md5a start problemer

hej jeg har en md5a. ville hører andre der også har sådan en motor, om den er svær og starte selv om start kabel er trækkede ud. synes det tager en krig når det er kold som nu, ikke om sommer, ville hører det er et problem hos andre,  med og få gang i den når det er koldt. eller om det bare er sådan. når der ikke er forevarmer på..

Hilsen Dan
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, min MD 5 er også en dårlig starter. Men kun når det er koldt, jeg er heller ikke klar over om man kan gøre noget for at den skulle starte lettere, men ville være interesseret i at høre det, da jeg har en aftale med vognmanden i morgen kl 9. så skulle jeg jo helst kunne sejle den over.

Vh Mikkel

 

jeg vil anbefale en skefuld smøreolie oven på stemplet, hvis den ikke har en prop til at hælde olien ned i foregår det ved at lægge at par sprøjt olie ned oven på indsugningsventilen, igennem indsugningen, med en smørekande.

Dr_Lyn
hvad ville det hjælpe og hælde olie ind i stempleten?

Dan
 Lidt olie ovenpå stemplet bevirker en højere kompression hvilket øger temp. og så starter den. Der findes småmotorer med den mulighed indbygget, bl.a. Arona. Men om din bare blæser det ud igen , for den skal rotere for suge det ind. Ja du kan jo prøve. Ellers er der jo dieselstart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Dieselstart skal kun anvendes i alleryderste nød, det er ikke en daglig starthjælp, diesel start kan give nogle uheldige forbrændinger, da den tænder på alt ;)

En eller anden form for forvarmning er en rigtig god løsning i koldt vejr, på mange især lidt ældre traktorer er der en glødetråd i indsugningsmanifold, og de kan stadig købes, det er en nem måde at etablere forvarmning, mine forældres Deutz skulle forvarme i 30-60 sek. og så sprang den igang også i frostvejr, uden forvarming var den næsten umulig at starte.

Som beskrevet kan det være et problem for dieselmotorer at starte i koldt vejr, men det er også i koldt vejr at en (især) diesel motor viser sine svagheder, eller steder den trænger til vedligehold.
Jeg kender ikke noget specielt til den omtalte motor, men diesel generelt.
En diesel motor skal genere varme ved gløderør og motor rotation, hvis en af delene mangler eller er svag får du en dårligere start. Batteriet er tit en stor synder, for i koldt vejr har du brug for 100% motorrotationer (eller 110%) og i koldt vejr er batteriet hele tiden presset på ydeevnen, det kan sommetider være en fordel at tænde en forbruger, som feks. lys, i kort tid, det kan varme batteriet lidt op og vil derfor yde bedre.

Den omtalte motor går jeg udfra har stempelringe som andre motorer, hvis dette er tilffældet vil jeg ikke anbefale olie i forbrændingskammeret, det vil danne ekstra affald/sod som sætter sig i stempelringene, (som at pisse i bukserne) det er korrekt at det løser problemet du har idag, men imorgen er problemet blevet 1% værre end igår.
Den ekstra olie der kommer i kammeret kan ikke forbrænde 100%, det meste vil forbrænde, men noget bliver tilbage og aflejrer sig på forbrændingskammerets vægge, ventiler og stempelringe, det er ligesom din brændeovn, hvis du ikke har en ordentlig forbrænding, soder du brændeovn og skorsten til.
Det er noget sludder masser af motorer har det indbygget, og man kan jo vælge at bruge en 2taktsolie, som brænder bedre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
I vinteren 95-96 hvor det frøs 20 grader, kørte jeg i en Fiat Ducato. En mandag morgen skulle jeg af sted og satte derfor en lader på det 130 amp store batteri. En time senere ville jeg starte motoren, der efterhånden havde 400.000 km på bagen.
Gløderørslampen lyste lystigt og jeg lod den forvarme nogle gange og drejede så nøglen og den snurrede lystigt men den startede ikke.
Så ventede jeg og forvarmede igen nogle gange og prøvede så. Batteriet var fint nok til den kunne snurre over et minut af gangen men der var intet liv og til sidst var der heller ikke mere strøm og det var selvfølgelig der hvor den begyndte at hoste lidt.
Vil lige tilføje at den normalt altid startede også i almindelig dansk frost, men mere end minus 20 grader var for meget.
Jeg fik autohjælp med nogle vilde store startkabler. Mens jeg snurrede motoren sprøjtede "autohjælpen" diesel startgas ind i indsugningen.
Efter at have snurret lystigt i lidt over et minut sprang den i gang, men "autohjælpen" havde sprøjtet så meget gas ind i indsugningen at den tævede der ud af med over 5000 omd/m i nok 10 til 15 sekunder. Det føltes i hvert fald som en evighed og det skar i marv og ben.
Så startgas skal bruges som en sidste udvej og kun i meget små mængder.
Så forvamning og opvarmning af indsugningsluft må være den bedste løsning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis