Ikke nok varme....

Vi er flyttet ind i et to etagers 40 år gammelt hus med gamle radiatorer og to nye. Vi har eget naturgasfyr, der er 4-5 år gammelt

Vi fryser ret meget. Der er ikke nok varme i huset. Nogle steder er der mere end andre... det tager lang til til at r. bliver varme og det bliver aldrig helt varme. HVad kan der være galt?

Mine teser er:

1. Fyret skal måske serviceres; det er kun gået 2 mdr over fristen
2. Luft i radiatorerne -  vi og VVS´eren har udluftet dem en del gange ifm. opsætning af de to nye radiatorer
3. Den der stift bag termostaten sidder fast... en gammel radiator virkede slet ikke efter VVS´erens opsætning af de to nye r. VVS´eren pillede termostaten af (Hvordan gør man endeligt det?) og bankede bag stiften; Det virkede!. Skal jeg så tage alle r. en for en og banke på dem?:-) men hvad hvis der bag rørerne er for lidt plads til at banke?   
4. Der er ikke cirkulation tror j VVS´eren sagde. Han anbefalede en cirkulationspumpe... Ville det hjælpe? Hvor meget koster sådan en?
5. Kalk i rørerne eller fittings?
6. Udskiftning af termostater? De har nået deres levetid?
7. Ande muligheder?

Hvad kan jeg selv prøve? 


kh. hilsen Mr. GDS 0
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lidt samme problem.
først tjek udgangen fra kedlen til fremløb om den er brandvarm. det skal den være.
dernæst tjek skidtsamlere, da de kan begrænse flowet.


Jeg har skiftet min pumpe, og det har hjulpet lidt. mit problem er at jeg bruger kedel, så mit fremløb er ikke for varmt, og derfor skal der mere flow til.

vedr pumpe, så køb en grundfos alpha2 25-40 evt 25-60 hvis du vil have mere flow. Den koster ca 1500kr... tjent ind forholdsvis hurtigt.
Takker for svar.

- udgangen fra kedlen til fremløb - hvad er det? Er det udgangen fra varmvandsbeholderen?
- hvad mener du med skidtsamlere - hvodan kan kan tjekke dem?
- pumpe - er der nogle anbef. om hvor den skal sidde? hvor lang tid tager det for en VVS´er at montee sådan en?


kh. hilsen Mr. GDS 0

Jeg vil prøve at svarre på dine ??? efter bedste evne, der er nok nogle der har andre løsninger eller meninger, men så skal de være velkommen til at komme med det/dem.

1. Servicering af fyret, er for at få en optimal forbrænding. Så det er for økonomi, miljø(co2) og sikkerhed(co).

2. Når vandet er blevet skiftet, indeholder det nye ilt. Dette udskilles efter noget tid og skal luftes ud. Hvis du kan hører vandet løbe i radiatoren er der luft i den.

3. Stiften kan sætte sig fast når der har været lukket, gennem længerer tid. Nogle gange kan de løsnes. På nogle ventiler kan de skiftes uden at vandet skal af systemet. Kan de ikke skiftes eller løsnes skal ventilen skiftes.
Hvordan du tager termostaten af kommer en på hvilken model det er, på nogle skal du bare dreje på den ring der sidder ind mod ventilen, ellers sidde der en umbraco skrue til en lille sekskantnøgle.

4. Når du ikke har en cirkulationspumpe, har dit system selv cirkulering, det er måske blevet påvirket af de nye radiatorer, så det ikke virker optimalt mere.    
En no name på tilbud koster fra 350,- men jeg vil anbefale at du køber en A+ pumpe eks. grundfos alpha pro 25-40 1200,- til 1700,- Det er en lavenergi pumpe. Den kan sættes på både fremløb og retur, det mest normale er nok på retur. om du selv kan/vil sætte den på er op til dig og dine evner.

5. Da det er et lukket system, hvor du bruger det samme vand, kommer der ikke kalk i rørende.

6. Udskiftning af termostat er bare at tage de gamle af og på med nye.
Hvis du vil skifte hele ventilen, skal vandet af systemet, der efter skruer du omløberen (unionen) af, der på ventilen af røret. Der efter på med den nye, husk at der skal kun pakkes der hvor den skrues på røret.

Personligt ville jeg starte med at sætte en pumpe på, og få lavet service på fyret.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej
hvad er dit bar tryk
i mit eget gamle hus hvor jeg har fjernvarme der falder trykket efter sommeren
det skal normalt ligge på 1.8 bar og hvis det er for lavt så får man ingen varme
hos mig sidder der et barometer som har et grønt feldt og hvis nålen er lavere en det så skal du fylde vand på dit system
skal lige sige at jeg ikke kender noget til naturgas men kan næsten ikke forestille mig andet end at det fungere lidt på same måde som fjernevarme på det område men jeg kan jo tage fejl
vh
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Takker Flemming W. M.

Ad. 2. Der er ingen lyd; derfor ingen ilt

3. "nogle skal du bare dreje på den ring der sidder ind mod ventilen" - er det den sorte plastic-ring? eller den der jern-ftting?



kh. hilsen Mr. GDS 0
Annonce
Skrevet af mrGDS0 den 19-11-2008 22:32
Takker Flemming W. M.

Ad. 2. Der er ingen lyd; derfor ingen ilt

3. "nogle skal du bare dreje på den ring der sidder ind mod ventilen" - er det den sorte plastic-ring? eller den der jern-ftting?



2. Ja eller meget lidt.

3. det skal være en plastikring, på selve termostaten, det af metal er ventilen

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej igen!

Hvordan og hvor skal man banke for at løsne stiften under termostaten? Bag i stiften? til siderne?

Jeg tjekkede alle radiatorer; ind-rørerne til radatorerne er (lidt/mellem) varme og ud-rørerne er helt kolde..... er det normalt eller hvad?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Om du banker på siden eller bag på, skulle ikke have den store betydning. Hvis du skulle få den ide at prøve at slå direkte på stiften så vær meget forsigtig. For hvis den bliver bare det mindste bøjet, virker den ikke, og det selv om at du ikke umiddelbert kan se at den er bøjet.

Hvis der er lukket helt op for termostaten, skal røret ind blive næsten lige så varmt som afgangen fra dit fyr. Og efter hånden som alt vandet er skiftet skal afgangen være næsten lige så varm, ellers er der ikke cirkulation nok på anlægget.
Under normal drift hvor termostaten regulerer temp. kan afgangen godt være kold. Hvis den aldrig er kold eller mærkbart køliger er din radiator for lille til rummet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg er enig med flemming, det lyder også som om du ikke har nok cirkulation.

Du kan prøve at skrue op for pumpen. Jeg har lige skruet min op på III... da jeg har lidt samme problem. Det er nu rart med varme :)
dreamer81 han har ingen pumpe

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis