Erfaringer med mundtlige aftaler

Hej Min ekskone har indgået en mundtlig aftale om levering af nogle skabe. Hun siger, at hun har aftalt en pris omkring 10.000, men leverandøren påstår nu, at de har aftalt 18.000 kr. Det er noget som er bestilt og leveret for over 1½ år siden, men jeg har først lige modtaget regningen fra leverandøren, som ovenikøbet imellemtiden har lukket sit firma. Jeg arbejdede selv i udlandet i leveringsperioden, og vi gik fra hinanden da jeg kom hjem. Derfor har jeg ikke haft styr på, pris og betaling. Troede det var betalt, da jeg efterfølgende har talt en del gange med leverandøren, uden at han har nævnt en manglende betaling. Det var lidt baggrund. Hvad er Jeres erfaringer med mundtlige aftaler? Hvem får ret? Og hvordan får man retten på sin side? Håber nogle kan give et godt råd, eller har nogle erfaringer på dette område. En mundtlig aftale er ligeså gældende som en skriftlig, men blot sværere at bevise. Det ved jeg godt. Men hvad gør jeg nu? På forhånd tak
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det firma du har købt varen af er lukket, så kan han da ikke gøre krav på noget som helst?
Har han leveret skabe for 1½ år siden og ingen betaling fået før nu? Eller har han tidligere modtaget 10.000 kr? Og spørger nu om 8.000 kr mere?

I sidste tilfælde tror jeg sagen er ret simpel. Du skal ikke betale, han kan ikke komme efter så lang tid og pludselig øge kravet, hvis han ikke har gjort opmærksom på det i mellemtiden.

P.S. Min erfaring med mundlige aftaler er ekstrem dårlig. Havde en elektriker der skiftede en eltavle, og trak en jordledning til badeværelse. Aftalte mundligt en pris på 3000-4000kr inkl. moms og materialer, hvorefter han sendte en regning på 6500 kr.
Jeg prøvede at snakke med ham, men det var helt umuligt. Jeg betalte 3500 kr (og dermed vist at man er villig til at betale), og han prøvede i ½ år bagefter at true med rykkere, inkasso, og ribers uden held. Dog er det vigtigt!!! at besvare alle hans henvendelser i tilfælde af det kommer til en retssag senere.

Mvh You Can Do It!

Han leverede for 1½ år siden, og har ikke modtaget nogen betaling. Har først fået en regning for kort tid siden.

Har tilbudt ham, at han kan tage varen retur.
Skrevet af Mr Calle den 13-11-2008 18:23
Han leverede for 1½ år siden, og har ikke modtaget nogen betaling. Har først fået en regning for kort tid siden.

Har tilbudt ham, at han kan tage varen retur.

Hvordan sender han en regning fra et firma der er lukket?

Kravet skulle være fremsat inden han lukkede firmaet - det er jo ikke noget han har lavet privat for jer.... eller?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det er også det jeg spørger mig selv om. Levering foråret 2007, firmaet står som opløst i CVR registret per juli 2008 og han har mundtligt erkendt, at han stoppede aktiviteter i sit firma efteråret 2007 - jeg modtag regning i september i år, har allerede skrevet lidt frem og tilbage med ham. For mig virker det som om, at han prøver at score lidt ekstra lommepenge.

Vi har hyret ham fra hans eget firma - ikke privat.

Han har ikke lavet noget endnu kun leveret skabe, det var vist planen, at han også skulle sætte dem op.


Annonce
Hvis han først har sendt en regning efter han har nedlagt sin virksomhed så har han krav på det der er i hans lommer. Der er dog jævnligt nogen der ligesom prøver at hive lidt ekstra af folk bagefter.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvordan kan han udstede regninger fra et firma der ikke eksisterer mere? - Til det momsregnskab som hans ikke-eksisterende firma ikke længere indsender til Skat?

Sikke da en plattenslager!!

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Fiahgt den 13-11-2008 19:13
Hvis han først har sendt en regning efter han har nedlagt sin virksomhed så har han krav på det der er i hans lommer. Der er dog jævnligt nogen der ligesom prøver at hive lidt ekstra af folk bagefter.


Hvad mener du?
Jeg tror Fiahgt mener at leverandøren ikke har krav på noget som helst fra nogle som helst. Leverandøren prøver bare desperat at rykke i gamle kontakter for at se om han kan vride nogle penge ud af folk. Gør intet - Han er alt for sent ude.

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Det er også det vi mener, at han ikke kan kræve noget. Vi har tilbudt, at han kan få varen tilbage.

Derudover, hvad gør vi mht prisdifferencen med den mundtlige aftale. Ved godt, at bevisbyrden ikke er nem.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis