gulvvarmen virker når den har lyst...

Hej alle

Det er mest om vinteren om morgenen, at vi ikke har noget varme på hverken gulvvarme eller radiatorer.. Gulvvarmen kører også på fjernvarmen, men det er bare iskoldt. Hvis jeg så går ud og lukker for fjernvarmen nogle minutter, og tænder igen, så kommer varmen nogle gange, eller hvis jeg leger lidt med tryk diff skruen... Vores hus ligger i enden af en lukket vej, dvs vi ingen naboer har til den ene side. Kan det være en del af skylden? Jeg kan se fremløbstemp ligger på ca 62 grader, og returen ligger på 22 grader.

Ang tryk diff, så sidder der en skrue i, og man kan enten spænde skruen helt, eller "løsne" den så fjederen indeni, enten bliver "slap", eller helt spændt sammen. Hvad skal den helst være? og kan det være skylden?.

Dumt spørgsmål nok.

Vi har jo en cirkulationspumpe i huset. Hvad er helt præcist dens formål? Og kan man godt lade den være slukket om sommeren? synes jeg at have hørt. Og kan den have noget med gulvvarmen at gøre?

Håber nogen kan hjælpe. Kan evt også sende nogle billeder med, hvis det kunne hjælpe.


Jeg spørg kun for at blive klogere.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden a lyde alt for klog kan det godt ha noget med cirkulations pumpen a gøre hvis den er monteret på det varme vand, det gør noget for at slippe for at lukke flere litter vand direkte i kloarken før vandet i hanen blir varmt..
Det kan jo også være til shunt på gulvvarmen, og hvis den er stået af, kan der være problemer med at få gulvvarmen til virke ordentligt.

Det kunne hjælpe med lidt billeder af det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

hvad vil du have billeder af så? selve termostaten til gulvvarmen, eller tryk diff, hvordan den ser ud?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ku' også lyde som en dårlig indregulering.

Hilsen
Allan
Måske det var værd at ofre en Vvsmand en time eller to til at kigge på sagen. Det kunne godt være en ventil eller pumpe der hænger men under alle omstændigheder skal du jo nok have indreguleret dit anlæg; osse på differenstrykket, så hvis det var mig ofrede jeg nok lige den tudse og fik det ordnet. Håber, det lykkes for dig at få varme på :-))
Annonce
Skrevet af Daugaard24 den 19-11-2008 10:20
hvad vil du have billeder af så? selve termostaten til gulvvarmen, eller tryk diff, hvordan den ser ud?


Billed af pumpen og evt. trykdiff.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

billede 1 af tryk diff

billede 2 af cirkulationspumpe

billede 3 af en af ventilerne til gulvvarmen

 

det er som sagt gulvvarmen der ikke rigtigt virker, selvom radiatorer virker fint.


Jeg spørg kun for at blive klogere.

pumpen er en brugsvands cirkulation , så den har intet at gøre med varmen, men der kan med fordel monteres en timer (eks en billig en fra onkel nyborg) så den kun køre i de tidsrum hvor i bruger varmt vand, det spare en del strøm samt dine kobber rør bliver ikke så hurtigt slidte.

hehe onkel nyborg den var ny :)

Hvad kan problemet så være? og kan man så evt slukke helt for cirkulationspumpen om sommeren, for at spare strøm, ellers bliver det så ret koldt og gå i bad??


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Det er sådan set fløjtende ligegyldigt om det er sommer eller vinter, den pumpe sidder der kun for at der er hurtigt varmt vand i hanen, hvis den er slukket tager det bare længere tid inden varmen fra beholderen når frem til hanen.

Med hensyn til dit varmeproblem tror jeg der er snavs i trykdifferencen, eller også er den defekt, normalt skal der være et diff tryk på ca 0,1 bar , men når du siger at det kommer når du lukker og derefter åbner for fjernvarmen kunne det godt tyde på at der går et eller andet galt ved reguloatoren, måske er et af kapilarrørene sat til (de tynde rør  der går  fra  trykdiff ) prøv evt at tage dem af og pust dem igennem med trykluft (husk at lukke for fjernvaremen og tap vandet af) ellers skal der måske en ny til , koster ca 1500,-
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis