AMD eller Intel ???

Jeg har set mig lun på en HP Pavilion DV7-1005, AMD Turion X2. Jeg ved meget lidt om at læse disse specifikationer, men har hørt, at AMD ikke er særlig godt, og slet ikke velegnet til bærbare computere. Tilgengæld har jeg hørt, at HP er en god computer.

Hvad er jeres vurdering af AMD >< Intel. Og hvad betyder forskellen for mig, der bruger pc'en til Internet, mail, musik.? Vil et almindeligt menneske mærke forskel?
Er det hastigheden, varmeafgivelsen eller andet, som gør at nogen foretrækker Intel?

/Miss T
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

jeg har selv købt to hp pavillion , hvilket jeg synes , er virklige lækre pc`er . jeg har købt dem til familie medlemer. jeg bruger selv stationær.

Jeg synes hp har virkelig gjort noget ud af deres pavillion serie. virkelig lækker, skinnende overflade, jeg har virkelig set en del bærbar som er slet ikke køn når man kigger på.

AMD er ikke dårlig , det er noget der ikke passer , men AMD har ikke været så god i forhold til intel hvor intel har spyttet en del proccesor der har sparket røv :)

det jeg har kan ses her:http://computermonger.com/wp-content/uploads/LAPTOPS/HP_Pavilion_dv9408nr_laptop.jpg

det er ikke den rigtige model nummer, men præcis udseende. stadig med amd turin x2

det skal lige siges at jeg har på min stationær også en amd turion x2 , det kør uden fejl eller noget.

men det er svært at sige hvad man skal vælge , der er nogle ting som du skal tage højde for

1. Max pris for din bærbar
2. Hvor stor skærm du vil have
3. hvor stor harddisk
4.
5.

men centrino processoren skal du holde dig fra, da det er en billig løsning :)

læg en link herinde så kan jeg eller andre folk der kommer forbi ser på det og kommentere det .

jeg tror ikke du vil kunne mærke noget hvis du kun bruger din pc til mail , musik , internet , dvd afspilning , eller brænde en cd , eller sidde og redigere blleder eller skrive stor word dokumenter:D jeg gav lidt eksampler:D

dine behov kan en bærbar nemt klare, turion x2eller intels processor.
hvad har du krav til din pc , hvor meget er max prisen så kan jeg måske vejlede dig lidt:D

her i den nederste link kan du læse lidt om , hvis du forstår de lidt tekniske begreber osv , så kan du læse at amd turion x2 procesor er lidt sparsom i forhold til intel dual core. det betyder mindre el regning:D

nu hvor jeg har rost hp så meget så betyder ikke at der er andre der kan yde mere for samme penge, men så er det ikke så kønne se på. Det kræver blot en del til søgning på bærbar specifikationer og forstå og så vælge den man bedst kan leve med.

http://www.dvdpriser.dk/community/forum/message.asp?tid=1248223

På forhånd tak :)

http://www.notebookcheck.net/ her kan du se hvordan processorer og grafik kort mm er i forhold til hinanden. Check priser på forskellige www.edbpriser.dk og pricerunner.dk
Selvom at AMD og Intel har den samme størrelse f.eks 2.3 vil Intel yde en del flere procent mere end AMD.
Husk også at få nok RAM, så du kan køre flere programmer på en gang. et godt grafik kort osv.
Spekuler hvad der bedst kan betale sig, købe en billig bærbar ca hvert 3.år eller købe en dyr hvert 5.år (pga den store forandring indenfor bærbare vil den 2. billig bærbar højst sandsynligt være bedre end den dyre man så købte for 3 år siden.)
Istedet for office pakken, kan man downloade open office, som er gratis og på samme plan som Windows office pakke og som kan bruge word og exel mm.(google "open office" det er det samme firma som har adope mm.)
Hvis man vil downloade youtube og andre filmklip på nettet kan man bruge et program der ligger på www.vdownloader.es er

mvh johnia

Tak for jeres svar. Jeg har pt. en stationær ca. 4-5 år gammel 512 MB DDR, og 120 GB Harddisk, så det kan næsten kun gå fremad!

Jeg vil have en 17" og smertegrænsen er omkring 6.000, så det begrænser jo lidt.
Den jeg har set koster 6.499,- har 500 GB Harddisk, 3072 MB DDR2 RAM. Jeg tror det er meget, men forstår ellers intet af det her specifikationssprog.
Der er trådløst netværk pre-N. 5-i-1 kortlæser. Op til 1533 MB ATI Radeon HD3450 grafik (256 MB dedikeret) med HDMI. (volapyk for mig!)
Jeg har ikke kunnet søge lige præcis denne model frem på nettet. Den er i denne uges Bilka avis på side 36.
Og du har ret Enrico - det er altså ikke lige meget, hvordan den ser ud. Denne her ser super fed ud!

;-)
hej igen

for det første vil jeg det er dejligt at høre at nogen sætter pris på hvordan en bærbar skal se ud , og at det ikke er helt lige meget :D

En computers hastighed bestemmes ikke af harddisken eller Ram ,hvis du havde 128mb ram , og skiftede til 512 så ville du nok mærke lidt forskel , da ram bruges til at lagre data , for at få hurtig adgang til dem :D men hvis du ændrede din ram fra 512mb ram til 1 gigabyte ram , så ville du ikke mærke det store forskel hvis du kun sad på nettet osv. Det kan du på den anden side mærke , hvis du bruger kraftig programmer , som video redigereing eller avanceret billed redigering.

Din pc`s hastighed bestemmes mere af din processor der sidder i din pc , samt dens læse og skrive hastighed.

Jeg synes det er en god pc , en hvertfald du kan bruge ,

Harddisk : 500gb ram , det er meget , men på den ande side er det altid godt med masser af ledige plads, man kunne have flere film eller musik filer eller lignende på uden at skulle overfør dem til cd , dvd`er.

Ram: 3gb , det er meget godt :D
Trådløs netværk: det er virkelig dejligt med trådløs net adgang, så kan du jo bruge den der hvor du vil :D
5-i-1 kortlæser: alle digital kamera eller foto ellerlignende apperater har hukommelses kort sidende i , som man bare kan tag ud og sætte det i bærbaren og direkte se på data `erne uden at have ekstra boks.
Grafikkort: 256mb Ati radeon grafikkort, den har dedikeret 256mb , og op til 1533mb kan den få lov til låne fra dine ram:D

HDMI :HDMI står for High-Definition Multimedia Interface og er den nye standard for overførsel af video og audio signaler mellem forskellige enheder som TV/Fladskærme/PC/DVD-afspiller/DVB-modtagere og andre ting i fremtiden. HDMI overfører signalerne digitalt.
Det er meningen at HDMI skal være afløseren for SCART som lige nu er den mest benyttede kabel/stik type i Europa. HDMI stikket er meget mindre end SCART.
For at du kan forbinde din pc til din tv , så skal du have HDMI på dit tv. det nye flaskærme har HDMI , så jeg ved ikke om du er en dem der ejer sådan en , hvertfald ikke mig , endnu :)

skærm: 17 tommer , god størrelse
DVD brænder: et plus :D
webcam: indbygget webcam , jeg tror der sidder en 1,3 mpixels kamera,, ikk det vildeste , men til at leve med :)
oper. system: VISTA , jeg hader personligt vista, det er tung og langsomt i forhold til xp, men der skulle være nogle opdateinger tilgængelig til vista som gør den en smule hurtigere. måske har jeg den opfattelse af xp , fordi jeg ikke bruger det til dagligt.

Personligt vil jeg anbefale den hvis du kun bruger den til internet mail osv.

En lignende bærbar findes :http://computercity.dk/
http://computercity.dk/ pris : 5999kr
så sparer du en hel krone da din budget er på 6000kr:)

AMD Athlon X2 Dual Core QL-62 (2.0 GHz)
3072 MB DDR2 ram
250 GB Sata Harddisk 5400 rpm.
15,4" Wide XGA HD BrightView (1280*800)
ATI Radeon HD3450 grafik 512/1789 MB
Super Multi DVD-RW m/Lightscribe
WLAN 802.11b/g, LAN 10/100/1000
Webcam, 5-1 kortlæser, HP mobil remote

Windows Vista Home Premium

Grundlæggende er det næsten det samme pc , hos bilka får du 2.2GHZ , hos computer city (CC) får du 2ghz.
Ram størrelse er helt ens.
harddisk: bilka 500 , cc 250gb , 250 er også en stor harddisk ,
skærm: bilka 17, CC 15.4
grafikkort: bilka dedikeret 256mb , CC 512 MB, jeg har lige læst et sted på nettet , en pc blad , engelsk , at det her grafikkort anbefales ikke til gamers :) (In fact, we wouldn't recommend it for enthusiast gamers,)

dvd : med lightscribe , man kan købe bestemt skiver til dvd brænderen , så kan brænderen skrive direkte på overfladen af skiven så behøver man ikke skrive med en vandtæt pen eller klistermærke eller lignende:D det er en laser printer agtig:D

det skal lige siges , inden jeg glemmer Turion x2 hvilket betyder dual core processor , er det første generation af processor som var med dobbelt kerne , der findes også en dual core 2 duo , tror jeg den hedder.

Hvis du ikke har travlt med skal købe den , så kan du jo vente lidt, snart er det juletid , så er der tilbud :D

Man kan ikke mere bare sammenligne processorhastigheden på AMD/Intel.
Intels nye serie Core 2 processorer arbejder grundlæggende anderledes med mange parallelle operationer, så i øjeblikket er AMD hægtet af vognen.
Desuden har den nyeste Intel generation generelt et lavere strømforbrug grundet ny fremstillingsteknologi på chipniveau. (Mindre lederbaner, mindre strømveje.)
Dvs. mindre varmeafgivelse.

Men den bedre ydelse er mest noget man mærker når man bruger PC'en til krævende opgaver, som spil eller billedbehandling.
F.eks. med et mailprogram vil man ikke bemærke forskellen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Hej igen.. har jeg gjort det! Jeg købte den model, jeg havdet set mig lun på og nu er det trådløse internet igang. Fedt at jeg kan sidde her i stuen og skrive og være online! Jeg købte den i går aftes og har næsten ikke haft fingrene i den endnu. Desærre er jeg ikke hjemme de næste par dage, så jeg må vente til weekenden med at slå mig helt løs. Så det kan jo sagtens være, at jeg kommer til at stille en masse spørgsmål når jeg skal til at flytte mine filer og installere på ny... åha... det virker helt uoverskueligt. Men jeg er glad for købet, og den ser også virkelig lækker. Den larmer ikke så meget og den bliver heldigvis ikke så varm, som jeg havde frygtet. Så nu skal´jeg bare igang med at bruge den...

tusind tak for jeres forklaringer - måske hører i fra mig igen...

/Miss T
hej Miss

Tillykke med købet, du var da hurtig på aftrækkeren:D

Bare rolig den larmer ikke så meget når du er på nettet eller skriver osv. men tilgengæld ligger du en cd skive i så vil den larme lidt , det gør stationær , det r intet nyt :D

Du kan roligt bruge den. Et tip, når du sidder på din dejlige sofa og har en dyn over dig , og du så vil på nettet , så være opmærksom på , de lufthuller ibunden er skærmen , hvor den varme luft skal slippes ud , være opmærksom på at du ikke blokere de luftveje ved at have din bærbar på din dyne eller noget andet blødt der kan blokere det :)

Det er en lækker pc , helt klart:D måske har du også en fjernbetjening til den som klikkes i bærberen , fra siden af, det har jeg på mine, bruges til media centeret:D

Det dejlige ved en bærbar er at man kan bruge den hvor man vil , det kræver jo batteri :D der er folk der opladere den hele tiden , hvilket med tiden dræber batterien , det du kan gøre for at din batteri kan holde i lang tid , er at oplade den fuldt og bruge den indtil der er lidt tilbage , det kan du se på batteriindicatoren i hjørnet nederst ved uret. oplad den når der er lidt tilbage , er den færdig med oplade , tag opladeren ud.

Har jeg andre ting at sige? hmm tænke tænke næhh, du er velkommen til smide et hilsen herinde så skal jeg nok hjælpe dig

Husk at indstiller en virus program , download det seneste windows opdateringer, hvis du har. så er du godt beskyttet :)

mvh
Enriko

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis