Dampspærre mellem gips eller bagved?

Hej alle.

Jeg er igang med renovering af 1.sal og er kommet til opsætning af dampspærren.

Alt hvad jeg har arbejdet efter var at sætte dampspærren op mellem 1. og 2. lag gips.

Men nu er jeg kommet i tvivl. Er der overhovedet noget forskel på om man ligger det under forskallingsbrædderne eller man sætter det på det første lag gips og derefter sætte andet lag gips op? Desuden er mit spørgsmål også om det er lovligt at sætte dampspærren op mellem gipslagene på første sal?

Jeg har set både på Gyproc og Danogips brochurer at de anbefaler at man sætter dampspærren op mellem gipsplader ved en forsatsvæg. Og i princippet er der vel ikke noget forskel på det og det man laver på første sal.

Håber I kan hjælpe.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dampspærren skal ligge på den varme side, og maksimalt 1/3 inde i isoleringen. Det bruger jeg selv, således at dampspærren ligger ovenpå de træ-reglar jeg bruger som forskalling. Jeg ligger 100 mm isolering, 45 mm reglar med 45 mm rockuld imellem dem, derefter 2 lag gips. Fordelen ved denne metode er at du kan bore ting fast i gipsen uden at bryde dampspærren.

Mvh You Can Do It!

Dette var jeg godt klar over. Men jeg ved at der er mange forskellige måder at gøre det på. Ved at sætte dampspærren op mellem pladelagene så ligger dampspærren vel stadigvæk på den varme side af isoleringen?

Kan bare ikke forstå hvorfor at knauf danogips siger at man skal sætte dampspærren op mellem pladelagene.

Jeg tror ikke der er noget forkert i at sætte den mellem de to gipslag. Jeg kunne forestille mig at det var en hel del lettere i opsætningsfasen sammenlignet med min version, hvor jeg skal have dampspærren til at sidde på spærrene.

Mvh You Can Do It!

Fidusen ved at lægge den mellem gibspladerne kunne være at hvis man fik gennembrudt membranen, er det nemmere at reperarer hvis den ligger ml. gibseb end hvis den sidder løst bag pladerne. Blot et forslag.

 

Hilsen

Allan

Jeg tror, at det hænger sammen med, at man ikke behøver at reparere dampspærren, hvis den sidder mellem to lag gips, når man gennembryder den med en skrue, når man hænger noget op

Man må godt gennembryde dampspærren, hvis det har et underlag - anden gipsplade, reglar eller andet. Du gennembryder jo også dampspærren, når du sætter gipspladen op. Sætter du ikke dampspærren mellem 2 lag gips, sår får du et hul/gennembrydning i "luften".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis