Smigsamling af 19mm mdf-plader

Hej,

 

Jeg sidder og leger med tanken om, at bygge nogle reoler til min stue i 19mm mdf-plade. Det er min tanke, at hjørnesamlingerne skal laves ved, at skære kanterne i smig og derefter samle dem på en eller anden måde. 

Jeg kan dog ikke finde ud af hvordan disse samlinger skal laves for, at der er styrke nok i dem til, at klare den vægt der kan tænkes at blive placeret i en reol.

 

Skulle der være nogen herinde som har forslag til hvorledes samlingen kan laves uden synlige beslag?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du kan save den pæne i smiget er det nok al lime dem med hvid snedkerlim , ellers kan du jo forstærke dem med dyvler
nu kunne jeg forestille mig at den skal males , hbvis det er tilfældet , behøver du ikke save pladerne i smig
lim dem godt og sæt dyvler i , så er du sikker
mdfplade er så tæt i kanterne at du nemt kan få dem pæne og hvis du er omhyggelig med at spartle samlingerne , kan du slet ikke se at der er en samling efter de er malet
Det er netop meningen, at det skal males.

Kan man ikke tænke sig, at samlingen vil blive synlig med tiden påtrods af omhyggelig spartling? Træet vil jo alt andet lige bevæge sig med tiden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis du bare sørger for at savsnittet er pænt i samlingen , og det er limet rigtigt vil det ikke give problemer medmindre den står i et rum hvor luftfugtigheden og temperatur svinger overdrevent meget
mavde det været masivt træ ville det give problemer , men MDF er meget stabilt , så du skal være meget uheldig hvis det revner
fabriksfremstillede møbler af mdf er lavet på samme måde
Hvis du stadig vil lave smig samlinger kan du i stedet for dyvler bruge fiskesamlinger, disse kan også benyttes i en lige samling, og som nævnt over, startling og slibning er altafgørende for det endelige resultat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også