Udskiftning af ledning i PH5 lampe

Ifølge Louis Poulsens hjemmeside, ejer ca. halvdelen af alle hjem i Danmark en PH5 lampe, så jeg tænkte om der ikke var nogle LDS'ere der kunne hjælpe mig med følgende:

Vi er så heldige at have arvet en (lilla!) PH5 pendel fra starten af 1970'erne, som vi gerne vil have sat op over vores spisebord. Den oprindelige ledning var for kort, så i går udskiftede jeg den med en længere, og fik den opsat nogenlunde midt over spisebordet. Med fare for at blive til grin for hele LDS...  ... sker der så følgende...

Efter at have været tændt i ca. en halv time, lyder der et kæmpe brag, og lampen ligger midt på bordet, mens halvdelen af huset er mørkelagt, fordi HPFI relæet er sat ud! Ledningen er simpelthen brændt over og kortsluttet! Jeg burde selvfølgelig have tænkt over varmeudviklingen i sådan en lampe, da jeg så den keramiske fatning...

Mit spørgsmål er derfor: Hvad er det lige for en type ledning der skal sidde i sådan en lampe (stof?), og hvordan monteres den korrekt? Jeg er nemlig ikke helt sikker på at jeg har samlet den rigtigt, da det ser ud som om, at lampen kun hænger i de små skruer som forbinder ledningen til fatningen - det kan da ikke være rigtigt!?! Mangler jeg en del...?

Er der nogle PH5 ejere derude som kan hjælpe mig? Der er nemlig ikke meget hjælp at hente på Louis Poulsens hjemmeside...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange Watt pære havde du siddende i lampen?

Mvh You Can Do It!

Jeg har 2 typer herhjemme - begge er dog udstyret med pendelledninger af stoftypen. Jeg ved ikke om de er mere varmebestandige som sådan. Ophænget i dem begge er dog kendetegnet ved at sidde øverst i "pladen" som sidder inden i lampens øverste del. Her sidder der en klemme som på de fleste andre typer pendler. Mon ikke den arvede lampe har mistet denne?


(det er den øverste synlige del af lampen jeg taler om - her fikseres ledningen normalt)

Sig til hvis det går helt i ged
 
Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Forresten - PH5'eren er godkendt til max en 100W glødepære...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal bruge en stofledning, af typen VDH 170 , den kan tåle op til 170 grader.

Jeg bruger pt. kun en 75W pære, så det burde være OK. Jeg har surfet lidt på diverse elektrikker-hjemmesider, og fundet frem til at jeg nok mangler en "aflastningsnippel" (se billede) samt skal bruge en "varmefast silikoneledning SSH med bæretråd".

[script removed]Se billedet

Annonce
Ja du mangler helt sikkert en aflastning i toppen af fatningen kan fåes overalt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Min erfaring med PH lamper er at trækaflastningen IKKE kan fås overalt. Det er en speciel type som du skal have hos en lampeforretning. Glem dem fra byggemarkedet.

Bent.
Skrevet af zeabee den 12-11-2008 09:07

Jeg bruger pt. kun en 75W pære, så det burde være OK. Jeg har surfet lidt på diverse elektrikker-hjemmesider, og fundet frem til at jeg nok mangler en "aflastningsnippel" (se billede) samt skal bruge en "varmefast silikoneledning SSH med bæretråd".

[script removed]Se billedet


Ja - det er den helt rigtige nippel du har fundet - men du skal måske også bruge afstandsnippelen lidt længere nede på samme side hvor du fandt nippelen.

Den giver lampen en anden lysfordelingskurve - det er jo rart at have muligheden.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ja lige nøjagtig - "aflastningsnippel" - det var det den hed  Én af mine manglede nemlig også en sådan, og jeg måtte slippe kr. 100,- for en magen til typen på billedet hos en lokal lampeforhandler. Jeg var målløs men vingeskudt uden

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.
Nu er jeg ikke ekspert i PH lamper, men jeg har evt en mail til en privat samler, der så vidt jeg ved også sælger originale PH reservedele hvis det var noget?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis