Ikke nok varme....

Vi er flyttet ind i et to etagers 40 år gammelt hus med gamle radiatorer og to nye. Vi har eget naturgasfyr, der er 4-5 år gammelt

Vi fryser ret meget. Der er ikke nok varme i huset. Nogle steder er der mere end andre... det tager lang til til at r. bliver varme og det bliver aldrig helt varme. HVad kan der være galt?

Mine teser er:

1. Fyret skal måske serviceres; det er kun gået 2 mdr over fristen
2. Luft i radiatorerne -  vi og VVS´eren har udluftet dem en del gange ifm. opsætning af de to nye radiatorer
3. Den der stift bag termostaten sidder fast... en gammel radiator virkede slet ikke efter VVS´erens opsætning af de to nye r. VVS´eren pillede termostaten af (Hvordan gør man endeligt det?) og bankede bag stiften; Det virkede!. Skal jeg så tage alle r. en for en og banke på dem?:-) men hvad hvis der bag rørerne er for lidt plads til at banke?   
4. Der er ikke cirkulation tror j VVS´eren sagde. Han anbefalede en cirkulationspumpe... Ville det hjælpe? Hvor meget koster sådan en?
5. Kalk i rørerne eller fittings?
6. Udskiftning af termostater? De har nået deres levetid?
7. Ande muligheder?

Hvad kan jeg selv prøve? 


kh. hilsen Mr. GDS 0
Vi er flyttet ind i et to etagers 40 år gammelt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis fyret er så nyt som beskrevet er jeg ret sikker på at der er en pumpe, den sidder nok inde i fyret, et selvcirkulerende anlæg med en ny kondencerende gaskedel dur ikke , fyret vil starte og stoppe hele tiden, ja det vil simpelthen ikke kunne køre  ordentligt på nogen måder.  Tror  mest på at det er skidt i en snavssamler  (se billede)   eller  også er pumpen stået af. En anden mulighed er at der er pillet ved indstillingerne på kedlen og den derfor ikke har nok temperatur på fremløbet. prøv at kig under kedlen, der står det tit hvad der er frem og hvad der er retur og hvad der føder varmtvandsbeholderen, vil næsten tro at der er varmtvands priotering, men det står som regel der, eller i manualen.

DKære LDS´ere

Mange tak for jeres input. Deg er så dejligt.

J har smurt ærmerne og pillet terostaterne af på 4 radiatorer og banket bag ventilen.

Tro mig; det VIRKER. :-)))) Thanxxxxxxx

Vi har mere varme nu og i badet er der fuld varme nu, hvor der overhovedet intet var før... så deeeeejligt og gratis:-))

Under processen skete der dog flg.:

- En termostat gik i stykker, da jeg forsøgte at presse/vrikke termostaten på igen.
- De andre tre termostater; de er på, men talene er nu hulter til bulter..... ved ikke hvordan man får talene på med ordentligt placering. Jeg havde skruet helt op for varmen, da jeg pillede dem af....


kh. hilsen Mr. GDS 0
Så må du have termostaterne af igen, og vende dem ens. Der er normalt en grøn, rød eller sort makering, vend dem samme vej, og tallende er ens igen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

der er desværre ingen markering af farver. Nogle har synlige indhak og andre har sådanne hak dybt inde i termostaten.... tør ikke at pille dem af igen med fare for at endnu en termo går i itu:-)

Det sorte område; der står "Danfoss termostat" med en trekant der peger op... kan den anvendes som rettesnor? hvis a, won det?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Skrevet af mrGDS0 den 20-11-2008 22:18
Det sorte område; der står "Danfoss termostat" med en trekant der peger op... kan den anvendes som rettesnor? hvis a, won det?


Ja spidsen af trekanten er makeringen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
ok, vil det sige at spidsen af treklanten altid skal pege lodret op uansat hvorledes termostaten er indstillet og den der plastic-ring placeret?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Har med stor interesse læst jeres råd osv. Har en termostat siddende under pumpen der forsyner huset med varmt vand til radiatorer. Det går godt sålænge temperaturen er omk 70 grader i min akkumuleringstank, men når jeg vil trække vand fra akkumuleringstanken går det ikke så godt. Jeg tror det er denne termostat, som evt hænger. Men hvordan får jeg den af. Den har en tynd sort plastikring - ikke som termostaten i stuen, hvor det sorte plastik bag det hvide ligner noget man kan tage ved og dreje.
Det er heller ikke lykkedes at finde noget der ligner noget der kan skrues på m en umbraco.
I det hele taget sidder termostaten lidt ubekvem, så det er lidt svært at se - men mit spørgsmål er nu - er der nogen der kender internetsider m vejledninger - gerne m tegninger af hvordan man gør.
Vh Frida


<p>Kloge og hjælpsomme ord hentes på lav-det-selv.dk. Håber jeg en dag kan gøre gengæld!</p>
Har fundet ud af at tage termostaten af og massere den lille stift, men det har desværre ikke hjulpet - vil tale med min VVS i morgen. Men til oplysning var min termostat hverken den hvor man skulle bruge umbraco el en plastikring, der skulle drejes. Der var en spændeskive, som skulle løsnes. Jeg var til en start usikker på om det ville give vandbad at løsne denne, men ringede til en livlinie, og så gik det helt fint.
Vh Frida

<p>Kloge og hjælpsomme ord hentes på lav-det-selv.dk. Håber jeg en dag kan gøre gengæld!</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis