Vinkel på Motor

Hvor stor vinkel kan en "alm" bil motor tåle at blive monteret i, altså på langs.
Jeg tænker om den kan blive smurt godt nok, når "alt" olie ligger i bagenden af motoren, den skal jo stå på "enden" for at kunne lines korrekt op i forhold til stævnrøret

Er der nogen der har erfaring med montering af bilmotorer, og hvilke vinkler de kan monteres uden det går ud over smøreevne

PS: der er tale om en 5 cylindret AAB transporter motor fra '94
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke AAB.
Men generalt skulle der ikke være noget problem med vinkler op til 30-40 grader, bare tænk på at de kan holde til at kører i bjerge.

Motoren har tryksmørring så, så længe den kan få fat i olien bliver den smurt, så problemet er mere om olien kan løbe frit tilbage i bundkarret, og stå ved ventiler mm. og løbe andre steder hen, og der ved forsvinde fra systemet.

Men se på sugerøret til oliepumpen, det kan være at den skal ændres, så den kommer hen hvor olien står højest. Og så skal du nok også ændre på oliepinden så du kan kontrollerer oliestanden, til dette skal du kende oliemængten ved min og max, først fylder du på til min, venter lidt så du er sikker på at det hele er løbet ned, trækker oliepinden sætter et mærke, der fylde til max og sætte et mærke der.

Når du skal sætte motoren i, så monter et den med et rør fra aftapningen, til en pumpe med en hane imellem, så har du meget letter ved at skifte olie. Aftapningshullet skal nok også flyttes så det sidder hvor bundkarret er lavest.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svaret til FVM.

Motoren er monteret i båden, men jeg har efterfølgende fundet ud af vinklen skal justeres meget. Der er et kardanled på ca 50cm længde fra gearkasse til stævnrør, kardanleddets vinkel har været for stor, det har givet rystelser som skaber utætheder ved stævnrøret, jeg vil derfor have justeret det så motor, gearkasse kardanled og stævnrør er 100% i linie, så håber jeg at det kan give mindre utætheder.

Hvis jeg skal ændre bundkar og sugerør og pumpen til at tømme karret med skal jeg have motoren ud igen, det ville jeg helst undgå, derfor ville jeg høre om nogen havde erfaring med en bilmotor der ikke var modificeret.
HEJ PETWAY.
DU SKREV TIL MIG ANG. OMDREJNINGSTÆLLER TIL BMC MARINE .
JEG BAD DIG RINGE TIL MIG MEN HAR IKKE HØRT NOGET
SÅ HER ER MIT NR. EN GANG TIL
21701937 HÅBER PÅ ET RING
M V H JAN J.

<p>KOS SKY</p>
Hej Petway.
Har du et trykleje monteret imellem skrueaksel og kardanled. Hvis ikke, så kan jeg garantere at det kan give rystelser i båden, Et kardanled skal styres i begge ender, ellers vil det gerne køre i " perferien " istedet for at køre i center. MVH Finn Gevind
Hej Finn Gevind

Der er et leje, men vinklen er tilsyneladende så skarp at det ikke kan kompensere for rystelser. Det er dog også et faktum at rystelser kan ikke "spændes fast", man skal op i så voldsomme dimensioner for at minimere vibrationerne at det ikke kan stå mål med den effekt man vil få ved at fjerne vibrationerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis