Alternativ til hvede i chokoladekage?

Hej allesammen.

Jeg har fundet ud af, at jeg måske er lidt intolerant overfor hvede, så kunne godt tænke mig et alternativ. Hvad kan jeg fx erstatte hvedemel med i følgende opskrift på en chokolade kage?

200 g mørk koge-chokolade
200 g smør
4 æg
2 dl sukker
2.5 dl hvedemel
1 tsk. bagepulver

.. jeg tænkte rismel eller kartoffelmel. Er der overhoved forskel på hvad jeg bruger?

Mvh.
Peter.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok en let gluten allergi du har, og der er gluten i alle korn arter.

Da ris er en græsart er der ikke gluten i det.

Finax ( www.finax.se ) laver en gluten fri mel, og der er også jyttemel der er tilsvarrende. De er begge ret dyre, men hvis det er allergi og du får det konstateret hos lægen kan du få "medicin hjælp" til at dække lidt af de ekstra udgifter du får til det daglige brød

Det er dog ikke altid nok at bare skifte melet, der skal sommetider også noget andet i.

Der er mange glutenfri opskrifter, på nettet. Så du kan evt. finde en opskrift der er tæt på din

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej.
-Tak for svaret..

Nej det er IKKE gluten allergi jeg har. Det er bare lidt følsomhed over for hvede. Jeg kan spise alt andet end hvede. Kan man ikke bare bruge kartoffelmel? Det er vel ikke så dyrt..

Det kan så være melalergi, det er dog oftest forekommende hos bagere ol. Min stedfar havde det også, og fik det da han var bager.
I langt de fleste tilfælde er problemet dog støvet, ikke selve melen. I så tilfælde kan du få konen til at bage kagen og så selv nøjes med at spise den. Er det den faktiske eml du er alergisk overfor, så kan det være svært at finde en erstatning.
Du må dog under ingen omstændigheder bruge kartoffelmel istedet for hvedemel, da det har en helt anden konsistens og indeholder langt mere stivelse. Du kan istedet bruge spelt, rismel, rugmel, rasp, eller lign. Bemærk dog at dette vil ændre en kende på både konsistensen og smagen af kagen, og du skal derfor nok variere lidt på mængden af dine ingredienser.
Til kager er gluten i melet ikke såååå vigtigt,- ikke så vigtigt som i brød, hvor en del af glutens funtion er at blive æltet og danne et netværk, som er strukturen/krummen i brødet. derfor kan det godt være at du kan bruge kartoffelstivelse, majsstivelse, rismel osv. Ellers kan du prøve at arbejde lidt med opskriften,- evt med de andre ting der giver struktur til kagen. I det her tilfælde æggehvide. Prøv at tilsætte en ekstra hvide, og så anvend feks en stivelse som du selv foreslår.

Fandt den her, som du måske kan bruge som inspiration:
175 g chokolade
175 g smør
175 g sukker
6 æggeblommer
6 æggehvider
1 knivspids salt
1 spsk. brandy
175 g malede mandler
flormelis
flødeskum
Fremgangsmåde

Bræk chokoladen i stykker og smelt den over vandbad eller i mikroovnen. Pas på, at den ikke bliver for varm, for så bliver den grynet. Pisk smør og sukker hvidt i tre minutter. Tilsæt æggeblommerne en ad gangen under piskning. Nu hældes den smeltede chokolade, de malede mandler og brandyen i. Æggehviderne piskes til bløde toppe med saltet. En tredjedel af æggehviderne røres i kagedejen. De resterende vendes forsigtigt i dejen. Smør en springform og beklæd bunden med bagepapir. Hæld dejen op i formen og bag ved 190 grader i et kvarter. Skru så ned til 180 grader og bag videre i 30-40 minutter. Den færdigbagte kage stilles til afkøling. Sigt flormelis over kagen og servér flødeskum til.

mvh jan


rismel el spelt kan bruges, kartoffelmel nej det blir som beton.
 jeg har før med succes brugt rugmel, smagen er dog ikke til at tage fejl af.
ingen af de nævnte meltyper har særlig god hæve evne, så brød/kager bliver lidt mere bastant, prøv dig frem.evt mere væske el æg kan hjælpe.
jeg bager boller hvor jeg har skiftet noget af hvedemelet ud, da min bedre halvdel har mistet sin galdeblære og derfor ikke kan tåle for meget stivelse.

150 g rugmel
150 g havregryn
700 g hvedemel
2 æg
½ l mælk 
2 pk gær
2 pris salt
2 spsk sukker

Tager ca. 2 timer
lun mælk gær opløses heri, alt æltes godt igennem m maskinen til den slipper kanterne hæve til dob. str. trilles til boller hæve til dob. str.  forvarmet alm. ovn 225 g 10 min ca. 24 stk a 80 g, stor lækker morgen bolle, el til pålæg.

  kokken

PS: opskriften med de malede mandler lyder lække skal prøves

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også