Er det muligt at ændre 60 hertz til 50 på en simpel (læs billig) måde?

Jeg har til samlingen købt et gammelt ur i USA, som ikke nødvendigvis behøver at blive sat til, men på den anden side, kunne det da være meget sjovt at få den i gang. Det er et 110 V's ur og at få reduceret vore 220 V til 110 V, går jeg ud fra er en smal sag, men hvad med hertzene, er der en simpel løsning, eller må jeg bare affinde mig med at den går for langsom?  

På forhånd tak.

Paul   
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis uret er til 50 hertz går det da hurtigere med vore 60 hertz, hvis elmotoren er afhængig af hertzene.Problemet er dog nok at du skal være sikker på et det er vekselstrøm der er tale om ellers kommer du nok ud for en beklagelig opdagelse.

Det er os der bruger 50 hertz

Paul

Tag et kig på strømforsyningen... De fleste konsol og stander ure skal slet ikke bruge hverken 110 eller 230v strøm. Så der sidder ofte en lille trafo inden i sådanne elektriske dele (normalt ml. 9 og 24v). Den skal du så "bare" udskifte med en trafo der tager 230v input og laver et output identisk med det den har nu. Jeg vil tro det kan gøres for omkring en hund eller mindre hvis du gider at vade nogle loppemarkeder igennem for at finde en brugbar trafo.
Skrevet af Twist den 12-11-2008 01:04
Tag et kig på strømforsyningen... De fleste konsol og stander ure skal slet ikke bruge hverken 110 eller 230v strøm. Så der sidder ofte en lille trafo inden i sådanne elektriske dele (normalt ml. 9 og 24v). Den skal du så "bare" udskifte med en trafo der tager 230v input og laver et output identisk med det den har nu.

Ok, jeg tjekker det når jeg får det hjem, men tror du også det gælder for ure fra 60'erne, som dette er?

Paul
Dit ur er temmelig sikkert drevet af en lille synkronmotor, og kører hermed synkront med lysnetfrekvensen.

De første B&O tangentialpladespillere var drevet af en lignende motor, der forsynes fra sin egen sinusgenerator. Hastighedsskift sker så ved at ændre generatorens frekvens.
Noget lignende kunne konstrueres til din urmotor. Altså du skal bruge en sinusgenerator der leverer 60 Hz, og herefter en forstærker der kan levere i omegnen af et par watt. Generatoren behøver jo ikke at levere strømmen til lamperne. Dem kan du forsyne separat.
(Kig efter byggesæt i en elektronikbutik)
Det er ikke usandsynligt at uret kører fint ved en lavere spænding end 110V.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Jeg er enig med HansW omkring synkronmotoren.
Et billigt alternativ kunne være at skifte urværket (og flytte viserne med over).
Kig hos www.conrad.de, søgeord "uhrwerke".

MvH,

Bent.
Tak for svarene. En hurtig Google på 60 hz sinusgenerator giver ikke meget, men når jeg engang får uret hjem, prøver jeg at dykke dybere i det. Finder jeg ikke noget, prøver jeg at tikke lidt mere hjælp hos Jer

Paul
Man kan købe billige quartz-urværker til AA-batteri i mange danske hobbybutikker også, pris 40 - 50 kr, f.eks. nedenfor viste fra

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis