slibning af køkkenbordplade inden behandling

Jeg har selv lavet min køkkenbordplade i 40mm Asketræs plade...

De skal så hvidolieres... jeg ved jeg skal have noget olie som ikke skader fødevarer.

Men jeg skal jo så have den slebet inden... Jeg har slebet den med korn 80 nu med exentriksliberen og er klar over det skal være finere selvfølgelig... korn 240 vel ca?

Men... jeg overvejer om jeg skal fugte træet for at få det til at rejse sig, og så slibe det over igen... Er der nogen idé i at gøre det? for det er jo ikke meget ved at det falder igen når det er tørt...

Hvad er jeres mening?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De første olieringer kan du passende efterslibe et papir som kan klare fugt. Senere kan du gå over til at bruge en almindelig skuresvamp.

Men ja - du vil opleve at træet rejser sig de første gange - uden at du fugter det - olien får det også til at rejse sig.
Jeg anbefaler ca. korn 120 inden det første lag olie. Når det så er tørt, sliber man let med korn 4-500 og så giver man det en gang til (man kan få specielle slibesvampe til dette)

Problemet med for fint sandpapir inden det første olielag er, at olien får svært ved at trænge ned i træet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis