Tandrem

Jeg skal skift min tandrem i min Citroen AX GT - jeg har læst i Haynes at man skal bruge et specielt instrument til at spænde remstrammerhjulet så tandremmen får den helt rigtige spænding - sådan en dims har jeg ikke - jeg snakkede med en som sagde, at jeg bare skulle spænde hjulet, så jeg max kunne dreje tandremmen en kvart omgang til siden - er det rigtigt?? En anden sagde yderligt at jeg SKULLE skifte remstrammerlejet når jeg skiftede tandremmen - er det virkeligt nødvendig det er næsten 300 kr. oveni hatten.!!

Er der nogen Citroen kyndige derude sam har en kommentar??

Brunhøj
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Remstrammerhjulet, skal ikke spændes i sig selv. Der sidder et lille leje i remstrammeren, hvor hullet ikke sidder i midten. Det er ved at dreje det inderste leje, at du spænder remmen op. Der sidder også 2 huller i lejet, som man med dette specielle instrument kan dreje. Du kan godt dreje lejet, uden dette instrument, det er bare mere besværligt.

Du SKAL skifte remstrammerhjulet. Det kan MÅSKE godt holde, men din motor kommer aldrig ud og køre igen, hvis der sker noget med tandremmen.

Det er også rigtig at remmen kun må kunne drejes 1/4 omgang.

Vær opmærksom på at du IKKE under nogen omstændigheder, må dreje tandhjulene når tandremmen er afmonteret. De skal stå PRÆCIS som da du afmonterede den gamle. Der sidder som regel nogle mærker, som skal stå uden for nogle andre mærker. Dette er sikkert godt beskrevet i din Haynes.

God fornøjelse.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 12-05-2003).]
Helt enig med Bjarne - købte også på autodoc, fornuftige priser + porto og et mindre beløb for sikkert køb. Dvs. er der fejl i leveranse eller du fortryder, aftaler du bare med dem herom ( chat eller tlf. ) og de sender dig en returformular + label, som klistres på emballage og sendes retur. Alt self fra din lokale købmand eller hvor du nu henter pakker..   

 

Mon ikke den gode Brunhøj har fået skiftet den tandrem. Hvordan dælen har i dog gravet dette indlæg op. Men ja, autodoc, atp-autoteile.de og lott.de her findes det meget billigere end det nogen sinde kan købes i danmark. Også for dem der kan købe som forhandlere hos ftz

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Få den skrottet hos mig i stedet for, det er for besværligt alt det andet   
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Ja måske er det en gammel tråd- eller evigt aktuel- jeg fik knækket tandremmen på en vw 1,6 16v motor- den skulle iflg tidligere ejer ha fået al service- men åbenbart ikke tandrem- det koster så- ud over det sædvanlige med remkit- strammerhjul mm- 16 ny ventiler- à ca 75 kr stk + pakningssæt- stempler m.m. havde ikke nogen synlige skader og stemplernes od var ens- dvs ingen bukkede plejlstænger-  målt med  digital skydelære der klart viser 1/50 mm, så ud over et stort arbejde koster reperationen ca 3500 dkr alt incl inclusiv  et nyt termostathus, som koster ca 300 i tyskland og 1100 i dk for samme model og fabrikat- dvs identisk del. Jeg har ikke taget stempler ud og fået dem røntgenfotograferet for revner og andet sludder- hvis der kun er et svagt mærke i sodlaget, stoler jeg på mine 40 års erfaring med mc,bådmotorer samt et større antal bilmotorer i alle størrelser- mht indstillig af rem er det et spørgsmål om at tænke sig om, gå på nettet for korrekte mærker m.m.og i øvrigt STOOR omhyggelighed
MVH Bljarne S

BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis