el hjælp

Skal have tilsluttet et orbis kontaktur til min vandpumpe. nogen der kan hjælpe med hvilke ledninger der skal tilsluttes hvor.

Der går 3 ledere op til pumpen hvor den ene er jord.

Wiring diagram
 det er et data micro+ ur.

http://www.elteco.dk/data/images/kontakture2.pdf

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
går ud fra din pumpe er en 230V da du siger der er to ledere + jord.

Den blå leder fra pumpen skal kobles på (n) og den brune skal enten på klemme (1) eller (3) alt efter om du ønsker en slutte eller brydefunktion. Der skal så lægges en lus fra klemme (L) til klemme (2). Spolen forsynes på Klemme (N) nul, og klemme (L) fase.

-Men det ved elektrikkeren der skal tilslutte den alt om. Det er ikke gør det selvarbejde
Jeg er ikke bange for at miste mit job. Jeg gør bare opmærksom på hvad der er lovligt og ikke lovligt!
Det jeg er bange for (selvom det ikke får mig til at ligge søvnløs) er at hele huset brænder ned pga. et dårligt udført arbejde.

Man kan vel sige at vi bruger dette forum til at fremme forståelsen for autorisationerne, og fortæller folk hvad der kan gå galt.
Jeg vil dog gerne, både tegne og fortælle, hvordan man opsætter et klimaanlæg eller monterer en hel eltavle, hvis det er det der skal til for at det bliver udført efter forskrifterne.

PeterR har i en anden tråd fortalt hvordan han selv vil trække nye ledninger og montere nye stikkontakter i huset, når han nu har fået at vide hvordan man gør. Fremfor at skifte bremserør på bilen og derefter køre på motorvejen med kone, børn og hund. Hvilket er helt lovligt.

Men sjovt at du sætter en smiley efter din sidste kommentar. Jeg opfatter det negativt!! Det er altså ikke for sjovt at vi har folk herinde der rent faktisk ved hvad de snakker om!! Der er flere med eget firma eller stor erfaring, der rådgiver om alt muligt nyttigt, på en måde så selv den dummeste LDS'er kan lave tingene.

Og skyd mig nu ikke hvis jeg tager fejl. Men jeg mener at en cirkulationspumpe er fast installtion, og derfor ikke må tilslutttes via stikkontakt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg må give næstformanden ret i alt det han skriver. Når vi i visse tråde gør opmærksom på at det ikke er gør det selv arbejde, er det såmænd ment i en god ånd. Det er faktisk for at hjælpe den spørgende (og andre) Det har absolut intet at gøre med at vi er bange for at miste noget arbejde (tror jeg taler for flere). Opgaven vil vi jo nok ikke selv ende op med at få afligevel. Når det gælder elarbejde er det ikke bare noget man roder med for sjovt hvis man ikke ved hvad det drejer sig om. Det kan lyde såre let, men den mindste fejl, sjusk, valg af forkert materiel, løse forbindelser etc. kan få katastrofale følger. Der kan opstå brand, eller i værste fald kan personer eller dyr få elektrisk stød der kan have alvorlige konsekvenser.
I tilfælde af sådanne ulykker står du med et alvorligt problem når forsikringsselvskabet sender teknikker ud for at lokalisere fejlen og du ikke kan sende skylden videre til en installatør. Ergo risikerer du at stå med et nedbrændt hus og en forsikring der ikke vil dække. Og tro mig, om huset er totalt nedbrændt finder de fejlen i 90% af tilfældende.

Derfor prioriterer jeg gerne at visse opgaver bør man holde sig fra og lade fagmanden om. Pengene er i sidste ende givet godt ud og du har en at give skylden til hvis noget går galt
nu behøver en cirkulations pumpe jo ikke og være fast instalation ,vi har fx en sprit ny monteret upe 15-65 pumpe der blev leveret fra danfoss med alm blød sort 3 ledet kabel til stik prop

iøvrigt har jeg fra en elektrikker fra koh/trefor at det er fuldt ud lovligt og montere på denne måde !
Det er skam også lovligt der er skam ikke noget der, men nu er det jo heller ikke det der er enmet her :)
Nu omtales der en vandpumpe i spørgsmålet her, hvilket er noget helt andet end en cirkulationspumpe.

-ang. cirkulationspumper er det korrekt at de gerne må tilsluttes med en stikprop, dog skal denne indeholde jord med mindre pumpen er dobbelisoleret. Det er fasktisk den bedste og nemmeste måde at tilslutte på, da stikproppen samtidig fungerer som en topolet rep. afbryder som kræves

nå men tråden tog vist en forkert drejning
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis