Børneopdragelse

Sad lige og kikkede på et gammelt anlæg http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/10/tpage/2/view/Topic/postid/40851/Default.aspx Om børn og opdragelse.

Jeg har en svoger på 13 år. Han er et svin ved middagsbordet. Og jeg kan bare ikke tage det!!

Jeg ved godt at tingene ikke altid skal køre efter mit hovede. Men kan jeg være bekendt at spørge om han vil tørre sine fingre inden han rækker mig saltet/ketchup/whatever?
Han rører ved maden og stopper fingrene i munden, uden at tørre dem en eneste gang. Desuden roder han sig i håret og af og til andre steder

Jeg har gjort klart for ham, at hos os skal man tørre fingre hver gang de er fedtede. Man skal tørre sin mund og man skal opføre sig ordentligt (Bordskik, sidde ordentligt på stolen og ikke tale med mad i munden)
Jeg mener ikke det kan være rigtigt at JEG skal tørre fingre og saltbøssen af, fordi han har fedtede fingre.

Hjemme får han ikke noget at vide.

For noget tid siden hørte jeg en udsendelse i radioen, om folk ville have andre til at opdrage deres børn. Der var en der sagde at ".. andre skal fandme ikke sige hvad mine børn må og ikke må...!!"
Jeg mener at kommunikation er vejen frem. Og skulle jeg finde et barn jeg ikke må irettesætte i mit eget hus, så må forældrene tage sig af barnet.

Jeg vil helst ikke lyde som en gammel sur mand (er snart 30)

Hvordan har i det med ovenstående? Holder i mund og accepterer at andres børn opfører sig "forkert" hos jer? eller siger i det til barnet eller forældrene?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ET årligt besøg kan jeg vel klare, men ellers ville jeg da bestemt påtale det - virker det umuligt, at ungen kan/vil forstå det, ja så bliver det forældrene der får besked.
Sådan noget vil jeg  ikke finde mig i.
Jeg kunne da finde på, at spørge barnet, foran forældrene, om han ikke får nogen opdragelse hjemme. Ta den, så kan de lære det..

Og så den pinlige Næstformand.......
Jeg har altid opfattet dig som en...øhhhh....meget voksen mand - altså måden du skriver på.....
Og så er du bare en dre****** endnu - nyd din alder - du virker bestemt ikke sur.

Sniffer  
Du skal ikke være pinlig Sniffer.

Jeg tager det som en kompliment, at blive betragtet som en ...øhh... meget voksen mand... !!

Jeg er glad for at være på min alder. Jeg mangler ikke rigtig noget, og jeg har et godt helbred. Det eneste der går igen på min ønskeseddel hvert år, både til fødselsdag og jul, er "mere tid" og "pandehår" :-)

Jeg glæder mig til jeg får en unge eller to. (Jeg har sagt til fruen at vi bliver ved til jeg får en dreng...) Så skal de få både kærlighed og respekt. Og ikke mindst en sund opdragelse.
Jeg har skrevet under på at "arve" mine 2 niecer, hvis min søster og svoger skulle gå bort. Det var et fint lille stykke papir, med en masse §'er. Der stod at jeg var god ved pigerne og at de kunne lide mig. Desuden stod der også at jeg har "sunde interesser" og en "fornuftig indstilling til børneopdragelse", hvilket betyder at forældrene gerne ville overlade deres børn til mig.
Det er altså en tillidserklæring der sparker *øv!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Herligt og overraskende at en så ung mand tager et sådant prekært emne op

Jeg er så gammel, så jeg har børnebørn, og selv om jeg er blevet en smule mere opgivende med alderen, så har jeg stadig meget svært ved at klare børn, der sviner og roder ved bordet med mad og drikke, samt idelig afbryder samtale.

Men jeg holder i hvert fald slet ikke mund, og griber meget gerne og ofte ind, når det går for vidt. Konen og jeg er helt enige om, hvad vi vil tolerere i vort hjem, og i grunden er vor datter ikke særlig uenig, men har en langt mere eftergivende holdning over for børnene.

Ikke alene er det et forfærdeligt svineri at være vidne til, men vi voksne får stort set ikke talt sammen overhovedet, idet de kære små til stadighed og uafladeligt afbryder enhver form for samtale.
Når jeg så har tilbragt et par timer med uappetitligt svineri ved bordet og evindeligt skænden og forsøg på talen fornuft til de kære små, utallige forgæves forsøg på at etablere en samtale voksne indbyrdes og blodtrykket er steget til urimelige højder, ja så er vort hus heldigvis så stort at jeg kan liste ud til f.eks. computeren, eller over i værkstedet.

Jeg ved så også, at jeg vil nu vil blive beskyldt for at være afstumpet, sær, sygelig og det der er værre, men forklar mig så lige, hvad der er så inderligt godt ved det scenarie, som jeg beskriver her!!

Af en eller anden sær grund, render vi til stadighed ind i folk, som medbringer disse uopdragne størrelserOm ikke andet medbringes der os aldeles uvedkommende børnebørn (eller uvorne køtere!) Æv

Det er utroligt sjældent at vi har en sammenkomst, hvor vi kan sidde og råhygge uden disse terrorister til at ødelægge al stemning og ro.

Heldigvis sker disse børnesammenkomster hos os, idet jeg i almindelighed finder på alle mulige undskyldninger for ikke at besøge disse på deres bopæl, så jeg kan fordufte. Er jeg på fremmed territorie er jeg virkelig ilde stedt!!


Med venlig hilsen
ktm

 

Syns jeg har hørt den smøre før - måske når jeg går rundt og snakker med en fornuftig person.

Sniffer  

jeg kender også problemet med støjende og svinende  børn ,men ham du snakker om er 13år

så burde han da have lært hvordan man opfører sig ,og spise med kniv og gaffel ,istedet for fingrene

jeg ville ikke tolerere det , uden at forsøge at sige til ham hvordan man gør, han er sikket ikke en

gang klar over at han gør noget forkert , prøv at tale med ham ,roligt,og uden at hidse dig op,

forklar ham hvordan i spiser i dit hjem, og gør det klart for ham at sådan skal han også gøre

forklaring,og samtale, virker tit bedre end irettesættelse og skæld ud,


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce

Og virker intet af det, så prøv den anden grøft.

Server noget, som absolut ikke kan spises med fingerene ,men undlad bestik til ham..

"Jamen du plejer da at bruge fingerene??"

Var engang på besøg hos en enlig far - 31 år og tre børn under ti år.
Problemet var, at ungerne satte deres tyggegummi under tallerknerne og opvask var med håndkraft.
Han havde tryglet-råbt og bedt, men lige lidt hjalp det.

Jeg kaldte på børnene og forklarede dem, at det blev noget værre klister og at de skulle...

....sætte deres tyggegummi under stolen.....

ungernes ører blafrede og øjnene stod på stilke - --
deres far lignede noget der var løgn, i hovedet..

Aldrig mere tyggegummi under servicet og heller ikke under stolene.


Sniffer  
Ja, omvendt psykologi ,det er også godt, det virker bedre end man skulle regne med

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Én af vores genboer har en datter, som er fuldstændig umulig, hvad opførsel angår. Hun er vel 9 år nu, og hun kom herover første gang, da hun var 6. Hun kravlede op og ned ad folk, skulle have opmærksomhed konstant og være midtpunkt.
 
For et par år siden var hun herovre omkring jul, der stod 135 slags forskelligt guf på bordene  Der var intet af det, der passede Damen, hvilket hun højlydt bekendtgjorde. Så fik hun at vide, at hun kunne spise, hvad der blev stillet frem, eller undvære.

Så fik vi læst og påtalt af hendes far, at hun ikke kunne tåle at blive talt sådan til, da hun havde et adfærdsproblem.

Far og datter fik dernæst at vide, at vi har altså visse regler i vores hjem, og hvis de ikke kunne lide dem, vidste de, hvor døren var.

Normalt finder vi os i meget - og gør mange ting for at andre skal føle sig velkomne hos os. Men hvis nogen kritiserer vores måde at leve på eller vores 'gæstgiveri', får de et æselspark. Vi er ikke mere venner med folk end at vi sagtens kan finde ud af det uden dem.

Så vores holdning er - hellere undvære venner, man alligevel ikke kan være i hus med p.g.a. deres børn.

Det gælder i bund og grund om at sætte sine egne grænser op - og være tro overfor den. Man behøver ikke råbe og skrige for at håndhæve dem.

Hvis nogen er ved at overskride dem - træk vedkommende til side og forklar stille og roligt, hvad det er, de gør forkert i dine øjne. De kan så synes, du er en båtnakke og reagere på det, men du er stadig ovenpå situationen og tro mod dig selv.

Hvis vi altid er 'meget pæne'  og finder os i alting, ender vi med at give overarbejde til den ellers meget rare psykolog, som hjalp mig op sidste år

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvis han ikke lærer hvordan man skal opfører sig nu, hvordan vil han så blive når/hvis han bliver far.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis han vil opfører sig som en baby ved bordet så behandel ham som en.

Severe maden skåret ud i små stykker, kom med karkluden og tør hans finger når de er blevet nasset, stil maden så han ikke kan nå den mm.

 


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis