Skiver til Mondeo

Hej
Ja det irriterende bremseproblem er opstået igen efter 2 år siden skift af skiver.
Jeg valgte midt 2006 at prøve sportskiver (ukendt mærke) og det var ikke den store prisforskel den gang. Gav godt 900 for et sæt + klodser og det fandes moms.

Foruden at den er begyndt at ryste igen igen ved nedbremsning, kan jeg se at venstre forbremse har slidt klodserne væsentlige mere end højre side.

Hvad ka skyldes denne ujævne slidtage?

Skal jeg være tilfreds med 2 år mellem skift af skiver, eller vil I anbefale nogle andre skiver, der kan erhverves for menneskepenge?

Meget gerne henvisning til hvor I har købt dem.

PS jeg har vel rundt regnet kørt 30.000 km med skiverne med meget bykørsel!

Tak på forhånd
MVH Henrik
Mondeo 1,8 1997


<p>Mvh Henrik</p>
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver skævslidningen, tør jeg vædde en kop god øl på, at stemplet har sat sig i den venstre caliber.
Det medfører en kolosal varmeudvikling i den skive, som så vil slå sig med rystelser til følge.
Jeg har lige skiftet skiver på min Mondeo. Dem købte jeg ved Mekonomen og det var Brembo, som jeg har de allerbedste erfaringer med.
Sportsskiverne fra måske Thansen??? har jeg også, på en anden Mondeo, haft rigtig gode erfaringer med, så jeg er ret sikker på, at det skyldes defekte calibere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan jo prøve at motionere caliperen.
Pres stemplet helt i bund og prøv om cylinderen kører frit frem og tilbage på ophængspindene.
Med fodbremsen presser du stemplet ud igen, men pas på det ikke popper helt ud, hvis du har pillet cylinderen af sit ophæng eller har fjerne bremseklodserne.
Dette gentages nogle gange og måske løsnes stemplet så det kan køre igen, men det er ikke en endelig løsning.
Hvis du er meget skrap og ved, hvad du gør, kan du tage stemplet helt ud og rense og polere det og genmontere, med efterfølgende udluftning, men da bør du gøre det i begge sider.
Hvis du er det mindste i tvivl, så overlad det til en proff. Det er ret vigtigt at det bliver gjort rigtigt, gæt hvorfor!

Og nej, den bremser ikke lige, hvis du fik den på et rullefelt og du bliver kasseret på det ved næste syn.

Og det med julegaver betyder blot, at så skal du ikke lide den tort at de gaver du køber bliver nedgjort og byttet. Jeg har meldt mig helt ud af julegavegiverogmodtagerforeningen! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene ktm

Jeg prøver en forsigtig motionering af caliperen her i weekenden, og sætter et par nye klodser på. Det er lige hvad evnerne rækker til. Så klarer jeg forhåbentlig frisag til starten af det nye år, hvor der nok står nye caliper på menuen.

Er der noget jeg bør være opmærksom på når jeg skal have købt nye. Er et sæt caliper fra THansen ok eller skal jeg forhøre mig hos Mekonomen?

Og ja det er sgu ikke andet end pengebytteri det fandens julefræs... Og det er da heldigvis også kun de mindste (skrevet mine egene unger) der får.

<p>Mvh Henrik</p>
Arbejder selv hos Ford, og man skal ikke købe hvad som helst. Ikke fordi jeg vil opfordre dig til at købe originale dele, for vi køber selv alternative dele ude i byen til de lidt ældre biler. Men vi har dårlige erfaringer med caliper fra en specifik forhandler (vil ikke nævne navne), så vi køber kun bremsedele et bestemt sted i byen. Jeg ved godt det er svært at gennemskue markedet med pris og kvalitet, men vær kritisk. Man får ofte, hvad man betaler for.

Hilsen Henriette

 

En anden løsning var at købe et par rep.sæt,men en ny kaliber koster 400 i Biltema så kan det betale sig?

Kontroler også at din bremseslange ikke er skvattet sammen.

René

 

Hej René
Det var godt nok billigt, det er sgu under det halve sammenlignet med THansen og Mekonomem.

Anywayz så kender jeg desværre ingen mekaniker, så jeg har indtil nu en pris hos den lokale Automester på 4200,- inkl. sportsskiver (ukendt mærke, men fornuftig kvali jeg kører med nu) og klodser.

Hvis jeg selv køber stumper havner jeg på små 3000,- men igen forudsætter det en "billig" mekker.
Det er da også lige godt pokkers at der ikke som minimum er en mekaniker i familien ;-)

<p>Mvh Henrik</p>
Vi købte altid skiver og skiftet hvert år, ved 50.000 km, vi købte dem hos thansen, og det er sku billigt og de holdte uden problem 50.000 km, vi behøvede ikke at skifte hvert år, men da vi køre til rusland, hvert år, vil jeg gerne havde at bremser og skiver er nye.
50.000 km om året? Wow det er 3 års kørsel for mig, men jeg slår også sjældent et smut forbi Rusland ;-)

Havde jeg ikke løbet ind i caliper problemer, havde jeg sikkert haft gode bremser til midt næste år, hvilket så havde givet mig 3 år med de monterede skiver og klodser. Det er synes jeg egentlig er ok, set i lyset af irriterende meget bykørsel.

<p>Mvh Henrik</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis