Phishing - fup og svindel

Så fik jeg min første phishing mail og fra følgende mail.adr.:

service (snabel a) paypal.com [[email protected]]

Jeg har fjernet @ fra det aktive link, så ingen uforvarende kommer til at bruge linket.

Læg mærke til at man i navnelinien bruger Paypal's rigtige navn, men emailadressen afslører, at det er svindel, idet der lige er sneget et i ind i pal.

Ganske rigtig vil man have mig til at sende en kopi af mit pas, mit kreditkort og udskrift af min bankkonto, alt sammen i god og vellignensde kvalitet.

Paypal er et anerkendt betalingsformidlingsfirma.

Ved ikke lige, hvor man egentlig bør rapportere sådanne forsøg, men nu er I advaret.

Med venlig hilsen
ktm

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for advarslen.

Der findes desværre alt for mange svindlere rundt om i verden:-(

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Hører også gerne nærmere om der er et fornuftigt sted sådanne oplevelser kan rapporteres.

Fik for nylig en mail af samme skuffe angiveligt fra UPS, der forgæves havde forsøgt at aflevere en pakke og derfor havde behov for lidt personlige oplysninger for at lette den videre ekspedition. Som også anført herover afslørede bl.a. svaradressen fuskeren. 
Lige netop paypal, kan du rapportere direkte til paypal, på paypal.com... Det er en meget udbredt måde at phishe på da der er mange brugere, og det er et kendt navn. Nigeria breve ol. kan du sende direkte til politiet.

Som generel regel, oplys intet til NOGEN via internettet. Er det 100% nødvendigt, så brug ALDRIG direkte links. Faktisk, slå HTML funktionen i din email fra så du slet ikke FÅR links med. Så er du på den sikre side.
Jeg har så sendt denne mail til PayPal.
Jeg har selv kun hørt om dette fænomen, men aldrig direkte set eksempler.
Pga. at jeg havde hørt om det, var jeg særlig opmærksom på en sådan mail og videregav derfor informationen, forhåbentlig til gavn for en eller anden i fremtiden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
jeg har stødt på noget meget mærkeligt forleden , hvor jeg fik mail fra min egen mail , det stod der i hvertfald, men så hørte jeg fra en ven , at man kan skjule sin egen email adresse ,og så kan man skrive et eller andet der hvor afsender emailen står :)

lidt forvirret? hehe svindlerne skjuler deres mail , og skriver noget interessent i afsender feltet. og jeg har tre gange vundet i afrikansk lotto :) jeg må rejse derned og hæve min penge en dag hehehehe

På forhånd tak :)

Du skal aldrig stole på den vedhæftede header "fra". Du skal altid kun stole på headeren fra SMTP serveren. Du kan skrive hvad som helst i reply to eller afsender feltet, men X informationen bliver først tilføjet snere, så den kan du ikke så let pille ved uden at have dit eget posthus, og det har spammere jo ikke, for så kunne man jo spore og evt. udelukke dem fra at kunne sende deres lort.

Man kan kun stole på mails hvis de er krypterede!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis