Isolering af undergulv

Hej alle.

Min kone og jeg har et hus fra 1900 og der er ingen isolering i undergulv i vores stue og spisestue. Der er plankegulv på strøer, og så er der ellers ca 40-50 cm luft ned til det rene jord. Hvordan isolere man bedst muligt? Jeg er fint indforstået med at vi skal brække gulvet op, og så ellers isolere - og så støbe cement gulv, eller lægge et spånpladegulv. Hvad gør man?

Hilsen Jesper

Jeg spørg kun for at blive klogere.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er to muligheder. Op med gulvet og ned med noget isolering ca 250 mm. Det må dog ikke røre jorden, så der skal bygges et skelet til det.
Den bedste løsning er uden tvivl af ligge ESP plader ned. Der skal som minimu være 250 mm og det er der jo plads til. Herefter ned med nogle gulvvarmeslanger og derefter støbe et gulv - det er klart det bedste.
Så rykker du bae gulvet op. Graver ud så der er plads til 10cm sand ca. 300mm esp plader. 100mm beton. Resten af det der skal gøres har jeg beskrevet en del gange herinde så det er bare at bruge søgefunktionen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

jeg må bare lige spørge hvad esp plader er? er det de der flamingo plader/kasser?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

De mener EPS (Ekspanderet PolyStyren)

Normalt EPS-60 eller EPS-80 (bærestyrken på skummet) til gulve du støber på. Og ja. Det er eks. styrolit, flamingo, thermisol, sundolit og hvad navnene nu ellers er.
Og jo, du må godt lægge dem på jorden, så skal du bare have min 150mm (så det fungerer som kapilarbrydende lag også), plus du får nogle issues omkring vægt, siderne, osv osv.
Normalt så graver du et hul, lægger sand ud, vibrerer det, lægger dine plader (gerne to lag på tværs af hinanden) og støber ovenpå. Men i og med at du har en krybekælder og dermed har fri adgang for luft på siden af din isolering, så bliver det lidt vanskeligere. EPS isolerer fordi det principelt set er ren luft tilsat en smule olie. Mineraluld gør det samme fordi det er så tæt at luft normalt ikke passerer det, men er stillestående inden i den. Du kan derfor ikke lægge EPS ud hvis ikke din konstruktion er TÆT. Du bør derfor konsultere en håndværker der vil fortælle dig hvordan det kan ske i lige netop DIT tilfælde (kommer også lidt an på dine vægge, din sokkel, byggematerialer osv.). Du kan så spørge ham om hvor meget du selv kan lave, og så lave det som medbyg, så er du også sikker på at du ikke får problemer hvis du skal genbruge gamlevarmerør (da der jo normalt ikke må være samlinger der ikke er tilgængelige), have ført el, centralstøvsuger, vand osv. Plus du får en effektiv rådgiver, og en garanti på det der skal laves "håndværksmæssigt forsvarligt" (din forsikringspolices formulering)
Annonce
mange tak for det uddybende svar.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

ESP er først kapilarbrydende over 220mm. Men da der skal 300mm i gulvet er det ikke noget problem. Med hensyn til din udluftníng af din kælder er det heller ikke noget problem,du llukker sikkert vetilationsristene i det øjeblik du støber det hele

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt

Det er påbudt at ligge 300 mm. Polystyrol i gulkonstruktionen, kun hvis det er nybyggeri med installeret gulvvarme.

 


PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis