64 bit

Jeg har tænk mig at købe en ny computer og helst en med 64 bit processor Nu har jeg hørt at der er mange programmer der ikke kan køre på sådan en fætter. Vilken muligheder har jeg for at finde ud af det på fårhånd, for jeg har mange programmer der helst skal virke.
MVH DT

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan slet ikke KØBE en 32 bit computer mere. Så du kan roligt gå ud og købe ind. Virker dit program ikke, så må du bruge et emuleringsprogram.

Hej Twist

Jeg tror at du er forkert på den, de fleste computer er stædig 32bit. Har set i mange forretninger og på nettet og er kun stødt på få stykker 64bit.            Hilsen DT

Tja... De to gængse CPU'er på markedet er Intels E serie og AMDs athloner... De bliver altså ikke produceret som 32bit længere. Så hvis du har set noget et eller andet sted, så er det enten gammelt, eller også ved sælgeren (et meget normalt problem) ikke hvad det er han sælger.

Du vil så tilgengæld opleve at der bliver leveret et 32bit STYRESYSTEM til maskinen, eks. Windows XP. Det betyder ikke at din maskine ikke er en 64bit. Det betyder såmend bare at styresystemet ikke udnytter din maskine ordentligt. Det er dog efterhånden sjældent at du kan finde nogen der leverer 32bit OS'er da Microsoft er holdt helt op med at sælge XP. Og Vista'en vil have min 3GB memory, og dermed er den over 2GB grænsen som er normal for 32bit systemer.
Både intel og AMD kører 64 bit via CPU. Amd lavede det som et PR stunt da det har vist dig ikke at give nogen ydelsesforskel. Win XP og vista kører begge 32 bit, men fås også begge i 64 bit. Dog ikke normalt installeret. Som der bliver sagt i indlægget fra twist med mindre fejl i så kan 32 bit kun bruge op til 3.2 GB ram, du kan godt smide 4gb i men windows vil kun vise/bruge de 3. Hvis du smider 64bit på kan du bruge dem alle. De fleste nye programmer og spil kører fint under 64 bit, bruger det selv, men ældre programmer virker ofte ikke samt hardware heller ikke altid spiller pga driver, dette er dog ikke MS skyld men pga producenterne.
Lige meget hvad cpu du køber, vil det kunne kører på begge typer styre system. Hvis du skal have det nyeste af det nyeste kommer intel med core I7 nu, men her får du lov at betale ekstra, ellers køb core2duo da de performer bedst til prisen pt.

\René
Annonce
Hej 
Det har taget lidt tid inden jeg svarer, men har fået ny computer som desvære virker er H...til.
Jeg må jo nok erkende at Twist har ret i at mange processorer er 64bit, men at man kun leverer dem med Vista 32bit
Den PC jeg har købt er en 64bit også styrsystemet, kan ikke rigtig udtale mig om vor mange af mine programmer der kan køre på denne da den ikke kører særligt godt, men MS Train og Flysimulator x kører. I løbe af 8-14 dage ved jeg forhåbentlig mere.
Dieter

Til Rene2:
Lige meget hvad cpu du køber, vil det kunne kører på begge typer styre system. Hvis du skal have det nyeste af det nyeste kommer intel med core I7 nu, men her får du lov at betale ekstra, ellers køb core2duo da de performer bedst til prisen pt.

Er du sikker på at en Core2Duo performer bedst til prisen når man kan få en AMD Athlon64 X2 5600+ (2.9GHz) til 499,- mens den billigste Core2Duo kun kører 2.4GHz og koster 749,- ??

Bundkort til AMD er også billigere end til Intel.

/Stub

/Stub
Det er faktisk lidt forkerte tal mht. hukommelse til 32 bit der florerer i denne tråd. For at slå det helt fast, så kan man med 32 bit maksimalt allokere 4 GB hukommelse med normal memory-allokering. (Prøv selv, 2^32 = 4.294.967.296).

Altså kan man kun udnytte 4 GB hukommelse i alt, og det skal fordeles på RAM, grafikkort mm., og det er derfor mange folk kun oplever at windows ikke viser at de har 4 GB RAM, selvom det måtte være tilfældet. (Har man f.eks. 512 MB på grafikkortet, så er det kun 3,5 GB tilbage til Windows). Har man et 64-bit operativsystem + CPU, så ligger grænsen langt højere, og er ikke længere et problem man støder på lige pt.

HPDT, mange af de nævnte problemer med 64-bit operativsystemer er så småt ved at være fixet med patches/updates af både drivere og programmer. Fra tid til anden vil du dog kunne opleve et program eller et "legacy device" (Dvs noget gammelt hardware) ikke vil fungere, men listen af fejl bliver mindre hele tiden.

Angående snakken om AMD vs. Intel så er Intel clock-per-clock hurtigst lige nu, men AMD har et godt produkt til prisen, så det er oftest en smags sag, hvilken man vælger (og afhænger af størrelsen på ens tegnebog.) :-)

Check min opskriftsside

Det er ikke andet en forvirring for dødelige mennesker der skal erhverve sig en PC idag. Alle nyere processore idag understøtter 64-bit, hvilket betyder at du til enhver tid kan installere et 64-bit operativ system og udnytte processorens/chipsættets muligheder i den pågældende bitrate, dog er der den undtagelse at software producenter ikke er helt med i moden endnu, specielt pga. frustrationerne med Vista's fremtid og den kommende Windows 7.

Anyways, tommelfinger reglen er at holde sig fra alt hvad der hedder Windows 64-bit operativsystemer, hvis man ikke ønsker at bange hovedet ned i tastaturet i tide og utide. Jeg kan kun anbefale 64-bit i form a Linux/UNIX styresystemer pt.

Jeg behøver vist ikke at komme ind på hukommelses området da Allan_Nielsen har været så rar at forklare restriktionen med fysisk hukommelse i 32-bit.

Når det kommer til at skulle vælge processor fabrikant er det nærmere at skulle vælge mellem Mercedes og BMW. Pt. er det sådan at AMD er meget frem i skoene med at fremstille billige og strømbesparende løsninger til eksempelvis mediecenter, men hvad det angår "power-maskiner" har jeg hidtil kun benyttet mig af Intel.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Skrevet af Twist den 16-11-2008 17:34
Tja... De to gængse CPU'er på markedet er Intels E serie og AMDs athloner... De bliver altså ikke produceret som 32bit længere. Så hvis du har set noget et eller andet sted, så er det enten gammelt, eller også ved sælgeren (et meget normalt problem) ikke hvad det er han sælger.

Du vil så tilgengæld opleve at der bliver leveret et 32bit STYRESYSTEM til maskinen, eks. Windows XP. Det betyder ikke at din maskine ikke er en 64bit. Det betyder såmend bare at styresystemet ikke udnytter din maskine ordentligt. Det er dog efterhånden sjældent at du kan finde nogen der leverer 32bit OS'er da Microsoft er holdt helt op med at sælge XP. Og Vista'en vil have min 3GB memory, og dermed er den over 2GB grænsen som er normal for 32bit systemer.

Microsoft er ikke holdt op med at sælge xp
http://newz.dk/xp-faar-laengere-liv-igen?utm_source=newz-dk&utm_medium=email&utm_campaign=newz-dk_newsletter#new
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis