelseslederen er ikke med på tegningen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis