220 V jævnstrømsdynamo til vandturbine

Jeg har en turbine, der i 40+ år, har drevet en 220 V jævnstrømsdynamo, som hovedsageligt levere strøm til en dypkoger, mont. i en kedel. Desværre er der sandsynligvis røget en af spolerne i dynamoen og jeg er ved at undersøge prisen for at få den viklet om. Dynamoen er på 13 hk, som altid har været i overkanten, til den kraft, turbinen kan levere, så tanken har jo meldt sig, om jeg skulle se mig om efter en mindre, i stedet for at rep. den eksisterende, men umiddelbart giver "en Google" på 220 V jævnstrømsdynamo, eller generator, ikke de store resultater. Er der nogen der ved, hvor jeg finder leverandører af sådanne?
Som nævnt er det et jævnstrømsanlæg, men kunne et alternativ være en vekselstrømsfætter i stedet, og så koble det på nettet? I dag sælges der jo små husstandsvindmøller, som man måske kunne "stjæle" noget fra??

Indput er velkommen

Paul 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder godt nok spændende, men inden du kaster alt for mange penge efter projektet, så få lige undersøgt hvordan vandturbinen har det skal der eventuelt nye lejer i o.s.v. det kan meget hurtigt blive en dyr legekamarat.

Med hensyn til om du skal skifte til en vekselstrøms generator, så skulle det ikke være nødvendigt da du kan få sådan et apparat der "hakker" strømmen i stykker.

Jeg tror du skal have fat i sådan nogle menersker der ved en masse om vedvarende energi / vandkraft og dem er der nok ikke så mange af i Danmark, hvorimod Norge og Sverige jo har masser af den slags.
Glæder mig til at høre noget mere om dit projekt, Pøj Pøj.

hvis anlegget ikke kommer i drift igen, er jeg intereseret i turbinen

<p><em>j.f</em></p>

Status er at en pensioneret elektro fagmand skildte dynamoen ad, og fandt og rettede fejlen i en af spolerne, så nu produceres der endelig strøm igen

Skrevet af smukkesten den 20-11-2008 22:19
hvis anlegget ikke kommer i drift igen, er jeg intereseret i turbinen
Min far købte for mange år siden en tilsvarende turbine fra et nedlagt stemmeværk, som han stadig har liggende, og jeg skal gerne spørge om han vil af med det, men jeg tvivler på det, da de er nærmest håbløse at finde i dag

Det var en dejlig besked at få, hurra hurra så kan du spare penge der og få grøn strøm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis