Volvo Penta MD5A. forbykkende veligeholdelse

Hej jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en honrsyld jagtbåd.

Da jeg snakke med den tidligere ejer fortalte han mig at den ikke havde været brugt i et par år men den havde dog været startet en gang imellem så termostaten skulle ikke fejle noget.

Jeg tinkte hvad skal man gøre ved sådan en motor for at forebykke at den ikke sætter ud på eller der sker nogen skader på den under brug.

Jeg har tinkt på at skifte olie filter og olien da den er blevet temmelig grå.

Men er der andre ting jeg burde gøre nu her mens den står på land. Den bliver søsat her inden længe.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, ved ikke hvad du skal gøre, men jeg synes nu ikke det er pral med 6 hk. i en 19 fods .
som du selv sige, olie filter+olie, men husk braendstof filter, evt vandudskiller, check alle koele slanger og samlinger, check og rens polerne paa dit batteri (hvis der er et) check alle eletriske dele, giv dem evt noget der forhindre fugt. fyld braendstof tanken op (forhindre kondens) og smoer alle bevaegelige dele. (husk at bruge det rigtige fedt)
saa skulle du have en baad der starter og koerer hver gang.
Mvh.
Mange tak.

Nu har sat og let en del efter den rigtige motor olie. Der er opgivet i indstruktionsbogen at den skal køre på :

Alt. 1 Over +10g / C doblegrade . . . . . SAE 20w/30
under + 10g / C singelgrade . . . . . . . .SAE 10w
Alt. 2 Viskositet, over + 10g / C . . . . . .SAE 20
Visksitet, under + 10g / C . . . . . . . . . .SAE 10

Sådan som jeg læser det skulle jeg have en olie der heder SAE 10w/30 så ville jeg være dækket ind så jeg kan bruge den samme olie hele året. Selvfølge skal den skiftes regelmæssigt.
Men nu er indstruktionsbogen 30år gammel så der kan jo være sket en del inden for olie på den tid.
Så er det noget olie der ville være bedre ?

Så står der noget om oliekvaliteten som jeg ikke har set før det skal være en API CD DS 10 - 20 Det er noget den tidligere ejer har skrevet på et stykke papir. Hvad vil det sige og hvor vigtigt er det ?


<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
de fleste olier idag er mere eller samme kvalitet, undtaget er selvfoelgelig de syntestiske som faas i forskellige kvalitets grader. hvis du koeber en god 10W/30 olie er du daekket ind. din lokale marine forhandler kan raade dig hvad der er bedst. jeg ved at Volvo har deres egne olier, men som sagt , en god 10W/30 er en hel aaars olie som skulle opfylde dine krav. husk der er forskel paa olie til Diesel og benzin, saa laes lige bag paa dunken.
Mvh
Annonce
Hej.
Hvis du kører ned til den lokale traktorforhandler og køber en 15w - 40w olie, så er du kørende. Selv store skibsdieseler kører med en sådan olie. Det er sikkert også et af de billigste steder du kan købe olie. Alternativt kan du bruge en 10w - 40w. Det gør jeg selv på en mercedes om636 ( den blev konstrueret i sluningen af 40 erne ).
MVH Finn Gevind
Det skal helt klart lige prøves nu må vi lige se om jeg kan finde sådan en traktorforatning her i byen det er ikke der jeg gør de fleste af mine indkøb

Nu har jeg haft den i nogen dage og den kan være lidt svær at starte når den er godt kold.
Min teori er at det kunne være gløderørert det er gået sig en tur, Men jeg kan ikke finde noget information om det. Jeg er begyndt at tvivle på der overhovdet er et hehe. Jeg har sat og kikket ledningsdiagrammer fordi jeg ville kontrolere at det ikke var en dorlig forbindelse først men jeg kan ikke finde noget om gløderør er der nogen der ved hvor den sider.


<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hej
Der er IKKE gløderør på den motor, Den har direkte indsprøjtning, det er sø regel kun på forkammerdieseler der er forvarmning. Hvis du går ind på adressen:"www. bluemoment.com/manuals/workshop manual volvo md5a" så er der en komplet reparationshåndbog over motoren. der er også en tegning af den.
MVH Finn Gevind
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis