Blomberg inbyg ovn knalder sikring uden at den er tændt!

Hej

Vi har en Blomberg Varmluft-Ovn / Komfur. Der sker nogle mærkelige ting for den. siden i torsdags knalder den altid en af de tre 16a sikringer der sidder i vores el-skab. Komfur er separat! Ovnen er ikke tændt :-( det sker sådan : jeg skifter sikring, også når jeg tænder for "dens del" på den store knap med "1" så knalder den hele lejlighedens sikkerheds dims! Efter jeg tænder lejlighedens igen kan jeg se at sikringen er gået men at knappen "1" stadig er inde!

håber nogen forstår hvad jeg mener ;-)

Hjælp!

Kan selve afbryderen værre død ( den med knappen)?

håber nogen kan hjælpe?

venlig hilsen
Markus

P.S. Jeg vedhæfter lige et billede som måske kan hjælpe lidt mere :-)

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at komme med en løsning på dit problem, men det ku godt lyde somom der er en fejl inde i selve gruppe afbryderen, måske en løs ledning der sidder og berører en a de andre klemmer...
Du kan evt prøve og pille låget af tavlen og se om der er noget synlige skader på klemmerne
Det kan også være en monterings fejl på komfuret der gør at en fase og jord berøres hinanden...


Forøvrigt kunne det godt se ud somom du ikke har et Hpfi relæ i din tavle, dette er lovpligtigt...
Det er svært at se på billedet men du kan se om der står Hpfi eller hfi relæ på "den med dreje knappen" ;)
Hej tak for dine svar

det er en HFI-Fejlstrømsafbryder, så jeg håber den dur ;-)

Ikke sikkert med den løse forbindelse, vi købte lejligheden over 2 år siden og der har aldrig været noget problem.

Vis jeg bare slukker for relæet så burde der ikke værre strøm mere korrekt? Kom også i tanke om at vores ven fra Portugal er elektriker så jeg spørger måske lige ham. Er selv værktøjsmåger så vis det ikke er mekanisk står jeg rimeligt hurtig af....

endnu en gang tak for svaret
Der er krav til enten HFI eller HPFI, så din installation er iorden hvad den slags angår. Men du skal naturligvis ikke til at åbne noget som helst i tavlen - kontakt din lokale installatør istedet. Han kan forholdsvis hurtigt finde frem til hvor fejlen måtte være.
Mit umiddelbare bud ville være maskinen - hvis den er monteret med en stikprop kan du prøve at pille den fra og så sætte sikringen i igen. Det kunne muligvis give en ide om hvor fejlen er.
Det er meget sansynligt at det er maskinen, dog lyder det lidt mærkeligt at den slår sikringen selvom den ikke er tændt...
Sidder der andre ting på den sikrings gruppe?
nej på denne gruppe er der kun maskinen.

Jeg prøver at ringe til en elektriker, så må vi se...

tak for hjælpen
/M
Det er sikkert en fejl inde omkring i tilslutningen af din ovn. Men då en elektriker ud der er rigitg mange muligheder for hvad fejlenkan være.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Sikringen kan sagtens springe pga. en fejl i ovnen selv om den ikke er tændt. Du kan prøve at tage ovnen ud (sluk strømmen inden) Se om kablet er beskadiget, åben dernæst ind til tilslutningsklemmerne bag på ovnen, det ses tit at der samler sig en del støv her og det kan være årsagen til dit problem. Husk at slukke strømmen inden du gør dette. Fejlen kan selvfølgelig også ligge i elinstallatione, evt. gnaverabgreb på kabel etc. Men det er svært at sige uden at stå over for installationen
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis