Træloftplaneler og -vindue ved bruser

Hey!

Vi har et siddebadekar ved noget skunk. Den lodrette del af den ene væg er med fliser og den skrå del foroven er beklædt med træloftpaneler og har et trævindue.

Hvordan kan man behandle træværket, så det kan modstå fugten og vandet fra badet? Det bør ikke være noget alt for giftigt eller lugtend,e da det jo er indendørs og i hovedhøjde:-)

Derudover er det lavet noget meget hjemlavet arbejde med fugning mellem fliser og træpanelerne og mellem vinduet og glasset. Fugen er meget ujævn, grim, bølget, med klumper, sådan lidt klar hvidt.... Den er ret svært at få væk...

Hvordan fjerne man den meget gummeagtige, men meget besværlige fuge? Hvad kan man fuge med alternativt...  Der skal især tænkes på at træpanelernes start ved fliserne, jo er sådan ikke lige, men sådan hmmm.... går op og ned g vandret... altså igt. panelernes profil.... 


kh. hilsen Mr. GDS 0
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes ikke du skal begynde at smører noget på dine træpaneler, du vil muligvis ødelægge mere end gavne. der skal bare luftes ud når du har været i bad, så er problemet med vand på træværket overstået. Den "gummi" masse du omtaler som der er fuget med er silicone, og den kan kun fjernes mekanisk/håndkraft. Du kan muligvis istedet bruge en acryl fugemasse.
Skrevet af mrGDS0 den 14-12-2008 20:07
Skal man ikke bruge silikone ved fugtige områder? der er vel ackrylmasse ikke godt nok.

Er der ingen andre som vil hjælpe??+
Jo en acrylmasse kan være langt bedre end siliconen, men !
Hos et byggemarkede eller en skibs handel kan du få noget der hedder Sikaflex, det er en gummi masse der er væsentligt bedre end silicone og acryl masse. Jeg er ikke sikker på om den fås i andet end sort men prøv at undersøge det selv.
Og grunden til at andre ikke besvare dit spørgsmål, kunne skyldes at de har læst dit spørgsmål og set at jeg har besvaret dig rigtigt.

V.h.  Håndværkeren
Hvis du vil undgå skimmelsvamp i fugerne, skal det være en vådrumsfugemasse, dvs. med fungicid.
Træloftet ville jeg lade stå uberørt. Hvis du giver det en overfladebehandling, har træet svært ved at komme af med fugten, da den bagved liggende membran er tæt.
Afhængig af træsorten, kunne en brugbar løsning være ludbehandling med hvid pigment, - men du vil nok ikke synes om resultatet.
En god ventilering er den bedste forebyggelse af fugtskader.

Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis