Servoolie.. Mærsk 507 6760 15-11-2008 20:48 Jeg skal til at skifte servopumpe på min gamle mazda 626 fra 92 og skal derefter fylde nyt olie på.. og her kommer spørgsmålet.. Skal man bruge en speciel slags servoolie alt efter hvilken model det er??.. Eller er det bare at købe en standard en?? Mvh Mærsk 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
høvding 153 9510 15-11-2008 20:59 nej du skal ikke bruge en speciel olie til din bil bare brug en Dexron II olie der findes nogen enkel andre biler der kræver en speciel olie i følge forskrifterne. men din maxda er ikke en af dem. husk og luft system ordenlig ud. når pumpen er skifter drejer du rattet fra fuld udsag til fuld udslag den anden vej. og fyld ikke mere i end til max mærket på beholden. held og lykke med det har du flere spørgmål så bare spørg. har mange års erfaring som mekaniker/tekniker. med mere end 20 kursus i efter uddanelse på bagen do it youselv
Mærsk Trådstarter 507 6760 15-11-2008 21:05 Jamen det kan jo ikke blive bedre så.. Jeg prøver mig frem og skriver sikkert nok igen, når jeg ikke kan få det til at virke..Og tak for hjælpen.. Mvh Mærsk
Mærsk Trådstarter 507 6760 15-11-2008 22:20 Har det nogen betydning om jeg bruger DEXRON 2 eller DEXRON 3? Mvh Mærsk
eksmek 427 9300 16-11-2008 16:31 hej du behøver kun dextron 2 dextron 3 er et nyere produkt og dyrer produkteksmek Annonce
Mærsk Trådstarter 507 6760 16-11-2008 18:58 Tak for svarene.. Jeg endte med at fylde DEXRON 3 i da det lige var det der var på tankstationen.. Men er hvad er de tekniske specifikationer egentlig.. Der må jo være en grund til at man lavede en nyere version.. Er det fordi at det er noget med hvor længe det andet holder i forhold til en tidligere version.. Mvh Mærsk
høvding 153 9510 17-11-2008 21:47 grunden til der er er lavet en nyere version. er ligesom alt andet olie. der stilles nogen andre krav til olien. dexron 2-3 er begge Mineralsk olie som er bliver brugt til automat gearkasser. og automat gearkasse stille meget høje krav til olie for og funkere ordenlig. men i bund og grund er det en slags hydralik olie. derfor du fint kan bruge det til dit servo system. som ikke stiller noget næ de samme krav som en gearkasse. havde det nu været en aut. gearkasse du skulle bruge olie til. skal man være sikker på og bruge lige den olie der er beregnet til den. da dexron 2 har en højere friktionsvær end dexron 3er. Automatgearoliens friktionsværdi skal være tilpasset gearkassens bremsebånd - for lav friktionsværdi i olien betyder at gearkassen "fedter" i tilkoblingen - for høj friktionsværdi giver unødvendigt effekttab. men til dit servo anlæg er der ikke helt de samme krav. der er nogen enkel bil modeler der kræver en speciel olie. mener bla nogen saab modeler. do it youselv
Mærsk Trådstarter 507 6760 18-11-2008 05:44 Okay.. så blev jeg lidt klogere.. igenTak for svar.. Mvh Mærsk