Læggevejledning - gulvspånplade

Jeg skal til at lægge noget gulvspånplade på en 1. sal - direkte på spærrene. Længden af pladerne passer ikke med at de kan samles over et spær, men de har naturligvis fer og not. Mine spørgsmål er:

- Kan jeg lave "frie" samlinger eller skal de enten skæres til så de passer hen over spærrene eller kan jeg evt. sætte en liste el. lign. bagpå i samlingerne?
- Skal de limes i alle samlinger?
- Hvad er bedst - søm eller skruer? Regner med at bruge skruer i mangel af sømpistol.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan se lidt mere her:

http://www.novopan.dk/spaanplader/

Her står, at de skal limes i alle samlinger, og at cc afstanden mellem dine bjælker maksimalt må være 60 cm. - afhængig af pladetykkelse

Der står også noget om flyverstød (samling mellem bjælker), men det må vel gå ud over stivhed og stabilitet af undergulvet (min egen opfattelse - har intet teknisk/fagligt belæg for dette). Jeg ville nok som minimum lave en understøtning med en 45x95 mm reglar, der hvor der er sammenligninger.

Er det et undergulv til et badeværelse må cc afstanden kun være 30 cm, og der er også krav til tykkelse af plade (det står i vådrumreglementet - by&byg200 - kan ikke lige finde den, så kan ikke skrive mere præcist).

Jeg ville anvende en skrue fra NKT: PLATA-FLEX® SKRUE - skrueafstand fremgår af den pdf fil jeg linker til.

hej calle

Rigtig fin info.

Jeg vil give mig i kast med arbejdet og så må vi se om der kommer flere spørgsmål.

mvh jacob

Jeg kan så bidrage med praktisk erfaring af netop novapan plader, lagt med samling af flyverstød mellem 2 strøer, at det ikke påvirker gulvets stivhed, når blot der er limet ordentligt.

Ordentligt vil i denne sammenhæng sige at der limes med dobbeltstuds, således at begge noter/fere får så tilstrækkeligt med lim, at der udpresses overskud ved sammenpresning, som tørres af med fugtig klud. Der skal også limes med en god stribe lim ovenpå strøen, inden pladen skrues herpå.

Jeg har brugt novapan som undergulv for flydende massivt stavparkett, det giver et fint stift gulv at gå på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis