Ekstra stik i køkken

Hej alle

Jeg vil til at have nogle ekstra stik op i mit køkken, nu har jeg en firstik sat i en kontakt (se billede).

Jeg har tænkt på 2x LK CLIC'LINE stikkontakt tripel vandret 2-pol med jord.
Eller 2-3 x FUGA stikkontakt 2 modul for 2 tændinger 2-pol med jord.
Eller 2 x LK OPUS 66 stikkontakt udvendig - tripel 2-pol med jord.

men der må være andre alternativer, der måske også vil se bedre ud. Der skal være  min 4 helst 6 stik.

Så byd ind med nogle link, så jeg ved hvad jeg vil have inden jeg ringer efter elektrikkeren.

Stikkende skal sidde under overskabet.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt 2 eller 3 opus 6 tripel op under skabene det har jeg selv lavet med stor succes i mange køkkener,det er hurtigt nemt og billigt at lave det på den måde. Tror og så det er den pæneste måde det kan laves på.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skal vi virkelig være besværlige, skal der jo faktisk oprettes 2 grupper i en ny køkkeninstallation. Der vil dog ikke være noget problem i at trække alle stikkontakter på 1 kabel, da det værste der kan ske er at sikringen springer. Det vil dog være en fordel med en ekstra gruppe, da du så nok kan undgå at sikringen springer, men dette kan blive dyrt, hvis din tavle ligger "langt" fra køkkenet.

Jeg ville helt klart vælge opus 66 løsningen. Altså den sidste du har beskrevet... Og så op under overskabene med dem :-)

Bamse 82

Nu er det jo ikke en ny kønnen installation, og det værste der kan ske er ikke at sikringen springer, men at kablet tar skade og det ville jo være ærgeligt...
Hvis du regner den samlede belastning ud vil det højstsandsynligt overstige det tillade for et 3*1,5 kabel..
Jeg syns personligt det virker en anelse voldsomt at smide 6 ekstra stikkontakter op
Skrevet af Elektrikkeren den 17-11-2008 15:42
Bamse 82

Nu er det jo ikke en ny kønnen installation, og det værste der kan ske er ikke at sikringen springer, men at kablet tar skade og det ville jo være ærgeligt...
Hvis du regner den samlede belastning ud vil det højstsandsynligt overstige det tillade for et 3*1,5 kabel..
Jeg syns personligt det virker en anelse voldsomt at smide 6 ekstra stikkontakter op

Så skulle sikringen jo netop springe.............. INDEN kablet tager skade

Ellers er der da et eller ravruskende galt i en installation!

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Inden vi kommer ud i den helt store tekniske forklaring kan det jo siges kort og godt, hvis der er "langt" fra tavlen til stikkontakten og det er de gamle sikringer der er lidt længere tid om at smelte er der en rimelig risiko for at lablet kan ta skade, jeg siger ikke at det gør det men risikoen er der...
Jeg har desværre oplevet et par gange at folk blir træte af at sikringen springer og vupti sætter vi da bare en større sikring i....
Det er dog kun de helt gamle gruppe afbrydere man kan lave det "trick" med, men udfra stikkontakten a dømme kunne det godt ske der sat en tavle a ældre dato i den anden ende...

Selve tavlen er helt ny, og der er en 13A sikring.

El-kedel, toaster og brødrister sidder et andet sted, men på samme gruppe.

På denne er kaffemaskine, vejrstation, accu støvsuger og ellers skal div. køkkenmaskiner (blender, saftcentrifuge mm) bruge denne.

Det er planen at hele etagen skal renoveres om 2-3 år, men det er rart at det ser pænt ud ind til den tid.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nu har jeg kigget lidt mere på det hele, og fundet ud af at kablet der sidder der nu er 2x0,75mm2. Så det skal under alle omstændigheder skiftes, så kan der lige så godt trækkes et nyt 3x1,5mm2 op til tavlen. det skal bare gennem en væg og så op på loftet over værkstedet ialt ca 10 meter. Så kan den få sin egen 13A sikring, så kan alle sove roligt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis